Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suhtaudutaanko muuallakin opiskelijoihin näin?

Vierailija
02.09.2018 |

Opiskelen lähihoitajaksi ja olen nyt työssäoppimisjaksolla pitkäaikaisosastolla. Pitäisi oikeasti tutustua lähihoitajan työhön ja olla ohjaajani kanssa. Kuitenkin työtehtäviini on nyt kuulunut vaippojen kuskaaminen roskikseen, sotkujen siivoaminen, vanhusten kääntäminen, ruokien jakelu ja lääkepurkkien kuskaaminen hoitajille. Sain valituksia että en ole tarpeeksi aktiivinen ja olen vain tiellä ja pyörin jaloissa. Ohjaajani istuu enimmäkseen toimistolla paperihommissa ja käski minun olla osastolla apuna ja valmiina tarvittaessa.

Ruokatauolla minua ei otettu pöytään, vaan jouduin syömään yksin. Kukaan ei tervehdi, eikä puhu minulle. Paitsi ohjaajani, mutta hänkään ei paljoa. Yritän välillä kysyä mitä voisin tehdä ja miten voin olla avuksi. Saan käskyjä, mutta en selkeitä ohjeita.

Päiväkotijaksolla keväällä olin jatkuvasti vessassa pyyhkimässä tai vaihtamassa vaippaa, ulkoilun jälkeen pesin kurahousuja ja laitoin kuivauskaappiin. Ruokailujen jälkeen pyyhin pöydät ja vein kärryt. En saanut olla nukkarissakaan, paitsi näyttöpäivänä. En saanut osallistua mihinkään suunnitteluun. Viimeisellä viikolla päiväkodissa oli norovirusta ja enimmäkseen siivoilin oksennuksia nukkarista ja vessasta.

Koulussa painotettiin, että olemme oppimassa ammattilaisiksi ja että meidän pitäisi tutustua alaan mahdollisimman monipuolisesti. Molemmissa paikoissa kuitenkin korostettiin, että ”tämä on kaupungin käytäntö” ja että ”opiskelijat eivät voi osallistua tiettyihin työtehtäviin”.

En nyt tässä ainakaan vielä mainitse paikkakuntaa. Haluan vain tietää onko muilla samanlaisia kokemuksia.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaupunki on asettanut rajat sille, mitä opiskelija voi tehdä?

Minä työskentelin päiväkodissa hoitoapulaisena ja tehtäväni olivat hyvin rajatut. 

Ikävää, ettei sinua pyydetä samaan pöytään.

Vierailija
2/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten sitä sitten oppii tekemään niitä töitä, jos ei saa harjoitella? Ja kun näyttösuunnitelmassa pitää avata miten toimii tietyissä tilanteissa ja näytössä näyttää, mutta kun ei ole päässyt harjoittelemaan. Sitten oletetaan että hypätään suoraan tilanteeseen. Minusta vähän tuntuu, että tässä on taustalla myös se, kun enää ei makseta niitä ohjauspalkkioita työpaikoille.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pakko vielä mainita, että tarvitseeko ihmetellä jos vastavalmistuneet lähärit tekee virheitä, kun ei ole saatu ohjausta ja opastusta tilanteisiin ja yhtäkkiä ne pitääkin itse ja yksin hoitaa. Tätä vain pohdiskelen.

Ap

Vierailija
4/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajahan juurikin pitkäaikaisosastolla syöttää potilaita, vaihtaa vaippoja ja vie huoneesta roskapussit isoon roskasäkkiin. Lisäksi haavahoitoja, pyykkihuoltoa, vaippakaapin täyttöä ym.

Yksin ei pidä tehdä, vaan ohjaajan kanssa. Eihän muuten työtäsi voi arvioida. Mitkä ovat tavoitteesi jaksolle. Näytä tavoitteesi ohjaajalle ja pyri tekemään tavoitteita vastaavia töitä.

Vierailija
5/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-opiskelijana hoitotyön harjoittelussa palvelutasossa sain tehdä kaikkea, mitä työhön kuuluu lääkejakoa lukuunottamatta. Niin se kuuluu ollakin. Voit olla kouluun yhteydessä, että muistuttaisivat oikeuksistasi tai hankkisivat oikean harjoittelupaikan (mikäli teillä koulu hankkii harkkapaikat).

Vierailija
6/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lähinä on vaikuttanut ettei opiskelijat osaa mitään. Tietopohja on heikko. Viidestä opiskelijasta joita minulla on ollut kolme ei ole päässyt näyttöä läpi. Vaikka juurta jaksaen selittää, ohjaa, neuvoo ja opettaa nii silti ei hommat onnistu.

