Kahdeksas vauva samaa sukupuolta
En ole pettynyt tietystikkään (kuka olisi???), mutta saimme tietää että meidän kahdeksas vauva on myöskin tyttö.
Tuntuu uskomattomalta!!! Voiko näin olla? Olemme varmaan hyvin poikkeuksellinen perhe. Ja kyllä, olemme vanhoillislestadiolaisia jos joku ihmettelee lapsilukua.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän perheen, jossa se kymmenes oli vihdoin tyttö, sitä ennen vain poikia. Että sinuna en luopuisi vielä toivosta. :) Itse ottaisin kyllä mieluummin pelkästään tyttöjä kuin pelkästään poikia, jos nyt saa ääneen näin sanoa. Itselläni on kuitenkin molempia.
Minullakin molempia kaksi kappaletta ja jos kahdeksan samaa sorttia saisin niin oman kokemuksen mukaan saisi kyllä poikia olla mieluummin :D tytöt on aina sotakannalla ja äiti on maailman vihatuin ihminen. Pojat taas ei koskaan loukkaisi minua ja kohtelevat kuin prinsessaa.
Minullakin on molempia useampia ja eri ikäisiä. Samaakin sukupuolta olevat sisarukset voivat olla kuin yö ja päivä. Joku tytöistä voi olla sellainen, että tulee pyytämättä auttamaan äitiä, toinen taas lähinnä valittaa ja arvostelee ja apua saa vain pyytämällä. Mutta jos kuitenkin jotain voi sukupuolen perusteella yleistää, niin se on poikien fyysinen tappelu keskenään. Sitä ei tytöillä juuri ole. Ja muutenkin sellainen riehuminen ja meluaminen, siihen olen vähän väsynyt. Joku toinen varmaan sietää sitäkin paremmin.
Ehkä kuitenkin parempi, että kaikki ovat tyttöjä kuin että kaikki olisivat poikia, jos tavoitteena on iso perhe. Olen kotoisin lestadiolaisvaltaiselta paikkakunnalta, joten tunnen suurperheitä ja lapsena usein tuli kyläiltyäkin heillä. Siksi lestadiolaisten kulttuuri ja sukupuoliroolit ovat tuttuja.
Muistan jo teini-iässä havainneeni, miten niillä, joille tuli "pelkkiä" tyttöjä tai ainakin 3-4 vanhinta olivat tyttöjä, syntyi usein yli kymmenen tai jopa 15 lasta vuoden, enintään kahden ikäeroilla. Sen sijaan niissä perheissä, joissa sattui syntymään pelkkiä poikia, lapsia oli vain 5-6, usein 2-3 vuoden ikäeroilla.
Toki pojan odotus on lääketieteellisesti rankempi tapahtuma naiselle, mutta enimmäkseen tässä on kysymys lestadiolaisesta kulttuurista. Isoimmat perheet selviytyvät arjesta vain tyttöjen ansiosta.
Niin, tosiaankaan en ole itse lestadiolainen, ja minulla on kolme rakasta poikaa.
Edesmenneellä isoäidilläni oli seitsemän isoveljeä. Hän syntyi viisi vuotta nuorimman pojan jälkeen.
Ei varmaan ollut pelkoa koulukiusaamisesta eikä syrjinnästä perheessä :)
Kyseessä ei lestadiolaiset. 1900-luvun alkupuolella aivan tavanomainen lapsiluku.
Vierailija kirjoitti:
Tilastonikkari kirjoitti:
Mahdollisuus tuohon on 1:128, eli vähän alle prosentille kahdeksan lasta saaneelle käy noin todennäköisyyden mukaan.
Tuossa on tainnut jäädä yksi lapsi pois :)
Eli todennäköisyys 1:256.
Tosin poikia syntyy vähän enempi eli 104 poikaa 100 tyttöä kohti.
Kuitenkin selkeästi todennäköisyyksien sisällä oleva asia :)
Onnea pienokaisesta :)
Ensimmäisen lapsen todennäköisyydellä ei ole väliä, jos oletus on, että lapset ovat vain samaa sukupuolta, ei joko tyttöjä tai poikia.
Toinen on 1:2
Kolmas on 1:4
Neljäs on 1:8
Viides on 1:16
Kuuden on 1:32
Seitsemäs on 1:64
Kahdeksas on 1:128
Vierailija kirjoitti:
En ole pettynyt tietystikkään (kuka olisi???), mutta saimme tietää että meidän kahdeksas vauva on myöskin tyttö.
Tuntuu uskomattomalta!!! Voiko näin olla? Olemme varmaan hyvin poikkeuksellinen perhe. Ja kyllä, olemme vanhoillislestadiolaisia jos joku ihmettelee lapsilukua.
Ukollasi on siis jotain letaalia vikaa y-kromosomissa. Jos tulisi poika, se olisi vaikeasti vammainen tai syntyisi kuolleena. Jos sinulla on keskenmenoja, ne ovat olleet poikia.
