Ex-ystävä petti hädän hetkellä
Olin muutama vuosi sitten palamassa loppuun. Mieliala alhaalla, tein kotona työtä jolla oli tiukka aikataulu. Puhelimessa sitten sorruin kysymään vanhalta ystävältä, että voisiko sanoa mulle mitä hyvää on nähnyt tai näkee minussa.
Hänelle ei tullut mieleen mitään. Lopulta sanoi jotain negatiivista, ulkonäköön liittyvää. Hän kirjoittaa ammatikseen, ei ole kyse kuvailukyvyn puutteesta. Myöhemmin, kun muistakin syistä en jaksa enää olla yhteyksissä, hän halusi uudistaa ystävyytemme. En tiedä miksi hän haluaa olla ystävä, jos ei näe ainoaakaan hyvää puolta?
Onko tämä jotain suomalaista kulttuuria, johon on vain totuttava? Minulle tulee itselleni mieleen vaikka mitä asioita ystävistäni, pidän heistä ja sanon näitä kevyesti.
Oliko pyyntöni kohtuuton?
Kommentit (37)
Ymmärrän sua. Itsekin ihmettelen samoja asioita. Tarvitset parempia ystäviä tai jos ei löydy niin parempi olla yksin kuin tuollaista kuunnella ja masentua lisää.
Aika erikoista puolin ja toisin.
Ehkä se ystävä ei oikein tajunnut mitä ajat takaa kun yhtäkkiä pitää puhelimessa alkaa toista kehumaan.
Ehkä sillä ystävälläkin oli huono päivä? Mutta luulisi että jotain hyvää nyt keksisi.
Hyvä ,että on ex-ystävä. Vaikutat just sellaselta ihmiseltä, jonka itse haluaisin ystäväkseni. Syvällisesti ajatteleva, ihana ihminen olet<3
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista puolin ja toisin.
Ehkä se ystävä ei oikein tajunnut mitä ajat takaa kun yhtäkkiä pitää puhelimessa alkaa toista kehumaan.
Ehkä sillä ystävälläkin oli huono päivä? Mutta luulisi että jotain hyvää nyt keksisi.
Liikumme sillä lailla samoissa piireissä, että mahdollisuus palata asiaan olisi ollut vaikka kuinka monta kertaa. Ja se ulkonäköhaukku tuli häneltä ihan sekunnin murto-osassa, siinä kysyessäni. Tämä surettaa vieläkin. Ap
Tokihan tätäkin kannattaa vatvoa monta vuotta ja olla katkera ja vihainen. Elämän suola.
Mutta ystävät saa toki vapaasti valita.
Ihminen ei voi luottaa kehenkään muuhun kuin itseensä. Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi tuollaiseen vastata. Outoa mennä tuollaisia kyselemään. Taidat olla rasittava ystävä. Hoidata pääsi kuntoon.
No miksi et itse palannut asiaan jos siitä tuollainen mörkö tuli elämääsi?
Mä luulen, että sillä tyypillä on tapana salaa mielessään listata ihmisistä huonoja puolia ja pönkittää siten omaa huonoa itsetuntoaan. Jotkut valitettavasti haluaa nähdä ihmisten kielteiset puolet, koska muuten jotenkin hajoavat itse. Tätä he eivät tietenkään koskaa näytä, ulospäin ovat muuta. Ehkä ex-ystäväsi on tällainen? Onko hän aidosti koskaan SILMINNÄHDEN iloinen toisten puolesta?
Ja ikää oli? Jos jokaista negatiivista sanaa ja tapahtumaan alkaa vuosikausia murehtia ja olemaan pitkävihainen niin loppuelämä menee murehtiessa vihaisena. Päästä irti!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ,että on ex-ystävä. Vaikutat just sellaselta ihmiseltä, jonka itse haluaisin ystäväkseni. Syvällisesti ajatteleva, ihana ihminen olet<3
Kiitos! En NYT odottanut mitään kehua, mutta olen aina tajunnut, että pienikin "kohotus", jopa hymy tms. voi päivän pelastaa. Sinä taisit just tehdä sen. :) Ap
Vastaavassa tilanteessa kaverini mainitsi hyväksi ominaisuudekseni nätin meikin, ei mitään muuta. Vähän on yhteydenpito sitten minun suunnaltani hiljentynyt.
