Eikö kk-kierron pitäisi teini-iän jälkeen olla normasli??
Olen siis jo 23 ja menkat vieläkin oudot. N. 16-18 päivän kierto ollut aina, alusta alkaen ja todella runsaat.
Koska näiden piti normalisoitua?
Kommentit (14)
Sun kannattaisi käydä lääkärissä. Liian lyhyt kierto voi haitata lasten saamista.
No voipi olla että tuo on sinulle normaali kierto. Ei kaikilla ole samanlainen.
Ei niissä mitään sääntöjä ole, olemme yksilöitä kaikki. Mutta jos vuoto on oikeasti runsas ja noin usein, mene lääkäriin, johan sinulla rautaa kuluu tuohon vähän liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaisi käydä lääkärissä. Liian lyhyt kierto voi haitata lasten saamista.
No se o mulle iha ok, en ees tahdo sellaisia...
Vierailija kirjoitti:
No voipi olla että tuo on sinulle normaali kierto. Ei kaikilla ole samanlainen.
Noin lyhyt kierto ei ole kenelläkään normaalia
Oletkohan laskenut oikealla tavalla, muuten tuo on niin lyhyt että kannattaa lääkärillä käydä.
Muuten se kierto voi joillain olla epäsäännöllinen koko elämän, useimmiten se tasaantuu parissa vuodessa.
Oletko varma että lasket oikein? Jos olet niin suosittelen käymään lääkärillä koska ihan noin lyhyt kierto ei ole normaali.
Siis parin viikon välein runsaat menkat, eikä 23 ikävuoteen mennessä ole viitsinyt käydä lääkärissä? Ai niin "se o noloo". Mikäs siinä jos tykkää vuotaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Siis parin viikon välein runsaat menkat, eikä 23 ikävuoteen mennessä ole viitsinyt käydä lääkärissä? Ai niin "se o noloo". Mikäs siinä jos tykkää vuotaa jatkuvasti.
No mitäs lääkäri kierrolle voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs lääkäri kierrolle voi tehdä?
No antaa vaikka lääkkeet jolla se kierto saadaan normaalin mittaiseksi.
Liian lyhyt kierto sulla. Kuulostaa oudolta. Käy lääkärissä.
Käy toki lääkärissä, jos tuntuu siltä. Itse 28-v ja 13-vuotiaana alkoi menkat, jotka on edelleen enemmän tai vähemmän epäsäännölliset. Ajattelen, ettei (naisen) keho ole mikään tarkasti ajastettu kone, ja etenkin hormonitoiminta voi olla ja onkin niin vaihtelevaa, ettei sellaisia asioita kuin kuukautiset voi välttämättä edes pillereillä ohjelmoida ja ennustaa. Moni asia vaikuttaa myös kuukautiskiertoon. Sairastan kylläkin endometrioosia, ja olen kipuillut kuukautisieni kanssa koko nuoruuden ja aikuisiän. Vasta viime aikoina olen oppinut suhtautumaan menkkoihin positiivisella tavalla - kuukautisiinhan suhtaudutaan kulttuurissamme suoranaisena sairautena, josta on päästävä eroon ja joka on jotain likaista ja hävettävää. Kuukautisiin voi suhtautua myös toisin: naisen omana aikana ja tilana. Kuukautiset antavat naiselle mahdollisuuden keskittyä itseensä ja omaan hyvinvointiin, pohdiskelemaan oman kehon tuntemuksia ja omia ajatuksia - vaikka sitä kipua. Itse ajattelen, että kuukautiset ovat jokakuukautinen ajanjakso, jolloin kyseenalaistamatta saan käpertyä omaan rauhaani, välttää sosiaalisia velvoituksia, tehdä mitä haluan. Lähipiirini ymmärtää tämän senkin vuoksi, että kivut ovat toisinaan kovat - muttei aina. Kuukautiset ovat joissain kulttuureissa taanneet naiselle eräänlaisen koskemattomuuden - ne ovat olleet siis tabu sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei ole tarvinnut harrastaa seksiä, osallistua työntekoon jne. vaan nainen on saanut oman tilan ja rauhan. Suosittelen kaikille asiasta kiinnostuneille lukemaan esim. teoksen "Of Woman Born", jossa käsitellään äitiyteen liittyviä normeja ja myyttejä, ja sikäli myös kuukautisia. Tämä meni vähän aiheen vierestä, mutta halusin kommentoida, sillä mielestäni naisia sekä syyllistetään että pelotellaan kuukautisista ja ne ikään kuin epänormalisoidaan, ja tämä toiminta vähentää naisen toimintatilaa. Kuukautisia on myös erilaisia ja niitä voi olla vaikea kokea positiivisesti - tiedän tämän omasta kokemuksestani ja pelkotiloista sairaalareissuihin johtaneiden kipujen myötä. Kuukautiskiertoja on erilaisia ja kokemuksia erilaisia. Kuukautisista saa myös pyrkiä eroon näin halutessaan, etenkin jos kokee niiden vaikeuttavan jokapäiväistä elämää. Minun näkökulmani on vain yksi, ja yritän itse ns. voimaantua (kamala sana mutten keksi parempaa) naisena sen kautta.
Normaali* joo, otsikkoon tuli kämmi kun kirjoitan luurilla nopeasti.