Milloin soittoa lääkäriin, kun kuukautiset ei vaan tule?
Mulla on nyt kolmet viimeisimmät kuukautiset olleet enemmän tai vähemmän myöhässä. Pari kuukautta sitten menkat kestivät kaksiviikkoa ja noiden ekojen menkkojen perään alkoi melkein heti uudet. 🙃
Nyt menee taas kp 38/28, raskaana en oo (enkä sitä enää jaksa edes epäillä), tänään viimeisin nega.
Mihin mä edes soitan? Terveyskeskukselle vai naistentautien poliklinikalle?
Kommentit (7)
Miten määritellään myöhässä. Sun kierto ei nyt vaan ole enää tuo 28 päivää, jos ei kerran tule ikinä silloin.
Oon 25-vuotias, joten vaihdevuosista tuskin on kyse.
Ap
Kuulostaa vaihdevuosilta, ne voi alkaa nuorenakin varsinkin jos on vedetty hormooneja/tehty abortti
Ei kuukautiskierto ole aina 28 päivää. Itsellä se on aina ollut jotain 36-56 välillä.
Lääkäriin on syytä hakeutua, jos aiemmin säännölliset kuukautiset jäävät pois yli kolmeksi kuukaudeksi.
Onko mitään muita oireita? Aiheuttaako tämä pitkä kierto ongelmia? Paino ja sen muutokset viimeisten kuukausien aikana? Ehkäisy, muita lääkkeitä? Elämäntilanne?
Jos et ole vähään aikaan käynyt gynellä, niin ehkä nyt olisi hyvä hetki, yksityisgynellä siis.
Ei sinulta ole jääneet pois, tulevat vain myöhemmin. Hormonitasapainossa on jotain ongelmia, oletko laihtunut, stressaantunut, ollut suuria elämänmuutoksia tms?
Mene joko yksityiselle gynelle tai terveyskeskukseen. Stressi ja ravintokin voi vaikuttaa menkkoihin, vaihdevuodet?