Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka hyvin perehdytät uusia työpaikallasi?

Vierailija
01.09.2018 |

Jos sinun tehtäväksesi annetaan uuden työtekijän perehdytys, kuinka hyvin sen teet.

Kuinka hyvin perehdytät uusia työpaikallasi?

Vaihtoehdot

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otetaan meille töihin suoraan niin koulutamme hyvin.

Mutta työnantaja käyttää joskus myös henkilöstövuokrauksen kautta tulevia, ja näitä koulutetamme huonosti.

Vierailija
2/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn tätä, koska en voi ymmärtää lähimpien työkavereideni logiikkaa. Meitä on neljä vakkaria ja vuosien varrella useita (melko pitkäaikaisia) sijaisia yms. Työkaverini tuhahtelevat, että eivät halua perehdyttää uusia kunnolla, koska itsekin ovat joutuneet selviämään ekoissa työpaikoissaan ilman kunnon perehdytystä. Vahinko kiertämään siis. Kuitenkin sanovat, että oli tosi upeaa kun aikanaan perehdytin heidät hyvin.

Itse olen myös saanut nauttia olemattomasta perehdytyksestä. Kaikki on pitänyt oppia kantapään kautta (esim. toisessa ketjussa mainitsemani juhannusaattona töihin tulo vahingossa).

Teemme vaativaa asiantuntijatyötä, eikä yliopistossa opetettu yhtään mitä töissä pitäisi tehdä. Kun menet ekana päivänä työvuoneeseesi, mitä ihan oikeasti alat tehdä. Kyllä siitä on hyötyä kun joku vähän parina ekana päivänä neuvoo.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma perehdytykseni meni suunnilleen niin, että tee tämä vaihe näin ja katsotaan sitten jatkoa. Itse olen selittänyt mahdollisimman kattavasti juuri siksi, että inhosin sitä katkonaista tapaa.

Vierailija
4/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta työnantaja käyttää joskus myös henkilöstövuokrauksen kautta tulevia, ja näitä koulutetamme huonosti.

Miks henkilöstövuokrauksen kautta tulevat olis jotenki alempiarvosia?

Vierailija
5/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn tätä, koska en voi ymmärtää lähimpien työkavereideni logiikkaa. Meitä on neljä vakkaria ja vuosien varrella useita (melko pitkäaikaisia) sijaisia yms. Työkaverini tuhahtelevat, että eivät halua perehdyttää uusia kunnolla, koska itsekin ovat joutuneet selviämään ekoissa työpaikoissaan ilman kunnon perehdytystä. Vahinko kiertämään siis. Kuitenkin sanovat, että oli tosi upeaa kun aikanaan perehdytin heidät hyvin.

Itse olen myös saanut nauttia olemattomasta perehdytyksestä. Kaikki on pitänyt oppia kantapään kautta (esim. toisessa ketjussa mainitsemani juhannusaattona töihin tulo vahingossa).

Teemme vaativaa asiantuntijatyötä, eikä yliopistossa opetettu yhtään mitä töissä pitäisi tehdä. Kun menet ekana päivänä työvuoneeseesi, mitä ihan oikeasti alat tehdä. Kyllä siitä on hyötyä kun joku vähän parina ekana päivänä neuvoo.

Ap

Meillä perehdytetään hyvin. Vuosien varrella olen ollut parissakin työpaikkaohjaajan koulutuksessa. Uudet ihmiset tutustutetaan päällisin puolin kaikkeen mitä talossa tapahtuu, mutta erityisen hyvin käydään läpi ne työtehtävät, jotka hänen toimenkuvaansa kuuluvat. Oma työ on opittava, siksihän henkilö on hommaansa valittukin. Huono perehdytys ei todellakaan säästä kenenkään aikaa eikä paranna tulosta.

