Kuukuppi ei yhtäkkiä enää sovikaan, apua??
Olen ollut vannoutunut kupin käyttäjä jo 15 v. Olen aina käyttänyt Lunetten 2. kokoa - ennen 1. lasta, synnytysten välissä ja 2. lapsen saamisen jälkeen. Nyt menossa toinen Lunette, jolla ikää jo 5 v.
Kesällä kuukuppi alkoi aiheuttaa yllättäen kovat kivut. Olen jo kolmien menkkojen ajan voinut käyttää kuppia vasta ihan viimeisinä päivinä. Vuodon alkupäivinä kupin käyttö aiheuttaa kovan paineen ja kivun tunteen kohdunnapukan tienoille. Kramppejakin on ollut, mutta pahin kipu tuntuu liittyvän suoraan kupin aiheuttamaan alipaineeseen kohdunsuulla.
Mikään ei muuten ole muuttunut, mutta kivut alkoivat viimeisimmän papa-kokeen jälkeen. Olin kokeen jälkeen pari pv aika kipeä ja vertakin tuli runsaasti kokeen jälkeen (ei koskaan ennen ole käynyt näin).
Mikähän tämän voisi aiheuttaa? Mietin jo, että onko lantionpohjani laskeutunut niin, että kuukautisten alkupäivinä kuppi hiertää kohdunnapukkaa kun sekin on usein alempana vuodon alussa. Vai mistä tässä voisi olla kyse? Papa oli normaali, eli sen suhteen voin olla huoletta.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Koeta nyt vaikka pari kk olla täysin ilman kuukuppia. Ja yritä sitten aloittaa uudestaan. Pienempi koko?
Juu, pakko olla. Nyt taas kärvistelen kivuissa, kun menin kokeilemaan kuppia... Menee kyllä muutamassa tunnissa ohi, kun otan sen pois.
Olen miettinyt pienemmän kupin ostamista. On varmaan pakko kokeilla kaikkea, koska en vaan yhtään tykkää tamponien kanssa puljaamisesta. Voisin kuitenkin pitää taukoa ennen uuden kupin hankintaa. AP
Jenkkifoorumeilla monet kehottavat kääntämään kuukupin nurinpäin tuollaisina päivinä, kun lantionpohjan kipua esiintyy. Se helpottaa pahinta alipainetta. Siis sisäpuoli ulospäin, ei tietenkään alaosa ylös...
Ihme, ettei kuukuppihullut ole jo tulleet paikalle selittämään, että harjoittelun puutetta ja kyllä se siitä vielä!
Vierailija kirjoitti:
Ihme, ettei kuukuppihullut ole jo tulleet paikalle selittämään, että harjoittelun puutetta ja kyllä se siitä vielä!
Kipuun tottuu kyllä, harjoitelkaa vaan ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipuun tottuu kyllä, harjoitelkaa vaan ...
Oikeasti hyvin harvoin kuppi EI sovi jonkin fysiologisen syyn takia. Usein tilanne paranee kuppimerkkiä vaihtamalla tai harjoittelemalla.
No mulla ainkin nimenomaan se alipaine aiheuttaa kipua. Yritin kyllä joskus aikoinaan vuodenkin reenailla sen kipon kanssa, mutta kyllä se vaan helvetisti sattui ja jotenkin pahensi kuukautiskipuja entisestään.
Koeta nyt vaikka pari kk olla täysin ilman kuukuppia. Ja yritä sitten aloittaa uudestaan. Pienempi koko?