[ Joulu 2018 OFFICIAL ] Miten vietät joulua tänä vuonna? Ruoat, juomat, lahjat, tapahtumat?
Illat pimenevät, sää viilenee ja ensi kuussa tuntureille tulee jo ensilumi. Sieltä talvi valuu hiljalleen aina Etelä-Suomeen asti. Parin kuukauden päästä Etelä-Suomessakin voi olla hiihtokelit. :)
Riippumatta säistä joulu se tulee varmasti.
Miten aiotte viettää joulua tänä vuonna?
Mitä teidän jouluun kuuluu perinteisesti?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Kuten edelliset neljä joulua: aattona meille kokoontuu meidän perheen lisäksi (2+3) mun vanhemmat ja kaksi veljeä (näillä ollut joskus naisystävät mukana, mutta ainakaan tällä hetkellä kummallakaan ei ketään), mun 90 v. mummoni, lisäksi mukana miehen äiti. Anopin mukana joskus tullut hänen miesystävänsä, mutta nyt miesystävän tytär perheineen muuttanut lähemmäksi ja on varmaan siellä joulun. Eli aattona meitä kaikenkaikkiaan todennäköisesti 11.
Aattoaamuna oman perheen kesken syödään riisipuuro ja käydään joulusaunassa. Lapset vievät pihalle porkkanoita poroa varten. Vieraat tulee n. klo 14, ja yhdessä tehdään viimeiset valmistelut samalla kun seurustellaan. N. klo 17-18 aloitetaan ruokailu. Tarjolla paljon erilaista kalaa ja mätiä, kinkkua, itsetehtyä italian- ja perunasalaattia, laatikoita, yms. perinteisiä jouluruokia. Viime jouluna tein itse savupeurapateeta, joka oli niin herkullista että sitä on jo toivottu ensi joulullekin.
Ruuan jälkeen tonttu jättää vaivihkaa lahjat etuterassilla, porot syövät tarjolle jätetyt porkkanat ja kun lahjat on viety sisälle ja avattu juodaan kahvit ja syödään jälkiruoka. Vieraat lähtevät kotimatkalle yleensä klo 22 maissa.
Joulupäivänä vieraiksi tulevat miehen isä vaimoineen ja miehen veli ”rääppiäisiin”. Yleensä tarjoilu sama kuin aattona, ainoastaan kylmäsavulohi loppuu joka vuosi jo aattona riippumatta paljonko sitä hankkii.
.
Saisiko ohjetta herkulliseen savupeurapateeseen?
Enpä tiedä vielä. N53, mies ja kaks teiniä
Samalla tavalla kuin jo toistakymmentä vuotta eli omassa erinomaisessa seurassani joko kotona tai vapaa-ajan asunnollani. Ruokaa on maltillisesti, mieluummin liian vähän kuin liian paljon. Juomana raanavesi. Jos olen vapaa-ajan asunnollani, käyn haudoilla aatonaattona ja aattona, siis kahdella eri paikkakunnalla. Joulukirkon katson telkkarista, viime vuosina usein ruotsinkielisen, sillä se tulee perinteisesti aikaisemmin. Vieraita ei käy enkä minäkään nykyään vieraile missään.
Mennään luultavasti mun äidin luo mieheni kanssa. Juopotellaan mutsin ja sen kavereiden kanssa, pelataan korttia, haetaan pizzaa jos on nälkä. Yöllä viedään koira koirapuistoon ja poltetaan paukut. Täydellistä.
Nyt anoppilassa, illalla tulee Joulupukki.
Julistusta katsellaan, sitten saunaan :)
Runkkailen ja juon viinaa. Nussin tonttuja jos sattuu näkymään.