Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahanhajuinen mönjä nielurisoissa

Hyiks
03.09.2018 |

Tuleeko teillä muilla koskaan nielurisoihin sitä proppujen kaltaista eritettä kun kurkku kipeä. Mutta on jotenkin märempää kuin normi proput ja sitä on paljon näkyvissä irtoaa pumpulipuikolla ja haisee kuin proput. Yök.

Mulla oli nuorempana pari kertaa juuri flunssan yhteydessä tuota ja nyt kuukausi sitten taas vuosien jälkeen. Kurkku oli vain hieman kipeä ja turvonnut. Ei ongelmaa syömisen kanssa. Ei kuumetta tai muutakaan vain vähän kipua, turvotusta ja tuota mönjää puski viikon. Työpaikalla ottivat vain streptokokkiviljelyn joka nega.

Myöhemmin kävin vielä toisessa labrassa vaikka oire oli jo kadonnut. Pelkäsin et jos olikin joku sukupuolitauti. Mut onneks ei. Ei löytyny mitää.

Mut miks välillä noin ja sit vuosiin ei mitään. Jokin suht oireeton virus tms?

Proppuja pullauttelen paristi kuukaudessa ja tää erite siis samantapaista mutta ei ihan.

Kenelläkään samaa koskaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla kannattaisi ihan ehdottomasti hankkiutua nielurisaleikkaukseen! Suosittelen 100%! Jo tuo jatkuva bakteerimassan muodostus on riittävä syy!

Niin ihanaa kun kurkku on puhdas ja ilma kulkee!

Vierailija
2/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla kannattaisi ihan ehdottomasti hankkiutua nielurisaleikkaukseen! Suosittelen 100%! Jo tuo jatkuva bakteerimassan muodostus on riittävä syy!

Minä joskus kysyi tk:ssa tuosta, sillä nuo proput tulehduttavat itsellämi myös nielurisat. Th vastasi, että ei todellakaan poisteta ja että ne prput pitävät risat puhtaina.. Voiko siis oikeasti saada leikkauksen noiden takia?

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä joskus kysyi tk:ssa tuosta, sillä nuo proput tulehduttavat itsellämi myös nielurisat. Th vastasi, että ei todellakaan poisteta ja että ne prput pitävät risat puhtaina.. Voiko siis oikeasti saada leikkauksen noiden takia?

-eri

Eivät todellakaan proput pidä nielurisoja puhtaana, nyt on th höpissyt omiaan.

Totta kai voi saada leikkauksen, itse leikkautun reilu vuosi sitten. Menin yksityiselle ettei tarvinnut jonotella.

Vierailija
4/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Minä sain koska oli jatkuvasti proppuja ja usein kurkku kipeä. En myöskään voinut nukkuessa hengittää nenän kautta. Leikkauksen jälkeen selvisi, että risat oli täynnä mätää. Mene lääkärille!

Vierailija
5/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielurisoja ei missään nimessä pidä poistaa, niillä on tarkoitus! Ei ihmisessä todellakaan ole mitään turhia osia, joita voi poistella mielensä mukaan. Risat suojaavat kurkkua ja hengityselimiä, jos poistat ne, avaat väylän viruksille ja bakteereille.

Vierailija
6/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nielurisoja ei missään nimessä pidä poistaa, niillä on tarkoitus! Ei ihmisessä todellakaan ole mitään turhia osia, joita voi poistella mielensä mukaan. Risat suojaavat kurkkua ja hengityselimiä, jos poistat ne, avaat väylän viruksille ja bakteereille.

Ei se ihan noin mene. Jos risat on suuret, ne häiritsevät yöllä hengitystä, krooniset univaikeudet ja krooniset tulehdukset on hyvä syy leikata nielurisat.

Proppuja keräävät risat on inhottavat ja saavat hengityksen haisemaan. Ei toki kaikilla tule paljon proppuja ja voi olla siistit ja pienet risat. Lääkäri sanoi minulle kun olin ekaluokalla, että nielurisat joudutaan jossain vaiheessa poistamaan... Sinnittelin 20 vuotta, ihan turhaan...

Vierailija
7/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti se märempi on vaan samaa bakteerimössöä kuin proputkin. Jostain syystä ei vain ole niin kiinteää. Kenties muodostuu nopeammin?

Vierailija
8/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pahanhajuisen hengityksen takia kannatas ehkä tehdä asialle jotakin ajatellen vaan omaa parastasi :)

Vierailija
9/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta poistettiin nenä-nielun täyttävä kitarisa, koska henki ei kulkenut nenän kautta ollenkaan ja kehittyi liimakorvakin. Siis ilma ei kiertänyt mistään, syödessä ei voinut niellä kuin suu auki.