Sinä joka mainitsit, että pojan odotus olisi lääketieteellisesti rankempaa äidille, olisiko jotain lähdettä tähän vai omasta päästäkö repäisit? Eikös tyttöä odottavalla ole ainakin kovempi pahoinvointi (oma kokemus ja muistan jotain lukeneenikin aiheesta)?
Jotain tekemistä voi olla myös naisen värkin pH:lla - poikasiittiöt on heikompia ja jos ympäristö on niille vihamielinen, ne ei pärjää perille asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän perheen, jossa se kymmenes oli vihdoin tyttö, sitä ennen vain poikia. Että sinuna en luopuisi vielä toivosta. :) Itse ottaisin kyllä mieluummin pelkästään tyttöjä kuin pelkästään poikia, jos nyt saa ääneen näin sanoa. Itselläni on kuitenkin molempia.
Minullakin molempia kaksi kappaletta ja jos kahdeksan samaa sorttia saisin niin oman kokemuksen mukaan saisi kyllä poikia olla mieluummin :D tytöt on aina sotakannalla ja äiti on maailman vihatuin ihminen. Pojat taas ei koskaan loukkaisi minua ja kohtelevat kuin prinsessaa.
Minullakin on molempia useampia ja eri ikäisiä. Samaakin sukupuolta olevat sisarukset voivat olla kuin yö ja päivä. Joku tytöistä voi olla sellainen, että tulee pyytämättä auttamaan äitiä, toinen taas lähinnä valittaa ja arvostelee ja apua saa vain pyytämällä. Mutta jos kuitenkin jotain voi sukupuolen perusteella yleistää, niin se on poikien fyysinen tappelu keskenään. Sitä ei tytöillä juuri ole. Ja muutenkin sellainen riehuminen ja meluaminen, siihen olen vähän väsynyt. Joku toinen varmaan sietää sitäkin paremmin.
Mulla on kolme poikaa ja yksi tyttö ja se yksi tyttö vastaa niitä kolmea mennen tullen. Meillä ei ole riehuvia poikia eivätkä ole fyysisesti tapelleet keskenään koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa yhdeksäs sitten olisi poika :) Vaikka ihania tietenkin sukupuoleen katsomatta <3
Onnea!
Onnittelet lahkon uhriksi ja synnytysautomaatiksi joutunutta naista?
Lestadiolaisuus ei ole lahko.
Taidat olla aika sivistymätön?
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka mainitsit, että pojan odotus olisi lääketieteellisesti rankempaa äidille, olisiko jotain lähdettä tähän vai omasta päästäkö repäisit? Eikös tyttöä odottavalla ole ainakin kovempi pahoinvointi (oma kokemus ja muistan jotain lukeneenikin aiheesta)?
Kirkonkirjoihin perustuvan tutkimuksen mukaan jokainen synnytetty poika lyhentää äidin elinikää usealla kuukaudella. Näin siis 1600-1900-luvuilla. Suomalainen tutkimus, löytyy helposti googlaamalla.
Tässä skotlantilaisessa perheessä on 10 poikaa.
https://www.is.fi/viihde/art-2000005568509.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa yhdeksäs sitten olisi poika :) Vaikka ihania tietenkin sukupuoleen katsomatta <3
Onnea!
Onnittelet lahkon uhriksi ja synnytysautomaatiksi joutunutta naista?
Lestadiolaisuus ei ole lahko.
Taidat olla aika sivistymätön?
Lestadiolaisuus ei ole siinä mielessä lahko, että he kuuluvat luterilaiseen kirkkoon. Mutta se, että lestadiolaisuuden opetuksien mukaan tavisluterilaiset - jopa papit - joutuvat sinne kuumemmalle puolelle, on kyllä minun mielestäni ajattelutapana varsin... lahkolainen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, tytöt on ihania❣️
Jos aloittajalla olisi vain poikia, niin täällä sääliteltäisiin kun ei ole saanut sitä ihkua prinsessaa.
Onneksi olkoon ap! Sun miehesi ei vaan ole sekatyömies, ja muista, suuret rakastajat tekevät tyttöjä!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon ap! Sun miehesi ei vaan ole sekatyömies, ja muista, suuret rakastajat tekevät tyttöjä!
Tässä tapauksessa kyllä taidetaan tehdä niitä sieluja, jotka on jo etukäteen taivaassa suunniteltu lukumäärän ja sukupuolen osalta.
Luin aikoinaan Kallesta tai Jallusta, että takaapäin nus*iessa tulee tyttöjä. Sekö on lempiasentonne?
Eihän siinä auta muu kuin tehdä vaikka sata lasta. Jospa sitten tulisi yksi poika.
Onneksi olkoon! Tuli vaan mieleen, että millaista olisi kasvaa pikkuveljenä tuollaisessa perheessä. :D