Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työuupumus tai joku on nyt iskenyt. Milloin lääkäriin?

Vierailija
30.08.2018 |

Kuukausia painanut hommia ja tehnyt pitkiä päiviä.
Itku meinaa päästä päivittäin ja olenkin itkenyt töissä vessassa. Valvon öisin. Maha kipeä ja oksettaa.
Liikaa töitä ja yks tyyppi joka on hankala ja kiusaa.
Milloin lääkäriin?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työuupumus on diagnoosi, josta ei palkallista sairauslomaa saa. 

Masennuksesta, äkillisestä stressireaktiosta ymv. sen sijaan saa.

Masennusdiagnoosista taas menettää mahdollisuudet saada vakuutuksia ja pankkilainaa.

https://yle.fi/uutiset/3-9082776

Vierailija
22/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kaikkiin elämän ongelmiin pitää sotka terveydenhuolto? Eikö voi itse asioille tehdä jotain, vaihtaa työpaikkaa ja muutenkin miettiä ensin mikä elämässä on pielessä. Nykyään pitää heti juosta lääkäriin kun ahdistaa ja itkettää. Elämään kuuluu myös ahdistus ja itku välillä. Tietenkin jos koet että pää ei kestä työntekoa ja muuta elämää niin sitten hakeudu hoitoon mutta se on sitten mielenterveyden ongelma ja merkinnät jää tietoihin. Masennus diagnoosin saa melkoisen helposti.

Niin kuuluu välillä, mutta ei jatkuvana. Jos jatkuvasti itkee töissä, kaikki ei ole kunnossa. Ennen masennusdiagnoosia kuitenkin tulee luultavasti viikko-pari saikkua muulla koodilla ja jo sekin voi auttaa ainakin vähän. Työterveyshuollon tehtävä on huolehtia työhyvinvoinnista, sitä varten se on olemassa ja sitä varten työnantaja maksaa siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kaikkiin elämän ongelmiin pitää sotka terveydenhuolto? Eikö voi itse asioille tehdä jotain, vaihtaa työpaikkaa ja muutenkin miettiä ensin mikä elämässä on pielessä. Nykyään pitää heti juosta lääkäriin kun ahdistaa ja itkettää. Elämään kuuluu myös ahdistus ja itku välillä. Tietenkin jos koet että pää ei kestä työntekoa ja muuta elämää niin sitten hakeudu hoitoon mutta se on sitten mielenterveyden ongelma ja merkinnät jää tietoihin. Masennus diagnoosin saa melkoisen helposti.

Mitä väliä sillä on vaikka diagnoosina olisikin masennus? Ei se vaikuta mihinkään asiointiin terveyskeskuksessa ja ei sitä tulevat työnantajat sieltä näe.

Vierailija
24/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennusdiagnoosista taas menettää mahdollisuudet saada vakuutuksia ja pankkilainaa.

https://yle.fi/uutiset/3-9082776

Eipä niitä vakuutuksia ja pankkilainoja saa siinäkään tapauksessa, että vetää itsensä piippuun ja lopullisesti työkyvyttömäksi.

Vierailija
25/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vuosia käynyt väsymyksen vuoksi lääkärissä, mutta se ei kuulemma ole mitään. Koskaan ei mitään tutkita ja kuvailut elämästäni ovat vain elämää työterveyslääkärin mukaan. No niin se onkin, mutta kun en jaksa kun koko ajan väsyttää. En pysty kunnolla töihin, itken ja raivoan puolet kuusta (joo pms) ja muisti pätkii jatkuvasti. Haluaisin tehdä töitä, mutta en pysty. Pelkään saavani potkut. Työvuosia olisi jäljellä vielä kymmeniä vuosia. 

no mene sitten yksityiselle jos työterveys ei suostu edes verikokeita ottamaan. Ja sitten suosittelen kognitiivista käyttäytymisterapiaa jos pms vaikuttaa elämän laatuun noin kovasti. Mieti itse miten voit vähentää kuormitusta elämässäsi ja mitä rentoutumis- ja rauhoittumiskeinoja voisit kokeilla.

Siinä yksi joka ei tiedä mitä väsymys on. Kyse ei nyt olekaan siitä, että en huolehtisi itsestäni vaan terveydenhuollon kyvyttömyydestä toimia. Aloittaja miettii koska lääkäriin ja kerroin, että minua lääkärissä käynti ei ole auttanut ollenkaan, koska kukaan ei pidä sitä ongelmana, että aiemmin terve 3-4-kymppinen ei enää pysty arkeen. Ei edes ne itse maksetut yksityislääkärit.

olen tuo jota kommentoit: itse asiassa tiedän mitä väsymys on, koska kävin väsymyksen takia lääkärissä, joka otti kattavat verikokeet, ja sain sitten lääkkeet siihen väsymyksen aiheuttaneeseen ongelmaan eli raudanpuutosanemiaan. Siinä mielessä kannattaisi vaatia tutkimuksia. Jos itse pidät väsymystä ongelmana, niin se on ongelma jonka voi selvittää ja siitä voi päästä eroon esim juuri noilla mainitsemillani keinoilla. Tai ainakin minä pääsin, sinulle voi toimia jotkut ihan muut keinot.

Vierailija
26/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vuosia käynyt väsymyksen vuoksi lääkärissä, mutta se ei kuulemma ole mitään. Koskaan ei mitään tutkita ja kuvailut elämästäni ovat vain elämää työterveyslääkärin mukaan. No niin se onkin, mutta kun en jaksa kun koko ajan väsyttää. En pysty kunnolla töihin, itken ja raivoan puolet kuusta (joo pms) ja muisti pätkii jatkuvasti. Haluaisin tehdä töitä, mutta en pysty. Pelkään saavani potkut. Työvuosia olisi jäljellä vielä kymmeniä vuosia. 

Tuo on ihan normaalia työstressiä. Paljastuu tuosta että pelkäät potkuja. Sitten kun alat toivoa niitä, voidaan jo alkaa puhua työuupumuksesta.

Been there, done that.

Vierailija
27/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden piikkiinhän ne sairaslomalaput yleensä laitetaan, mutta onko loppujen lopuksi kysymys tällaisesta. 

Vierailija
28/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menisin heti. Itsellä oli sama tilanne keväällä, olin täysin työstressin uuvuttama. Ylipitkät työpäivät, unettomuus, kotona olin täysin apaattinen. Mulla auttoi se, että pyysin pomolta siirtoa toisiin tehtäviin (onnistui), 4 viikon kesäloma ja keskustelu sairaanhoitaja-siskon kanssa. Jokainen näistä oli tärkeä. En tarvinnut sairaslomaa, mutta jos loma ei olisi tullut siihen väliin, tilanne olisi ollut katastofaalinen.

Ei näillä asioilla kannata leikkiä. Joskus kroppa ei vaan kestä. Sairasloma ei tosin välttämättä auta, kun ongelma on nimenomaan siinä työssä. Pystyisitkö siirtymään toisin tehtäviin?

Mene heti työterveyteen jokatapauksessa juttelemaan! Siitä se lähtee.

Vierailija
29/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no mene sitten yksityiselle jos työterveys ei suostu edes verikokeita ottamaan. Ja sitten suosittelen kognitiivista käyttäytymisterapiaa jos pms vaikuttaa elämän laatuun noin kovasti. Mieti itse miten voit vähentää kuormitusta elämässäsi ja mitä rentoutumis- ja rauhoittumiskeinoja voisit kokeilla.

Siinä yksi joka ei tiedä mitä väsymys on. Kyse ei nyt olekaan siitä, että en huolehtisi itsestäni vaan terveydenhuollon kyvyttömyydestä toimia. Aloittaja miettii koska lääkäriin ja kerroin, että minua lääkärissä käynti ei ole auttanut ollenkaan, koska kukaan ei pidä sitä ongelmana, että aiemmin terve 3-4-kymppinen ei enää pysty arkeen. Ei edes ne itse maksetut yksityislääkärit.

olen tuo jota kommentoit: itse asiassa tiedän mitä väsymys on, koska kävin väsymyksen takia lääkärissä, joka otti kattavat verikokeet, ja sain sitten lääkkeet siihen väsymyksen aiheuttaneeseen ongelmaan eli raudanpuutosanemiaan. Siinä mielessä kannattaisi vaatia tutkimuksia. Jos itse pidät väsymystä ongelmana, niin se on ongelma jonka voi selvittää ja siitä voi päästä eroon esim juuri noilla mainitsemillani keinoilla. Tai ainakin minä pääsin, sinulle voi toimia jotkut ihan muut keinot.

Olen harkinnut teettäväni laajempia labroja itsekseni. Kuultuani hiljan, että näin voi edes tehdä. Jonkun vuoden luotin siihen, että lääkärit tietää mitä tekevät. Toki sitä myös kuvittelee, että väsymys on ohimenevää, mutta näin ei selvästi ole omalla kohdallani.

