ADHD
Millainen on 4-6 -vuotias ADHD lapsi? Sellaista on epäilty lapsellamme ja mielestämme on muusta/muustakin kyse.
Miten leikkii? Kenen kanssa leikkii?
Miten reagoi siihen kun hänelle puhutaan?
Miten uuden toiminnan aloittaminen sujuu?
Selviytyykö ikätasoisesti arkielämän tilanteista vai tarvitseeko apua/avustajaa?
Kommentit (20)
"-Leikki mieluiten yksin. Tutki tavaroita ja liikkui paikasta toiseen. Ja puhua pälätti.
-”valikoiva kuulo”, eli yleensä ei reagoinut
-toiminnanohjaus haastavaa, uuden aloittamisessa tarvi aikuisen apua"
Aivan kuin meillä, mutta liittyneekö enemmän as-piirteisiin kuin ADHD:n?
Meillä oli tuon ikäisenä aivan pitelemätön, diagnoosi ja ensimmäiset lääkkeet 6-vuotiaana. Spontaani, kovaääninen, sosiaalisista normeista piittaamaton, jatkuvasti liikkuva elohiiri. Vaikeus säilyttää ystävyyssuhteita, liikkui koko ajan, juokseminen oli paljon luontevampaa kuin kävely.
Puhe taukoamatonta, siirtymätilanteet vaikeita, raivareita ja ylitsevuotavia rakkauskohtauksia. Jankkaamista ja jumittamista. Vanhemmille hurjan kuluttavaa. Oppimisessa ei ole koskaan ollut ongelmia, nykyään kakkosella esimerkiksi matematiikassa valovuoden edellä ikäisiään. Motorisia haasteita ei myöskään ole ollut, juoksee kovaa, hyppää pitkälle ja kiipeää hienosti. Tapaturma-alttius lähinnä vauhdin ja impulsiivisuuden kautta.
Voi liittyä molempiin, koska samaa neurokirjoa ovat. Esiintyvät usein yhtä aikaa. Toki jatkuva puhe ja toiminnanohjauksen ongelmat voivat liittyä pelkästään tarkkaavuuden häiriöön. Kun taas yksin viihtyminen ja leikkimisen sijaan tavaroiden ja ympäristön tutkiminen liittyvät ehkäpä enemmän autismin kirjoon.
Minkä ikäisenä adhd tai as-piirteet diagnosoidaan? Millaisia kokemuksia?
Asperger ja AD(H)D peittävät helposti toistensa piirteitä. Ei välttämättä osata epäillä addiksi, mikäli rakastaa rutiineita ja asioiden toistumista samanlaisina. Eikä välttämättä osata epäillä assiksi, mikäli on "monta rautaa tulessa" ja vaikeuksia keskittyä yhteen asiaan kerrallaan eikä kiinnitä huomiota yksityiskohtiin.
Miten näkyi 2-3 vuotiaana? Meillä hirveän vaativa poika. Ei pysy rattaissa, ei opi potalle, puhe vaikeaa. Iso veljienkään kanssa ei tätä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi liittyä molempiin, koska samaa neurokirjoa ovat. Esiintyvät usein yhtä aikaa. Toki jatkuva puhe ja toiminnanohjauksen ongelmat voivat liittyä pelkästään tarkkaavuuden häiriöön. Kun taas yksin viihtyminen ja leikkimisen sijaan tavaroiden ja ympäristön tutkiminen liittyvät ehkäpä enemmän autismin kirjoon.
En ole varma, mutta eikös Asperger ole ennemminkin sellainen yhteen asiaan jumiutuva (vaikeuksia siirtää tarkkaavaisuuttaan asiasta toiseen) ja rutiineita rakastava, kun taas AD(H)D tylsistyy helposti ja hänellä on meneillään samanaikaisesti useampi asia, jotka kaikki jäävät kuitenkin kesken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi liittyä molempiin, koska samaa neurokirjoa ovat. Esiintyvät usein yhtä aikaa. Toki jatkuva puhe ja toiminnanohjauksen ongelmat voivat liittyä pelkästään tarkkaavuuden häiriöön. Kun taas yksin viihtyminen ja leikkimisen sijaan tavaroiden ja ympäristön tutkiminen liittyvät ehkäpä enemmän autismin kirjoon.
En ole varma, mutta eikös Asperger ole ennemminkin sellainen yhteen asiaan jumiutuva (vaikeuksia siirtää tarkkaavaisuuttaan asiasta toiseen) ja rutiineita rakastava, kun taas AD(H)D tylsistyy helposti ja hänellä on meneillään samanaikaisesti useampi asia, jotka kaikki jäävät kuitenkin kesken?
Kyllä ad(h)d -tyypeillä voi olla samanlaista hyperfokusta (keskittyy itseään kiinnostavaan asiaan ihan täysillä) kuin as-tyypeillä. Rutiinit on enemmän autismin kirjon juttu. Add-tyypit voivat olla haaveilijoita, jotka jäävät usein diagnosoimatta, koska eivät ole häiriöksi. Kaikki voi jäädä kesken oli keskittymättömyyden syy autismi tai ad(h)d.. Ja kuten sanottua ad(h)d + autismi on aika yleinen kombinaatio.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä adhd tai as-piirteet diagnosoidaan? Millaisia kokemuksia?
Yleensä pojilla koulun alkamisen jälkeen, tytöillä myöhemmin jos silloinkaan.
Rutiinit ja rituaalit liittyen autisminkirjoon, niin voidaanko niillä tarkoittaa myös stimmailua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä adhd tai as-piirteet diagnosoidaan? Millaisia kokemuksia?
Yleensä pojilla koulun alkamisen jälkeen, tytöillä myöhemmin jos silloinkaan.
Entä jos nämä piirteet haittaavat arjessa selviytymistä? Annetaanko silloinkin diagnoosi vasta koulun alkamisen myötä? Mitä kertoa lapselle tai muille, että mikä häntä vaivaa. Haasteet vaivaa, ei tiedetä vielä mikä on.
Stimmailu on enemmän itsesäätelyä. Esim. Kuormittavassa tilanteessa alkaa räpsyttää käsiä tai vastaavaa. Stimmailu voi olla valojen räpsyttelyä tai ääntelyä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä adhd tai as-piirteet diagnosoidaan? Millaisia kokemuksia?
Yleensä pojilla koulun alkamisen jälkeen, tytöillä myöhemmin jos silloinkaan.
Entä jos nämä piirteet haittaavat arjessa selviytymistä? Annetaanko silloinkin diagnoosi vasta koulun alkamisen myötä? Mitä kertoa lapselle tai muille, että mikä häntä vaivaa. Haasteet vaivaa, ei tiedetä vielä mikä on.
Voidaan antaa aikaisemmin, totta kai! Mutta tyypillisimmin vasta kouluiässä, kun monilla ilmenee ongelmat vasta siellä (jos on vaikka ollutkotona tai perhepäivähoidossa, niin isossa ryhmässä tuleekin vaikeuksia toimia)
Muistaisin lukeneeni/kuulleeni, että suurimmalla osalla Asperger-diagnoosin saaneista esiintyy myös tarkkaavaisuushäiriön piirteitä, vaikkakaan ei aina diagnoosiin asti, kun taas pelkän tarkkaavaisuushäiriö-diagnoosin saaneilla Asperger-piirteet ovat selvästi harvinaisempia.
Ehkä karkeasti yleistettynä suurin ero noissa on siinä, että tarkkaavaisuushäiriöinen rakastaa usein riskinottoa, kun taas Asperger puolestaan pelkää sitä ja haluaa pelata mahdollisimman varman päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä adhd tai as-piirteet diagnosoidaan? Millaisia kokemuksia?
Yleensä pojilla koulun alkamisen jälkeen, tytöillä myöhemmin jos silloinkaan.
Ihan pienellä lapsella ei voida diagnosoida, mutta kyllä jo ennen kouluikää. Omalla pojallani tutkimukset aloitettiin 5-vuotiaana. Aika kultaa muistot, en muista enää saiko diagnoosin silloin, enkä ala nyt papereita kaivelemaan. Mutta hyvissä ajoin ennen koulun aloittamista oli diagnoosit olemassa ja koulun aloitus suunniteltuna.
Tutkimusjaksoja oli useampi alkuvuosina ja ei voi olla kuin kiitollinen, että alusta alkaen pääsi oikean tuen piiriin.
Tilannetta kartoiteltiin myös peruskouluvuosien aikana.
Ja nuo teidän kertomat lapsen olemuksesta ja tekemisistä kuulostavat niin tutuilta!
Hyvin on pärjätty ja meillä asia ei ole ollut ongelma. Maailmaan mahtuu eri tavoin toimivia ihmisiä ja onnekseen tuki sekä ympäristö on ollut yleisesti asianmukaista ja hyvää. Joitain kupruja on koettu, mutta on ollut onnekasta saada tukea alusta alkaen (päiväkoti) ja edetä hyvässä hengessä.
Välillä on jouduttu taistelemaan ja hakemaan oikeita kontakteja. Tsemppiä vaan teidän pienille! Meillä ollaan jo opiskeluvaiheessa.
Onko "puhtailla" addeillakin ekkoja (erikoismielenkiinnonkohde) vai onko tuo selkeästi merkki autismin kirjon piirteistä?
Vierailija kirjoitti:
Onko "puhtailla" addeillakin ekkoja (erikoismielenkiinnonkohde) vai onko tuo selkeästi merkki autismin kirjon piirteistä?
On, addit ovatkin monesti erityisen hyviä jossain tietyssä asiassa mihin sitten ylikeskittyvät niin että kaikki muu menee ohi korvien. Monille addeille yrittäjyys sopiikin parhaiten.
Tarkkaavaisuushäiriössä ja autismin kirjon häiriössä voi esiintyä samanlaisia oireita, mutta ne johtuvat eri syistä. Tarkkaavaisuushäiriössä ensisijaisia ongelmia ovat tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja/tai impulsiivisuus, autismin kirjossa puolestaan sosiaalisen vuorovaikutuksen ja sosiaalisten taitojen puutteellisuus tai poikkeavuus sekä aistitoiminnan erilaisuus. Usein sanotaan, että autismin kirjoon kuuluu vaikeus tulkita ihmisten ilmeitä ja eleitä, mutta sitäkään ei esiinny kaikilla kirjolaisilla, etenkään naispuolisilla. Ja paljon näkee ihmisillä tosiaan myös yhdistelmädiagnooseja.
Voiko tällainen lapsi olla asperger/autisminkirjolainen jos pystyy ajottain leikkimään hetken toisen lapsen kanssa, mutta väsyy ja stressaantuu siitä ja kaipaa sitten rauhaa. Pääsääntöisesti haluaa omaa rauhaa eikä jaksa leikkiä muiden lasten kanssa....
-Leikki mieluiten yksin. Tutki tavaroita ja liikkui paikasta toiseen. Ja puhua pälätti.
-”valikoiva kuulo”, eli yleensä ei reagoinut
-toiminnanohjaus haastavaa, uuden aloittamisessa tarvi aikuisen apua
-selviytyi ilman avustajaa, kulkee hieman joissain asioissa ikätasoa jäljessä. Joissain edellä.
Nykyään koululainen tavallisessa luokassa, vaikeuksia keskittymisessä ja oppimisessa, mutta pärjää.
On diagnosoitu adhd ja Asperger. Tosin pudottaisin h:N pois, se ei kuvasta lastamme enää.