On kyllä kun lapset kulkee tuolla ulkona älypuhelinta tuijottaen
Ei voi olla huomaamatta miten ~9 vuotiaatkin kävelee niska kyyryssä puhelinta tuijottaen suojateittenkin yli, ei mitään kontaktia muuhun ympäristöön. Jotenkin surullista. Ja eihän siinä puhelimessa väärää ole kun on tarpeellinen yhteydenottoihin, mutta silti. Vilkkaalla alueella "normaalisti" ympäristöään huomioivat lapset voi joutua vaaratilanteisiin, niin sitten kun yhdistetään huomion vievä puhelin siihen mukaan. Varmaan jauhettu tää asia jo moneen kertaan, mutta..
Kommentit (11)
Niin ja lapset soitetaan viimeistään klo 21 kotiin. Ovat tuijottaneet kännyköitään leikkipuiston korikeinussa istuen koko illan. Vanhemmat luulevat, että piltit viettivät laatuaikaa kaveriden kanssa ulkoillen. Jos jotain asiaa toiselle tulee, niin yhteispelissä kännyn kautta sekin näpytellään tai jopa murahdetaan ääneen.
Ja ähh.. varmasti niillä ala-asteelaisilla on Wa-ryhmiä ja muuta "paskaa" mitä ne ei tarttis. Sitten kun luokalla on varmasti niitä joilla ei ole puhelinta/on näppäinpuhelin niin niille tulee paineet että ei kuulu itse joukkoon. Kun ei nuin nuoret ymmärrä. Ne luulee että kun ne ei ole jossain WA-ryhmässä, missä ei edes puhuta mitään järkevää, että on jotenkin ulkopuolella. Ei voi nauraa "hei kattokaa mitä laitoin luokan ryhmään" jutuille tai ymmärtää niitä. Tai että kaverit on kokoajan naama kiinni puhelimessa. En voi edes kuvitella sitä kiusaamisen määrää.
Sitten kun lapsi tahtoo mennä kaverin luo, niin kaveri ei halua. Kaveri tahtoo olla kännykällä ja lapsi vain kysyy kokoajan, että eikö tehtäis jotain muuta yhdessä. Vähemmästäkin sitä peli häiriintyy! Vanhemmille kerrotaan, että oli kaveri, mutta ei kerrota, että pelasin koko ajan ja se kaveri häiritsi, kun sillä ei ole samaa peliä itsellään!
Ei kukaan - eivätkä varsinkaan lapset - tarvitse älypuhelinta!
Parempi, että tuijottavat apaattisina maahan n. 3 metrin päähän eteensä, niin kuin me 80-luvulla.
Vanhemmistaan ne lapset ovat mallia ottaneet. Turha syyllistää lapsia. Jo hiekkalaatikkolla näkivät että äitiä kiinnostaa enemmän some kuin heidän hiekkakakut.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö lapset pelaa Pokemonia?
Pokemon Go on kokenut uuden tulemisen. :D Meillä pelaa niin mä kuin teinitkin, pikkukylän raideillakin parhaimmillaan yli 20 hengen ryhmät paikalla. Alakoululaisista isovanhempiin on ikähaitari.
Vierailija kirjoitti:
Tai ajavat pyörällä naama kiinni puhelimessa. Eivät edes vilkaise eteensä ja kiemurtelevat tien laidasta toiseen. Lapsilta tuon käytöksen minusta vielä ymmärtää, mutta aikuisetkin liikkuvat jatkuvasti ulkona puhelinta tuijottaen ja törmäilevät vastaantulijoihin. Vajaata käytöstä.
Kerran ehkä kuukausi sitten olin kävelyllä ja vastaan tuli noin 12v tyttöjoukko pyörällä ja yksi tuijotti puhelinta samalla kun vaan pyöräili eikä edes huomannut mua, jouduin sitten väistämään ojanreunaan. Olen itsekin 15 mutta tuntuisi tosi tylsältä kävellä ulkona puhelin kädessä :/ vähän niin kuin ei edes eläisi oikeassa maailmassa
Ei ne ole pelkästään lapset nenät kiinni ruuduissa. Parin vuoden sisään tulee lakeja miten paljon puhelinten käyttöä rajoitetaan. Jo nyt ihan aikuiset ihmiset ei malta työpäivää ilman puhelimen hiplausta. Se on ihmisten oma käyttäytyminen joka pakottaa lailla puuttumaan.
Otetaan kävely liikenteen seassa. Eikö tuo ole itsestään selvää ettei se ole oikea paikka tuijottaa ruutua?
Näppäinpuhelimeen verrattuna ns. älypuhelin näyttää olevan monille riippuvuutta aiheuttava. Kun sitä pitää töissäkin ainakin vähän hiplata niin voi arvailla mitä se on kotona.
Tai ajavat pyörällä naama kiinni puhelimessa. Eivät edes vilkaise eteensä ja kiemurtelevat tien laidasta toiseen. Lapsilta tuon käytöksen minusta vielä ymmärtää, mutta aikuisetkin liikkuvat jatkuvasti ulkona puhelinta tuijottaen ja törmäilevät vastaantulijoihin. Vajaata käytöstä.