Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun puolisolleen ei voi puhua tunteistaan

Vierailija
03.09.2018 |

Ollaan oltu vuosia jo yhdessä, lapsiakin on. Vuosien myötä tämä oleminen vain on muuttunut sellaiseksi, että en tiedä haluanko enää jatkaa. Ensimmäiset vuodet puolisoni oli kiinnostunut asioistani ja tuntui, että voin puhua hänelle mitä vain. Nyt on aivan päinvastoin, en voi puhua hänelle enää mistään ajatuksistani, tunteistani, kuulumisistani. Aina kun yritän, niin hän poistuu huoneesta tai ottaa kännykän ja alkaa selaamaan nettiä tai sanoo, ettei kiinnosta nyt kuunnella, tai välillä on vain hiljaa sanomatta yhtään mitään takaisin vastaukseksi siihen mitä olen kertonut. Oli minulla sitten halu jakaa iloisia ajatuksia tai kertoa jostain kivasta kokemuksesta tai puhua siitä, että vaikkapa jokin menetys surettaa. Minulle hän kyllä haluaa puhua omista asioistaan ja minä kyllä kuuntelen häntä, mutta en varmaan kauaa enää jaksa tätä yksipuoleista ajatusten ja tunteiden jakamista. Jos puhun hänelle arjen pyörittämisestä eli vaikka ruokakauppa-asioista tms, niin sitä hän kuuntelee ja siihen vastaa. Kaikki tunteeni ja ajatukseni vain sulkee pois. Ei silti kuulemma halua erota, yllättyi ja loukkaantui kun sitä tuossa muutama kuukausi sitten kysyin. Osaako joku teistä kommentoida miksi joku haluaa parisuhteessa sulkea pois kaikki puolisonsa kuulumiset, ajatukset ja tunteet, mutta silti yhä jakaa omansa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei rakasta enää eikä ole empaattinen. Ei halua erota kun on laiska.

Vierailija
2/9 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljolti samanlainen puoliso. Hän ei selaa puhelinta eikä ehkä poistukaan, mutta samalla tavalla hän osoittaa täydellistä kiinnostuksen puutetta mun asioita kohtaan, eikä esim. juuri oma-aloitteisesti kysele mistään mun asioista. Vielä hankalammaksi tämän tekee se, että olen itse todella huono puhumaan omista asioistani ja tunteistani, joten tämä mieheni ominaisuus on saanut minut sulkeutumaan entisestään. Kyllä se aika karua on, etten voi koskaan sanoa, että musta on mahtavaa, ihanaa, hienoa, surullista jne.

No niin, menin sitten vuodattamaan sun avaukseen – anteeksi. Mulla ei ole vastausta siihen, miksi jotkut ihmiset ovat tällaisia. Olen kyllä kateellinen siitä, että puolison kanssa voi jakaa ajatuksian ja tuntemuksiaan. Mä voin kertoa miehelleni vain sellaisista asioista, jotka lähtökohtaisesti häntä kiinnostavat, muut pitää pitää sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei rakasta enää eikä ole empaattinen. Ei halua erota kun on laiska.

Niin en tunne rakkautta hänen taholtaan, mutta mistä sen tietää vaikka rakastaisikin, mutta olisi vain itsekäs tms. Itse suunnittelen eroa, mutta tuntuu pahalta rikkoa perhe. Ap

Vierailija
4/9 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mielipahasi asiasta mutta voisiko puolisosi olla esim stressaantunut töistään, opiskelustaan tms. Jutteletko todella usein tunteistasi esim joka päivä, ehkä hän haluaisi jutella vähän harvemmin tai jos hän ei tiedä mitä pitäisi vastata vai onko vain parempi kuunnella. Olisiko sinulla muita läheisiä kenelle jutella tunteistasi ettei puolisosi kuormittuisi mahdollisesti liikaa ja jaksaisi varmaan jatkossa ehkä jutellakin enemmän. Jotkut eivät osaa ollenkaa jutella tunteistaan tai toisen ja voivat koko ajan yrittää hakea jotain käytännöllistä ratkaisua esim jos puoliso on johonkin tyytymätön eikä ymmärrä että toinen kaipaisi enemmänkin kuuntelijaa. Sinuna tekisin niin että juttelin muille ja puoliso saisi ns taukoa ja muutenkin puhuisin tunteistani vähän harvemmin ja kertoisin että kaipaan lähinnä kuuntelijaa. Niin kyllä asiasta varmasti vielä hyvä tulee ja muistathan kuunnella myös puolisoasi...

Vierailija
5/9 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosta on tullut itsestään selvyys ja hänen asiansa ei kiinnosta.

Vierailija
6/9 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyristyllerö kirjoitti:

Ymmärrän mielipahasi asiasta mutta voisiko puolisosi olla esim stressaantunut töistään, opiskelustaan tms. Jutteletko todella usein tunteistasi esim joka päivä, ehkä hän haluaisi jutella vähän harvemmin tai jos hän ei tiedä mitä pitäisi vastata vai onko vain parempi kuunnella. Olisiko sinulla muita läheisiä kenelle jutella tunteistasi ettei puolisosi kuormittuisi mahdollisesti liikaa ja jaksaisi varmaan jatkossa ehkä jutellakin enemmän. Jotkut eivät osaa ollenkaa jutella tunteistaan tai toisen ja voivat koko ajan yrittää hakea jotain käytännöllistä ratkaisua esim jos puoliso on johonkin tyytymätön eikä ymmärrä että toinen kaipaisi enemmänkin kuuntelijaa. Sinuna tekisin niin että juttelin muille ja puoliso saisi ns taukoa ja muutenkin puhuisin tunteistani vähän harvemmin ja kertoisin että kaipaan lähinnä kuuntelijaa. Niin kyllä asiasta varmasti vielä hyvä tulee ja muistathan kuunnella myös puolisoasi...

En tarkoita, että haluaisin puhua jotain negatiivisten tunteiden vuodatusta hänelle, vaan kertoa mistä vain ajatuksista tai tunteista. Siitä, että näin tänään jonkun hauskan jutun, tai olen iloinen jostain asiasta, tai opin harrastuksessa uuden asian tms, tai näin uutisissa jonkun kiinnostavan asian, josta ajattelen, että... Miten sellaisesta voi kuormittua? Ap

Vierailija
7/9 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, jos jollain olisi ajatuksia tästä. Ap

Vierailija
8/9 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Olen tosin sanonut miehelle (moneen kertaan, kun ei mitenkään kuullut), että turha vuodattaa omia asioitaan minulle, kun ei ole kiinnostusta minun ajatuksista. Tämä siis siedettyäni vuosia ylenkatsomista mieheni taholta. Näköjään nykytilanne, jossa ei puhuta kuin arjen asioita sitten sopii molemmille. Onhan tämä oikeasti kurjaa ja kaipaisin edes jonkinlaista syvyyttä parisuhteeseen.

Vierailija
9/9 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Olen tosin sanonut miehelle (moneen kertaan, kun ei mitenkään kuullut), että turha vuodattaa omia asioitaan minulle, kun ei ole kiinnostusta minun ajatuksista. Tämä siis siedettyäni vuosia ylenkatsomista mieheni taholta. Näköjään nykytilanne, jossa ei puhuta kuin arjen asioita sitten sopii molemmille. Onhan tämä oikeasti kurjaa ja kaipaisin edes jonkinlaista syvyyttä parisuhteeseen.

Minulle ei ainakaan riitä vain arjesta puhuminen :( . Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän