Firmat valittaa ettei saa työntekijöitä
Ihmettelen joidenkin työnantajien avautumista esim. nyt kauppalehdessä siitä, kun ei saa työvoimaa mistään ja ihmiset pyytää soittamaan 300 päivän päästä kun ansiosidonnaiset loppuu. Tähän on kaksi tosi helppoa ratkaisua
1. Maksakaa kunnon palkkaa, vähän parempaa kun naapuri
2. Tehkää työpaikoistanne houkuttelevia, että ihmiset niissä viihtyy
Ensimmäisenä valittaa juuri ne firmat, joilla on huonoimmat palkat ja huono ilmapiiri. Kannattaisi vähän miettiä sitäkin kannattaako tulla julkisuuteen tälläasialla.
Kommentit (2)
Nämä ovat myös niitä, joiden pitäisi saada ammattitaitoinen kokenut työvoima, itse ei haluta satsata opettamiseen ja oppisopimukseenkaan ei oteta. Silti syyllistetään kaikki työttömät, vaikka tosiasiassa vaatimukset on todella spesifioidut.
Itse en ole työtön. Sain töitä koulutustani sivuavalta alalta ja firmassa opetettiin tärkeimmät, loput opettelin itse kun pääsin alkuun. Kokemusta alalta sinne päin oli vuosi. Pieni firma vain näki minussa potentiaalia ja osui oikeaan.
Niinpä. Jostain syystä nämä markkinatalouden nimiin vannovat kokoomuslaistyönantajat eivät tajua, että työvoiman suhteen pätee samat lait. Jos työpaikka ei mene "kaupaksi", silloin nostetaan palkkaa tai parannetaan työolosuhteita.