Vierailija
6/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä aloitin ihan uudella alalla uudessa työpaikassa, mulle ei ollut edes tietokonetta eikä työpisteessä ollut edes pöytää ja tuolia. Mun piti niitä ite mennä kyselemään että mistäköhän sais... Ja sit lähiesimies laittoi mut eri osaston ihmiselle perehdytykseen joka ei tiennyt että mitä sen pitäis mulle perhehdyttää, kertoi sitten omasta osastostaan, ihan kiva mutta en minä sillä tiedolla juuri mitään tehnyt. Se ihminen jonka työtehtäviä ja alaisia oli siirtymässä mulle ihmetteli myös että miksi minua ei ohjattu hänen pakeilleen kun tavattiin ja sovittiin sitten keskenään asioista että miten edetään, lähiesimies oli lähinnä vastuksena kaikessa.

Minä opiskelin siellä oppisopimuksella sitten alan erikoisammattitutkinnon, ja kehittämisprojektina tein kansion missä on kaikki asiat mitä uuden kuuluu tehdä ja tietää ja ohjeet esim. kaikkiin tietokoneohjelmiin, joitain tarvii vain harvoin ja niiden systeemit helposti unohtuu jos on kerran joskus kuukausi tai pari sitten kerrottu että mistä valikosta valitset mitä. Tein sen kansion siksi koska minä olisin tarvinnut sellaisen kun itse aloitin. Halusin näyttää pomoille että sellaiset ohjeet on aika helppo uusille tehdä jos vain haluaa.

Vierailija
7/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vahan riippuu ja roikkuu.

Jos harjoitettavalla on tyosuhde - vaikka tyoehtosopmuksen mukaisella harjoittelijapalkalla - , tottakai autan eteenpain ja teen parhaani. 

Jos taas kyseessa on joku palkaton juttu... Harkitsisin irtisanoutumista. En halua tyoskennella pummeille, ts. loisille ts. porvareille. Tyosta pitaa aina maksaa asiaankuuluva palkka. 

Minimipalkkalaki olisikin hyva juttu: Kun nakisi saavansa minimipalkkaa, voisi ihan reilusti tehda minimimaaran duunia.

Vierailija
8/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä aloitin ihan uudella alalla uudessa työpaikassa, mulle ei ollut edes tietokonetta eikä työpisteessä ollut edes pöytää ja tuolia. Mun piti niitä ite mennä kyselemään että mistäköhän sais... Ja sit lähiesimies laittoi mut eri osaston ihmiselle perehdytykseen joka ei tiennyt että mitä sen pitäis mulle perhehdyttää, kertoi sitten omasta osastostaan, ihan kiva mutta en minä sillä tiedolla juuri mitään tehnyt. Se ihminen jonka työtehtäviä ja alaisia oli siirtymässä mulle ihmetteli myös että miksi minua ei ohjattu hänen pakeilleen kun tavattiin ja sovittiin sitten keskenään asioista että miten edetään, lähiesimies oli lähinnä vastuksena kaikessa.

Minä opiskelin siellä oppisopimuksella sitten alan erikoisammattitutkinnon, ja kehittämisprojektina tein kansion missä on kaikki asiat mitä uuden kuuluu tehdä ja tietää ja ohjeet esim. kaikkiin tietokoneohjelmiin, joitain tarvii vain harvoin ja niiden systeemit helposti unohtuu jos on kerran joskus kuukausi tai pari sitten kerrottu että mistä valikosta valitset mitä. Tein sen kansion siksi koska minä olisin tarvinnut sellaisen kun itse aloitin. Halusin näyttää pomoille että sellaiset ohjeet on aika helppo uusille tehdä jos vain haluaa.

Mäkin tein monisivuisen rasti ruutuun -listan asioista joita pitää uusien kanssa käydä vähintään läpi. Sen lisäksi lähetän aina sähköpostilla tärkeimmät perustiedot ja neuvon katsomaan tiimimme peruskansiot huolella.

Mun mielestä tämän pitäisi olla ihan normaalia, ei mitään luksuspalvelua ja kiltteyttä.

On ilkeää tahallaan kyykyttää uutta. Heh heh, eipä kerrota edes konee bitlocker-koodia tai mistä voi hakea kännykän itselleen. Eikä ainakaan kerrota että muut menevät syömään klo 11.30 ettei se uus vaan vahingossa tulisi samaan aikaan ruokalaan.

Ap

Vierailija
9/15 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaa.

Vierailija
10/15 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha ketju, mutta asia tuli minulle ajankohtaisesti, kun vaihdoin juuri työpaikkaa. Olin pitkään asiantuntijatehtävissä, josta hyppäsin toiseen virastoon asiantuntijatehtäviin. Ongelmana on nyt, ettei kukaan oikein tunnu tietävän, mitä minun pitäisi tehdä. Tai tietää, on toki kirjattu jonkinlainen tehtävänkuva, mutta koska sitä ei ole yksikössä aiemmin ollut, en tunnu pääsevän mihinkään mukaan. Homma pyörii ihan hyvin ilman minuakin. Yritän tunkea erilaisiin kokouksiin ja tarjoilen yhteistyötä, mutta kiirettä on eikä kenelläkään aikaa ottaa minua mihinkään mukaan. En oikein ymmärrä, miksi minut on palkattu, kun en kerran sovi mihinkään. En tiedä, mistä aloittaa, kaikkea tehdään jo ja asiat tuntuvat olevan hallussa. Yritän esittää ideoita, mutta eräs henkilö suuttui, ilmeisesti astuin hänen tehtävätontilleen.

Toisaalta sanottiin, että rauhallisesti kannattaa aloitella ja kuunnella. Missä hemmetissä kuuntelen, kun ei oteta palavereihin?

Perehdyttäjäksi jollain tavalla mieltämäni henkilö lähti toki heti saapumisen jälkeen usean viikon lomalle.  Turhauttaa.

Vierailija
11/15 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks henkilöstövuokrauksen kautta tulevat olis jotenki alempiarvosia?

Siks kun ne vie vakkareilta duunin.

Vierailija
12/15 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli viisi "harjoittelijaa" Kiinasta joita meidän olisi pitänyt opettaa. No ei opetettu, ainakaan mitään järkevää. Niinhän siinä kävi kuten arveltiikin, että meidän osaston työt siirrettiin Kiinaan ja 25/32 sai kenkää. Minut siirrettiin toiselle osastolle nyt on viisi vuotta karseltu sitä sekundaa mitä Kinuskit tekee. Aletaan jo pikku hiljaa palaamaan kotimaahan ja itse vedän nyt vastaavaa toimintaa Suomessa. Jos löydetään tarpeeksi uusia ihmisiä töihin, niin kiinalaiset saa tällä kertaa kenkää.

Vierailija
13/15 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu täysin henkilöstä jos huomaan että ymmärtää jo ihan pinta puolisella kertomisella niin perehdytän sillä tavalla mutta jos vaikuttaa ettei ohjeistus meinaa mennä perille niin sitten perehdytän tarkemmin 

Vierailija
14/15 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku ei perehdytä kunnolla koska haluaa että uusi on osaamaton.

Työvuosilta muistan, minun piti tuurata yhen kesäloma, laskennallisen työn periaatteessa hallitsin, mutta siinä tarvittiin tiettyjä tietoja, sellasta kustannus/ jälkilaskentaa.

Työntekijä otti kaikki paperinsa laatikoista mukaansa. Ennen tietokoneaikaa.

Pakko oli toimistopäällikölle ( omistajia) sanoa ja hän soitti perään ja pakukuski haki paperit toimistolle.

Oli 10 vuotta ollut kaunis kolmevitonen sinkku , pätemisen tarve ei sallinut muiden "sotkevan töitä". Vihasi pienten lasten äitejä.

Vierailija
15/15 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani on aivan surkea perehdytys uusille työntekijöille, esimiehemme ketä ei itse ole tehnyt työtä koskaan mitä hänen ryhmässä tehdään luulee että vaikka kadulta suoraan voitaisiin ottaa joku hommiin ja eikun tekemään vaan ilman että osaa mitään ja kunnolla on perehdytetty ja toimistotyö on kyseessä isossa firmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä