Te, joilla on sekä Asperger että ADHD, onko teillä jompi kumpi niistä ns. "päädiagnoosi"?
Miten pelkkä ADHD eroaa edellä mainitusta yhdistelmästä? Tekeekö Asperger henkilöstä tietyllä tavalla jäykemmän ja rutiineita rakastavamman kuin mitä hän olisi pelkkänä addina?
Kommentit (13)
Ei assi ole välttämättä sen enempää rutiineja rakastava.
Minulla on molemmat diagnoosit, mutta Asperger selvästi vahvempana/dominoivampana eli on ns. päädiagnoosi. En osaa sanoa tarkkaan, mikä johtuu mistäkin, mutta ehkä tosiaan Asperger tekee ihmisestä tietyllä tavalla hitaamman ja muutoksia inhoavamman kuin mitä olisi "puhtaana" addina.
Minulla on niin ADHD-, autismi- kuin Asperger-taipumusta - etupäässä ADHD. Kuitenkin olen sen verran "terve" diagnostisten kriteerien valossa, että, noh, olen diagnostisesti terve.
Voin vakuutta että pääni sisällä on valtava sekamelska, ihan niin kuin koko ajan olisi useita radiokanavia päällä yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on niin ADHD-, autismi- kuin Asperger-taipumusta - etupäässä ADHD. Kuitenkin olen sen verran "terve" diagnostisten kriteerien valossa, että, noh, olen diagnostisesti terve.
Voin vakuutta että pääni sisällä on valtava sekamelska, ihan niin kuin koko ajan olisi useita radiokanavia päällä yhtä aikaa.
Lienet eläkkeellä?
Olen adhd-lääkkeellä enemmän asperger ja jos en ota lääkettä olen hiukan enemmän ad(h)d
ADHD diagnosoitiin ensin ja siitä parin vuoden päästä asperger, joten adhd kai päädg.
Äärimmäisen hyvä sekoitus olen kyllä molempia niin hyvässä kuin pahassakin.
Molemmat on todettu vasta yli 30-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienet eläkkeellä?
En ole. Työttömänä/ilmaistöissä.
Kommentoin vielä että olen työelämässä, vaikka eläkettäkin väläytelty. En sille tahdo kuitenkaan taipua vaan yrittää sitkeästi normaalia elämää työ ja myös perhe-elämässä (olen yh-äiti).
Pätkätyöt, osa-aikatyöt sopivat niin saa välissä kerättyä voimia.
Yhdellä kaverillani on piirteitä molemmista, mutta sai diagnoosin pelkästään ADHD:sta ja Aspergerista vain "AS-piirteet", koska hänellä ei ole erikoismielenkiinnonkohteita eikä ongelmia kielikuvien, vitsien sekä ihmisten ilmeiden ja eleiden tulkitsemisessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on molemmat diagnoosit, mutta Asperger selvästi vahvempana/dominoivampana eli on ns. päädiagnoosi. En osaa sanoa tarkkaan, mikä johtuu mistäkin, mutta ehkä tosiaan Asperger tekee ihmisestä tietyllä tavalla hitaamman ja muutoksia inhoavamman kuin mitä olisi "puhtaana" addina.
-Toisaalta AS on erittäin nopea liikkeissään, muut ei ehdi mukaan lainkaan. Itse olen aina ja poikeuksetta autosta kaupan sisällä ennen kuin muut ehtii autosta edes ovesta ulos. En ymmärrä mihin autosta nousemisesa menee 10s - 15s aikaa, eihän oven avaamisessa ja turvavyön irrottamisessa mene yhteensä kuin max kaksi sekuntia. AS ei jää turhaan ihmettelemään jos aihetta sille ei ole.
Työpaikalla muut normaalit alkaa lässyttämään ja spekuloimaan kahvipöydässä pitkäksi aikaa kun muutoksia tulee, AS säntää heti tekemään uutta juttua, ovat seikkailijoita "adventures", uusi houkuttaa ja virittää aina .
Armeijoissa aina AS:t on ne jotka menee hyökkäyksen kärkenä ensimmäisinä.
Hitaus on aivan muutta autismin lajia kuin AS.
Minulla on molemmat. Aiheuttavat toisaalta ristiriitaisuutta, mutta parhaimmillaan ne myös tasapainottavat toisiaan. Asperger auttaa kestämään paremmin "tylsyyttä" ja keskittymään yksityiskohtiin ja ADHD puolestaan siirtymään paremmin asiasta toiseen ja suhtautumaan muutoksiin suopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä kaverillani on piirteitä molemmista, mutta sai diagnoosin pelkästään ADHD:sta ja Aspergerista vain "AS-piirteet", koska hänellä ei ole erikoismielenkiinnonkohteita eikä ongelmia kielikuvien, vitsien sekä ihmisten ilmeiden ja eleiden tulkitsemisessa.
-Osa AS:stä on flegmaattisia, eikä heillä ole mielenkiinnonkohteita.
-AS osaa tulki ihmisten ilmeet hyvin, mutta se vaatii aikaa enemmän kuin muilla, tarviia analysoida ne eikä niin kuin muut jotka tajuaa ne täysin tiedostamatta, eivätkä siksi kuormita muita kuten AS:ää.
AS tulkitsee yhden ihmisen ilmeen kielikuvat ja yms. paremmin kuin normaali ihminen.
Mutta isoja ongelmia tulee kun ihmisten määrä lisääntyy, yleensä 1-2 ihmistä ei ole ongelma, mutta AS:n tasosta riippuen isompien ihmismäärien tulkitsemisen aistiminen menee vaikeaksi, kuormittavaksi, ja jos esim 6 ja yli ihmisiä, mahdottomaksi.
Eli ihmisten viestinnän tulkinta itsessän ei ole ongema AS:lle, vaan mutta jos viestinnän määrä on iso, se on iso ongelma.
Eivätköhän nämä ole sellaisia asioita, että riippuvat ihan persoonasta. Eiväthän diagnoosit ole sama asia kuin koko persoonallisuus, vaan vain osa sitä. Vaikka kaikilla saman diagnoosin "omistajista" onkin jotain yhteistä, voivat he olla tietyissä asioissa jopa täysin vastakohtia. Toisilla häiriöt myös esiintyvät näkyvämpinä, "voimakkaampina" ja elämää rajoittavimpina kuin toisilla.
Aspergeriin ei ole hoitoa. ADHD menee oireettomaksi napilla melkeinpä samantien. Eiköhän se kerro jo jotain?