Millainen mies haluaa vaimokseen pullantuoksuisen kynnysmaton itsellisen feministin sijaan? m42
En ymmärrä. Onko kyse vallantunteen kaipuusta tai huonosta itsetunnosta? Kadotetun äitihahmon hakemisesta? Narsismista?
Kommentit (25)
Itsellistä feministiä ei ainakaan kelpuuta kukaan.
Yksinhuoltajaäitini oli itsenäinen ja se on mulle normi. Itsenäisyyttään julistavasta naisesta tulee mulle outo vaikutelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellinen
Itsellinen tarkoitti sääty-yhteiskunnan ajan Suomessa maaseudulla asunutta henkilöä, joka ei saanut elatustaan omasta maanviljelystään eikä ollut vakinaisesti kenenkään palveluksessa.
Pääansionsa itselliset saivat tekemällä muuta kuin maatöitä, esimerkiksi toimimalla käsityöläisinä. He asuivat vuokralla toisen omistamassa asunnossa ja maksoivat asumisestaan joko rahalla tai työnteolla. Itsellisillä saattoi olla myös omaa pientä viljelystä ja muutamia kotieläimiäkin.
Itselliset kuuluivat 1700-luvulla suomalaisessa maaseutuyhteisössä tilattomaan väestöön ja samalla yhteiskunnan alimpaan kerrokseen mäkitupalaisten ja palkollisten ohella. Tämänaikaisen länsisuomalaisen kylän rakenteessa itsellisten mökit sijaitsivat kylän laitamilla, kun taas vauraamman väen asutus muodosti kylän ytimen.
Lienet niitä, joiden mielestä ihmistä voi kutsua "ritarilliseksi" vain siinä tapauksessa, että hänellä on miekka, kilpi ja hevonen?
Minä olen niitä, joka sanoo ennemmin itsenäinen kuin vanhahtavan itsellisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellinen
Itsellinen tarkoitti sääty-yhteiskunnan ajan Suomessa maaseudulla asunutta henkilöä, joka ei saanut elatustaan omasta maanviljelystään eikä ollut vakinaisesti kenenkään palveluksessa.
Pääansionsa itselliset saivat tekemällä muuta kuin maatöitä, esimerkiksi toimimalla käsityöläisinä. He asuivat vuokralla toisen omistamassa asunnossa ja maksoivat asumisestaan joko rahalla tai työnteolla. Itsellisillä saattoi olla myös omaa pientä viljelystä ja muutamia kotieläimiäkin.
Itselliset kuuluivat 1700-luvulla suomalaisessa maaseutuyhteisössä tilattomaan väestöön ja samalla yhteiskunnan alimpaan kerrokseen mäkitupalaisten ja palkollisten ohella. Tämänaikaisen länsisuomalaisen kylän rakenteessa itsellisten mökit sijaitsivat kylän laitamilla, kun taas vauraamman väen asutus muodosti kylän ytimen.
Lienet niitä, joiden mielestä ihmistä voi kutsua "ritarilliseksi" vain siinä tapauksessa, että hänellä on miekka, kilpi ja hevonen?
Minä olen niitä, joka sanoo ennemmin itsenäinen kuin vanhahtavan itsellisen.
Olethan tietoinen, että esimerkiksi suomen sana "ikkuna" on lainasana muinaisvenäjästä? Mitä nykyaikaisempaa termiä suosit omassa puheenparressasi?
Noh itse olen kyllä feministi, joka leipoo pullaa, kokkaa ja haaveilee koti-äitiydestä. Olen myös töissä alalla, joka on perinteisesti naisvaltainen. Meitä on moneen junaan. Ihan yhtä arvokasta on olla rautainen uranainen.