Vierailija
7/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on, harjottelijoille annetaan ne paskahommat. Mitä harjottelusopimukseen on kirjattu? Kannattaa sinne vaatia yksityiskohtaisesti työtehtävät, ei mitään ympäripyöreää "avustaa päiväkodissa", silloin voi sopimukseen vedota jos nakitetaan joku homma mitä siellä ei ole. Voi tietysti tulla hankalan maine, mutta ei tarvitse oksennuksia pyyhkiä jos sitä ei ole merkattu.

Vierailija
8/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitajaopiskelija ja ensimmäinen harjoittelijaksoni (perushoidon jakso) oli harjoittelun osalta juuri tuollainen! Tosin minut kyllä otettiin aina samaan pöytään syömään ja muutenkin kohdeltiin kyllä oikein hyvin. Mitenkään erityisemmin ei kuitenkaan ohjattu.

Mutta kun menin sairaalaan... Sain aivan mielettömän hyvää ohjausta!!! Molemmat ohjaajani olivat aivan huippuja asiantuntijoita ja sain tehdä käytännössä kaiken mitä vain itse rohkaistuin tekemään! Ohjaajat oli aivan mielettömiä ihmisiä ja lähes itkua tihrustaen hyvästelimme toisemme harkan päätteeksi 😂 sen jälkeen olen ollut kirurgian harkassa, psyk. Puolella harkassa ja vielä yhdessä muussa sairaalaharkassa. Näissä kaikissa ollut todella hyvää ja laadukasta ohjausta. On otettu osaksi porukkaa ihan saman tien! En voisi olla tyytyväisempi.

Mutta tosiaan tuo perushoidon jakso oli kyllä aika... Joo :D

Vierailija
9/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas nimenomaan ei annettu mitään "paskahommia". Esim. Sisätautien harkassa ohjaaja sanoi ettei minun ole mitään järkeä suihkutella potilaita tai auttaa perushoidossa kun en siinä mitään opi. Hän teki kaiken tuollaisen. Sen sijaan hän antoi minun muun muun muassa ultrata, kanyloida ja muutoin pistää, ottaa vitaaleja, tehdä haavahoitoa, katetroimaan, kirjata jne.. eli just niinku pitääkin.

Vierailija
10/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat tekevät yleensä alasta riippumatta perustason avustavia hommia. Itse olen pakannut voita, tehnyt laborantin hommia ja pieniä tutkimushommia. Valmistuin DI:ksi ja nykyisin työskentelen kansainvälisen yrityksen keskijohdossa.

Mieheni ensimmäinen kesätyö oli lakaista lattiaa konepajan hallissa :)

Toisaalta työkavereiden kanssa oltiin yhdessä kahvilla ja syömässä.

Sairaalatyyppinen organisaatio on ilmeisesti hyvin hierarkinen, lopputuloksena yksin jätetyt harjoittelijat... opiskeluaikana yksi kämppiksistäni opiskeli sairaanhoitajaksi ja harjoittelujaksot kuulostivat vakihenkilökunnan käytöksen puolesta samalta kuin sinun.

Vierailija
11/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat tekevät yleensä alasta riippumatta perustason avustavia hommia. Itse olen pakannut voita, tehnyt laborantin hommia ja pieniä tutkimushommia. Valmistuin DI:ksi ja nykyisin työskentelen kansainvälisen yrityksen keskijohdossa.

Sairaalatyyppinen organisaatio on ilmeisesti hyvin hierarkinen, lopputuloksena yksin jätetyt harjoittelijat... opiskeluaikana yksi kämppiksistäni opiskeli sairaanhoitajaksi ja harjoittelujaksot kuulostivat vakihenkilökunnan käytöksen puolesta samalta kuin sinun.

Nyt ei ole kyseessä mikään kesätyö vaan harjoittelu, jossa on tarkoitus oppia ja saada valmiudet tehdä valmistuttua itsenäisesti kyseistä työtä.

Vierailija
12/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta. itse sain aina top-jaksoilla tehä ohjaajani mukana ihan niitä hommia mitä hänkin tekee. Meillä myös koulun puolesta oli paljon vaatimuksia, päiväkotiharkkaan piti pitää 3 ohjattua tuokiota koko aikana (liikunta, kuvis ja musiikki) sekä toki vielä tuokio varsinaisella näyttöviikolla. Pitkäaikassaston harkassa tuli suorittaa tiettyjä toimenpiteitä eli vähintään kerran tehä jokanen tehtävä mitä osastolla oli vihon tehtävistä tarjolla, kirjauksista verenpainemittauksiin ja perus hoitotoimenpiteisiin. Ohjaajan tuli merkitä puumerkki että top-jaksolainen on ne tehnyt. Lisäksi tuli olla nimettu oma potilas, jonka asioista erityisesti huolehti jakson ajan ja tehä tälle kaikenlaista suunnitelmaa ja miten toteutunut.