Aikuiselta harvoin poistetaan, ellei ole selvää toiminnallista ongelmaa. Haisuhenkien pitää vain opetella vaikka hammasharren varrella tyhjentämään ne "proput" pois haisemasta.

Vierailija
10/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis limaa vai?

Vierailija
11/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena isot risat ja lääkäri sanoi että joudutaan vielä poistamaan. Muistan että hengitys nenän kautta oli lapsena vaikeaa. Nykyään kun katson kurkkuun ne risat ei näy enää? Minne ne lähtenyt? Vai onko ne valunu alemmas? Mulla on usein kurkku kipeä ja täyteläinen tunne varsinkin kun nielaisee. Myös mädän haju tulee selvästi välillä kurkusta.

Vierailija
12/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

En saanut minäkään.

Tänä päivänä eivät mielellään kuulemma enää tee nielurisaleikkauksia eikä nenäontelon punkteerauksia.

Vierailija
13/16 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irroittakaa se sitkeä kirkas lima sieltä kurkusta vähän väliä, koska sen taakse pääsee muodostumaan niitä haisuproppuja. Minä joudun painamaan sormella hieman että saan sen liman pois, aina vasemmalta puolelta. Sitten kun se on poissa niin ei tule proppujakaan ja kurlaan suuvedellä.

Jotkut ovat saaneet kurkkuproppuihin apua AntiWir-luontaistuotteesta, se tappaa flunssapöpötkin aika tehokkaasti.

Vierailija
14/16 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irroittakaa se sitkeä kirkas lima sieltä kurkusta vähän väliä, koska sen taakse pääsee muodostumaan niitä haisuproppuja. Minä joudun painamaan sormella hieman että saan sen liman pois, aina vasemmalta puolelta. Sitten kun se on poissa niin ei tule proppujakaan ja kurlaan suuvedellä.

Jotkut ovat saaneet kurkkuproppuihin apua AntiWir-luontaistuotteesta, se tappaa flunssapöpötkin aika tehokkaasti.

Ap tässä

Mulla siis tuo mönjä oli sellaista vaaleaa/kellertävää eli samanväristä kuin kovemmissa propuissa ja haisi samalta. Oli vain koostumus löysempää. Mutta kyllä tuota kirkastakin on aina tarjolla mutta minusta ihan normaalia sylkeä joka vaan heti käy haiseman kun siinä risojen pinnalla on. Jos esim. Pumpulipuijolla painelen risoja ja tarttuu tuota sylkeä vai mitä lie pumpulipuikkoon niin heti haisee.

Suolavedellä ajattelin alkaa nyt purskuttelemaan säännöllisesti. Jos ei auta niin voisi kokeilla tuota luontaistuotetta. Niitä normaaleja, kovempia proppuja siis paristi kuukaudessa tulee yksitellen tai kaksitellen. Hengityksen haiseminen niistä ongelmana.

Suuhygieniä hyvä ja kielenkin pesen aina ja kaivelen hammaslangalla välit. Silti nuoresta alkaen aina ollut valkoista katettakin kielessä joka ei irtoa kunnolla ja kielen takaosasta mahdoton poistaa. Senkin takia hengitys varmasti haisee. Mutta ei siis ole uusi ongelma vaa ollut yli 20 vuotta.

Mutta toi märkä mönjä proppujen tyylinen säikäytti. Onneks meni ohi kuitenkin ja liittyi lievää kurkun turpoamista ja kipua ni jokin virus tms. Oli ehkä. Lääkäri ei osannut sanoa. Ja tosiaan nuorempana ollut 1-2 kertaa sama kurkkukivun ja flunssan yhteydessä.

On nää nolot vaivat 😔

Vierailija
15/16 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus jonkun lenssun tms yhteydessä sellasta valkeeta katetta läntteinä risoissa. Pyyhkäisin pumpulipuikolla varovasti pois, ja välittömästi loppui kurkkukipu. Sen perään ei oo tuommoista ollut, vaikka proppuja kyllä löytyykin.

Vierailija
16/16 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se takanielussa oleva mönjä voi tulla poskionteloista, valuu alaspäin ja leviää sitten nielurisoihin. Eli voi olla flunssaan liittyvä poskiontelontulehdus joka ei ole niin laaja että tukkisi täysin nenän.

Tietysti voi myös olla mahdollista että on kurkkupaise joka on puhjennut, mutta siinä vaiheessa ei suuta saa kivulta auki ja kuumetta on hirveästi.

Itselle tulee proppuja jos syön pähkinöitä, jäävät jotenkin kiinni isoihin nielurisoihin, myös jos minulla on ollut ientulehdus ja tehostan hampaidenpuhdistusta, niin saan sitten proppuja kun ien paranee. Kummallista on, kun ien on kipeä ei proppuja ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän