Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen todella yksinäinen - auttaako muutto toiselle paikkakunnalle?

Vierailija
02.09.2018 |

Hei,
Ehkä kukaan ei voi auttaa, mutta on mukava kirjoittaa ja kuulla mielipiteitä.

Olen 25-vuotias ja viime vuodet olen asunut ulkomailla ja nyt takaisin Suomessa reilu vuosi. Oikeastaan heti ammattikoulun jälkeen kaikki kaverit katosivat. Ulkomailta palattuani huomasin, että loputkin olivat kadonneet. Jostain syystä en ole ikinä onnistunut luomaan kestävää ystävyyssuhdetta. Tosin luulin, että minulla oli sellainen - kahdeksan vuoden ajan olin lähes päivittäin yhteyksissä parhaaseen ystävääni, joka muutama kuukausi sitten katkaisi välinsä minuun eikä suostunut kertomaan syytä, vaikka yritin. Pyysin jopa anteeksi, vaikka en tiennyt mistä eikä ikinä vastannut. Loppujen lopuksi kun hän tarvitsi jotain minulta, hän vain haukkui minut ja jälleen laittoi syyksi asioita, joissa en ole ollut edes osallisena enkä rehellisesti edes tiedä, mitä olen tehnyt, mutta tilanne joka tapauksessa on, että emme ole enää ystäviä. Ts. Minulla ei ole enää ketään, kenelle kertoa arkisiakaan mietteitä, koska hän oli se kenelle kerroin kaiken ensimmäisenä.
Minä ja poikaystäväni erosimme juuri monista syistä ja työsopimukseni päätyttyä jouduin nyt muuttamaan väliaikaisesti takaisin vanhemmilleni. Tällä hetkellä he ovat ainoat, joiden kanssa puhun, kun satumme näkemään.
Sain uuden työsopimuksen, mutta se on vain 2-3 pv/vk, ja onhan sekin jotain, mutta loppuajan olen kotona (keskellä ei mitään, keskusta/lähin kauppa on 30km päässä eli ei tule lähdettyä ulos ilman syytä)

Töissä tietenkin puhun työkavereiden ja asiakkaiden kanssa, mutta kotiin päästyä tunnen itseni masentuneeksi. Etsin aktiivisesti uutta työpaikkaa uudella paikkakunnalla, mutta auttaako muuttokaan välttämättä? Ajatus muutosta saa minut iloiseksi, mutta mikäli en tunne ketään, olisin aivan yhtä yksinäinen.

Onko täällä ketään, joka on "päässyt yli" yksinäisyydestä? Muita, kenellä on hankalaa luoda ystävyyssuhteita?
Minulle aina kerrotaan, että olen iloinen, mukava ja hauska, mutta ei kukaan silti halua hengailla kanssani.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tuo entisen ystäväsi käytös, kuulostaa siltä, että joku on mustamaalannut sinua hänelle.

Isompi paikkakunta voisi helpottaa, koska on helpompi hankkia harrastuksia. Ja ehkä kokopäivätyötäkin.

Oliko ulkomailla kavereita?

Vierailija
2/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysytään usein harrastuksissa lähtisinkö kahville. Suuntaa siis harrastuksiin, pienellä paikkakunnalla kansalaisopisto tms. Älä niinkään juutu siihen mistä harrastuksesta tykkäät vaan, siihen, mistä löydät potentiaalista SEURAA. Vanhemmat mummelit jne. ovat tosi hyvää seuraa siihen asti (ja siitä ettenpäin) kun löydät (myös) ikäistäsi seuraa. Sine vaan hengailemaan mummeleiden seuraan. Kudontaa, pajutöitä jne., lisäksi kieliä ja liikuntaa niin eiköhän ala kavereita löytymään! Jos miestä etsit niin mene puutöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on tuo, niin ei kai muutto sitä pahennakaan. Uudella paikkakunnalla on helppo sanoa "en tunne täältä VIELÄ ketään", sitä voi päästä hyvin porukoihin. Tsemppiä!

Vierailija
4/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa tuo entisen ystäväsi käytös, kuulostaa siltä, että joku on mustamaalannut sinua hänelle.

Isompi paikkakunta voisi helpottaa, koska on helpompi hankkia harrastuksia. Ja ehkä kokopäivätyötäkin.

Oliko ulkomailla kavereita?

Unohdin mainita, että kyseinen ystävä on veljeni ex ja heillä on lapsi keskenään. Välit ovat ilmeisesti aika tulehtuneet heidänkin välillään, joten luultavasti ei vain halua olla minunkaan kanssani tekemisissä. 

Ulkomailla oli ystäviä, kavereita ja tuttuja. Kaikki vain ympäri maailmaa tällä hetkellä, kirjoitellaan osan kanssa aina välillä, mutta tietenkin sellainen kasvotusten juttelu olisi mukavinta. AP

Vierailija
5/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Tällä hetkellä asun niin pienellä paikkakunnalla, ettei harrastusmahdollisuuksia juuri ole. 

Siksikin muutto voisi virkistää. Mutta minne? Isoista kaupungeista en tykkää, olisikohan pohjoisessa päin mukavaa seutua, kun tykkään kuitenkin luonnosta ja olla paljon ulkona. Ap

Vierailija
6/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen todella, todella yksinäinen, ei yhtään kaveria eikä tuttua, vaikka olen mukava ja hyväntahtoinen ihminen. Haluaisin muuttaa ulkomaille, mutta pelkään, että olisin sielläkin yksinäinen. Kaipa se yksinäisyys on kohtaloni, kun kukaan ei halua olla kanssani.

Vierailija
7/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyys on suurempi ongelma Suomessa kun uskoisikaan. Ehkä se johtuu siitä, että ystävänä oleminen täällä sitoo ja velvoittaa toisen niin kokonaisvaltaisesti. Jos kokeilisit tehdä jotain kivaa nykyisten työkavereittesi kanssa etsimättä sydänystävää, niin ei tarvitsisi olla yksin. Paikkakunnan vaihto joko auttaa tai ei, on joko sattumaa törmätä sielunkumppaniin tai aktiivisuuden puutetta tutustua uusiin ihmisiin. Jos ei ole kaunis ja rikas, tuskin kukaan tulee sua kotoa hakemaan, mutta varmasti löydät ystäviä vielä.

Vierailija
8/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen todella, todella yksinäinen, ei yhtään kaveria eikä tuttua, vaikka olen mukava ja hyväntahtoinen ihminen. Haluaisin muuttaa ulkomaille, mutta pelkään, että olisin sielläkin yksinäinen. Kaipa se yksinäisyys on kohtaloni, kun kukaan ei halua olla kanssani.

Mun oli tosi helppo löytää ystäviä ulkomailla asuessani - ihmiset ovat sosiaalisempia ja sitten varsinkin jos tutustut ihmisiin, jotka ovat itsekin eri maasta niin teillä on jo yksi yhteinen asia - halu matkustaa ja nähdä maailmaa. Tsemppiä!  AP

Vierailija
9/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun oli tosi helppo löytää ystäviä ulkomailla asuessani - ihmiset ovat sosiaalisempia ja sitten varsinkin jos tutustut ihmisiin, jotka ovat itsekin eri maasta niin teillä on jo yksi yhteinen asia - halu matkustaa ja nähdä maailmaa. Tsemppiä!  AP

Kiitos! Toivottavasti sinä löydät hyviä ystäviä elämääsi!

Vierailija
10/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-toivottu yksinäisyys on tosi kurjaa. Ei tuo muutto varmasti ole huono vaihtoehto, kuten täällä on sanottu, voisi helpottaa tutustumista, kun voisi hakeutua harrastusporukoihin ja vaikka yhdistystoimintaan ja sanoa, että on uusi täällä ja tahtoisi tutustua ihmisiin ja paikkoihin. Eikä ole pakko tosiaan muuttaa isoon kaupunkiin, siellä yksinäisyys voi jopa korostua. Ehkä joku pieni tai keskikokoinen paikka, jossa olisi harrastusmahdollisuuksia ja töitä ja asunto keskeisellä sijainnilla? Äläkä suotta jää miettimään yhden ihmisen omituista käytöstä, syy ei varmaankaan ole sinussa vaan hänen omissa kuvioissaan. Toivottavasti saat kavereita, kaikkea hyvää sinulle :).

Vierailija
11/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaaja nro 10, ei tosiaan pitäisi välittää, mutta ihmetyttää että eikö toinen tosiaan arvosta 8 vuotta kestänyttä ystävyyttä sen vertaa, että viitsisi selittää mikä on vialla ja asiat voitaisiin yrittää korjata.

Kiitos muillekin kannustavista viesteistä ja tsemppiä kaikille yksinäisille. Ap