Kohtuutonta on ainakin yhä jumittaa tässä yhdessä puhelussa.
Vierailija kirjoitti:
Tokihan tätäkin kannattaa vatvoa monta vuotta ja olla katkera ja vihainen. Elämän suola.
Mutta ystävät saa toki vapaasti valita.
Sinä se vasta meedio olet, kun näet Ap:n elämän vuosienpäähän... minusta näyttää vahvasti siltä, että hän pyrkii käsittelemään asian nyt. Masentuneen leimaaminen asioita vuosikausia vatvoviksi on aiheetonta, koska se perustuu yleistykseen. Ei kaikki sydänsairaatkaan ole samanlaisia, ei neurofysiologisesti sairaatkaan ole (työuupuneet).
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että sillä tyypillä on tapana salaa mielessään listata ihmisistä huonoja puolia ja pönkittää siten omaa huonoa itsetuntoaan. Jotkut valitettavasti haluaa nähdä ihmisten kielteiset puolet, koska muuten jotenkin hajoavat itse. Tätä he eivät tietenkään koskaa näytä, ulospäin ovat muuta. Ehkä ex-ystäväsi on tällainen? Onko hän aidosti koskaan SILMINNÄHDEN iloinen toisten puolesta?
Puhuu hyvää muista naisista, jotenkin koin että vertasi heidän vahvuuksiaan minun heikkouksiini. Joskus taisi harvoin iloita, mutta enempi pakkasen puolella, ellei ollut hänen sukulaisensa. Hänellä on ainakin hirvittävän vaikea avioliitto ja negatiivinen mies. Siksi mietinkin, onko suomalaista kulttuuria, puhumattomuus ja mökötys on heillä tapa.
Harvoin niitä kehuja nyt tulee kun niitä alkaa itse vaatia. Ja kun toinen ei sanokaan sitä mitä itse haluaa niin suututaan ja uhriudutaan vuosiksi eteenpäin.
Joo näin nyt kävi ja ei auta kun hyväksyä tosiasiat ja jatkaa eteenpäin kohti uusia pettymyksiä!
Vierailija kirjoitti:
Ja ikää oli? Jos jokaista negatiivista sanaa ja tapahtumaan alkaa vuosikausia murehtia ja olemaan pitkävihainen niin loppuelämä menee murehtiessa vihaisena. Päästä irti!
Millainen ihminen suoltaa tällaisiaoletuksia? Sellainen, joka itse on pitkävihainen, jonka oma vihamielisyys purskahtelee em. tavalla esiin tällaisessa alotuksesta. Näetkö omat trikkerisi ja niiden syyt, epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Ex-ystävä minua 15 v vanhempi. Tänään tuli mieleen, kun toinen tuttu hänestä puhui. En ole häntä kaiken aikaa märehtinyt. Ap
Ehkä tämä lause on turha, asenne paljastui: ilman katkeruuskorttia pitäisi voida ottaa selkoa, mikä on motiivi jollekin käytökselle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuu hyvää muista naisista, jotenkin koin että vertasi heidän vahvuuksiaan minun heikkouksiini. Joskus taisi harvoin iloita, mutta enempi pakkasen puolella, ellei ollut hänen sukulaisensa. Hänellä on ainakin hirvittävän vaikea avioliitto ja negatiivinen mies. Siksi mietinkin, onko suomalaista kulttuuria, puhumattomuus ja mökötys on heillä tapa.
Tai ihan vaan omaan "ylemmyyteensä" suhteessa sinuun? Näki joka tapauksessa tilanteen lyödä lyötyä ja käytti sen. Sano suoraa, mitä ajattelet reilusti. Suorapuheisuus kannattaa. Hänelle varmaan tekee hyvää kuulla palautteesi. Go girl!
No olipa ihmetyyppi. Keksisin kestä tahansa puolitutustakin ainakin yhden hyvän asian, puhumattakaan sitten ystävistäni. Jätä omaan arvoonsa koko ihminen. Ja ei, ei mene suomalaisuuden piikkiin, suomalainen olen minäkin ja moni ystävänikin, ja silti aina toisinaan kehumme toisiamme erilaisista asioista ja kerromme miten tykkäämme sekä välitämme toisistamme.