Vierailija
30/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sain akuutista stressireaktiosta. Verenpaineet oli pilvissä ekaa kertaa koko elämässä, lepopulssi korkea. On hyvä että on fyysisiä, mitattavissa olevia juttuja, saat miettimisaikaa, jos masennus- tms diagnoosi ei ole ajankohtainen. Usein lääkäri tämän ymmärtää. Kerro vaikeista ihmissuhteista työssä, paineista jne. Yleisiä vaivoja nykyisin.

Päiväsarja TV2:lla kertoi jopa Tukholman lukiotyttöjen burn outista.

Vierailija
31/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan normaalia työstressiä. Paljastuu tuosta että pelkäät potkuja. Sitten kun alat toivoa niitä, voidaan jo alkaa puhua työuupumuksesta.

Been there, done that.

Ei mulla ole työstressiä paitsi siitä, että ennen nautin työskentelystä ja enää en pysty. Vaihdoin helpompiin hommiin jo aiemmin, ihan vaan koska määräaikaisuus loppui ja sain heti tämän vakituisen paikan toisaalta. Haluaisin edetä, mutta se on hyvin vaikeaa kun oma moottori käy tyhjää. Kuten vastauksista huomaan ihmisten on vaikea ymmärtää yleistä väsymystä ja siitä syntyviä ongelmia.

Vierailija
32/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there, done that.

Ei mulla ole työstressiä paitsi siitä, että ennen nautin työskentelystä ja enää en pysty. Vaihdoin helpompiin hommiin jo aiemmin, ihan vaan koska määräaikaisuus loppui ja sain heti tämän vakituisen paikan toisaalta. Haluaisin edetä, mutta se on hyvin vaikeaa kun oma moottori käy tyhjää. Kuten vastauksista huomaan ihmisten on vaikea ymmärtää yleistä väsymystä ja siitä syntyviä ongelmia.

Niin. Tuota kutsutaan työstressiksi.

Vierailija
33/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumus ei lähde sairauslomalla jos työhönpaluun jälkeen olosuhteet ovat samat. Väsymys ei sitä paitsi ole syy olla menemättä töihin ja sillä ei saa sairauslomaa. Sinänsä on hyvä pohtia lääkärin kanssa voiko väsymykselle olla muita syitä kuin työ eli tuleeko vapaa-aikana levättyä tarpeeksi.

Työpaikalla pitää puhua esimiehen kanssa työntekoon liittyvistä ongelmista tai jos hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan niin sitten luottamusmiehen kanssa. Jos tilanne on täysin lukossa niin voi olla niin että pitää etsiä uusi työpaikka missä työnteko onnistuu paremmin. 

Vierailija
34/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusterveen väsymys on tutkittava ja voi sieltä joskus löytyä syy kuten infektio, anemia, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes tai jotain muuta. Aina ei kuitenkaan löydy mitään selittävää ja sitten on vain mietittävä miksi potilas ei enää jaksa. Joskus syy löytyy ylipainosta, huonosta nukkumisesta, päihteistä tai työstressistä.

Monesti tarjotaan masennusepäilyn vuoksi lääkitystä  mutta kun diagnoosi on epävarma niin lääkitys jää lähes aina käyttämättä. Seurantakäynnillä tilanne on sitten entisellään ja lääkärillä keinot lopussa kun piristeitä ei oikein voi kirjoittaa väsymykseen. Yksi vaihtoehto on lähettää väsynyt potilas eteenpäin keskus- tai yliopistosairaalaan lisätutkimuksiin kun terveyskeskustasolla keinot loppuvat. Joskus syy epämääräiseen oloon löytyy esimerkiksi borreliainfektiosta mutta ei toki aina.  

Väsymyksen kanssa samaan hankalaan kategoriaan kuuluu epämääräinen huimaus, pistokset, lihassäryt ja pään suhina. Aina ei syytä löydy oireisiin mutta onneksi useimmiten ei kyse ole vakavammasta asiasta.

Vierailija
35/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there, done that.

Kuulostaa siltä että et nauti enää työnteosta ja se selittää väsymyksen. Taitaa olla niin että elämässäsi pitää tapahtua jotain uutta jotta piristyt. Useimmiten elämässä on kolme olennaista asiaa joita vaihtamalla elämä muuttuu paljon eli kyse on työpaikkasta, puolisosta ja asunnosta. Mikä näistä olisi aika laittaa vaihtoon?