Kuntoutuksen topissa piti myös ptää taas ohjaustuokioita pari sekä oli oma ohjattava jolle tehtiin itse suunnitelma ja seurattiin tavoitteitten toteutumista. 

Ja nuo siis oli sen lisäksi että oli varsinainen näyttöviikko lopussa jolla katsottiin miten osaa hommat.

Niin ne vaan vaihtelee käytännöt... mut meilla jo koulun vaatimukse oli sitä tasoa että työpaikkojenoli pakko antaa kunnolla osallistua hommiin alusta asti. 

Vierailija
13/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole kyseessä mikään kesätyö vaan harjoittelu, jossa on tarkoitus oppia ja saada valmiudet tehdä valmistuttua itsenäisesti kyseistä työtä.

Kyllä ne meidän kesätyöt olivat nimeomaan työharjoittelua, joksi se myös erikseen hyväksytettiin opintoviikkoina. Kuka niitä vaippoja vaihtaa. jos ei lähihoitaja? Omaiset?

Vierailija
14/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lähinä on vaikuttanut ettei opiskelijat osaa mitään. Tietopohja on heikko. Viidestä opiskelijasta joita minulla on ollut kolme ei ole päässyt näyttöä läpi. Vaikka juurta jaksaen selittää, ohjaa, neuvoo ja opettaa nii silti ei hommat onnistu.

Tuo viittaa kyllä siihen että vika on sinussa. Ei opiskelijamateriali nyt sentään NOIN huonoa ole että valtaosa ei pääse ees läpi. Kyllä se on ihan tosi harvinaista että näyttöä ei pääse läpi. Yleensä se viittaa nimenomaan työpaikan ongelmiin jos valtaoosa opiskelijoista näytössä epäonnistuu. Näytssä kun tehään niitä samoja juttuja kuin koko harjoittelu on tehty, jten jos työpaikka on suorittanut ohjauksen kunnialla, saa vähintään sen ykkösen arvosanaksi paskempikin opiskelija, siihen kun vaatimustaso on jo niin alhainen.

Jos valtaosa teillä ei pääse näyttöä läpi, on vika sinussa ja työpaikassasi. Olette luultavasti juuri aloituksen kaltaisia paikkoja joissa vasta näyttöviikolla yhtäkkiä annatte opiskelijan suorittaa hoitotoimenpiteitä kun koko aiempi aika on juoksutettu avustajan hommissa roskapussia viemässä ja kahvia keittämässä.

Vierailija
15/15 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viittaa kyllä siihen että vika on sinussa. Ei opiskelijamateriali nyt sentään NOIN huonoa ole että valtaosa ei pääse ees läpi. Kyllä se on ihan tosi harvinaista että näyttöä ei pääse läpi. Yleensä se viittaa nimenomaan työpaikan ongelmiin jos valtaoosa opiskelijoista näytössä epäonnistuu. Näytssä kun tehään niitä samoja juttuja kuin koko harjoittelu on tehty, jten jos työpaikka on suorittanut ohjauksen kunnialla, saa vähintään sen ykkösen arvosanaksi paskempikin opiskelija, siihen kun vaatimustaso on jo niin alhainen.

Jos valtaosa teillä ei pääse näyttöä läpi, on vika sinussa ja työpaikassasi. Olette luultavasti juuri aloituksen kaltaisia paikkoja joissa vasta näyttöviikolla yhtäkkiä annatte opiskelijan suorittaa hoitotoimenpiteitä kun koko aiempi aika on juoksutettu avustajan hommissa roskapussia viemässä ja kahvia keittämässä.

Yhdellä ei ollut minkäänlaista pohjatietoa lääkehoidosta. Sen sai opettaa. Ei silti osannut tehdä virheettömiä lääkejakoja. Toinen teki näytössä myös lääke virheen jolloin näyttö on automaattisesti hylätty. Kolmatta ei juuri mikään kiinnostanut. Joten ei tälläisiä opiskelijoita päästetä läpi. Eli kyllä voi olla NÄIN Huonoa opiskelijamateriaalia. Meillä saa opiskelija tehdä kaikkea ja pitääkin Tehdä. Ja ei opiskelijaa ei päästetä läpi säälistä jos ei osaa niin takaisin kouluun ja harjoittelu alusta. Ollaan ihmishenkien kanssa tekemisissä niin ei täällä mitään säälipisteitä jaeta. Opiskelijan pitää tietää miksi tekee jotain. Se tieto saadaan koulusta ja käytäntö meiltä. Jos ei tiedä miksi jotain tekee niin ei koske mihinkään. Sellainen hoitaja on hengenvaarallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme