Noidankehä: Paha ylipaino ja fibromyalgia
Kuntosalitreenin/reippaan kävely jälkeen on seuraavana päivänä kuumetta ja hakattu olo, ei mitään miellyttävää jomotusta lihaksisssa vaan olen todella kipeä. Sanoinkin salijäsenyyden irti, kun ei siinä ollut mitään järkeä, en kyennyt aamulla töihin jos olin illalla ollut salilla!
Olo on aina väsynnyt, sumuinen, öisin heärilen ilman syytä, sattuu sinne sattuu tänne ja päivittäistä olotilaa kuvaa parhaiten "jos aamulla herätessä ei satu mihinkään, mä oon kuollu". Töissä jaksan käydä vain, kun voin tehdä hommia istuen (tarhan keittiö).
Kunnon ruoka ei maistu, herkut kyllä...moni varmaan tietää sen miten kuumeisena tekee mieli herkkuja eikä lämmintä ruokaa lainkaan, no minulla on se olotila tauotta päällä! En saa usein edes kuumaa kahvia alas.
Olen ylipainoinen ja noidankehässä: Käyn hikilenkillä, seuraavana päivänä olo on kipeä ja voimaton, raahaudun alakerran kioskille ostamaan namipussin ja ryömin sänkyyn, lihon lisää. Olen siis 171 cm pitkä ja painan noin 97 kg, ikää mulla on 38v ja fibro oireillut noin 10 v mutta diagnoosin sain viimein 2 v sitten. Tosin diagnoosista ei juuri ole apua, sillä tätä ei voi parantaa.
Kommentit (5)
Liiku vähemmän, ei hikeen asti koskaan. Mieluummin vaikka pari kertaa päivässä, mutta n. 30 min. kerrallaan rauhallisesti. Lepää tarvittaessa. Älä mene ainakaan saunaan (siitä kärsii myös seuraavat pari pvää) äläkä kylmään suihkuun. Lämpö (esim. lämpöhuopa lakanan alla) voi helpottaa hiukan kipuja. Itse siirryin myös kasvissyöjäksi (en vegaaniksi, koska rakastan juustoa!) ja sekin auttaa vähäsen. Muutoin: arvauskeskuksesta kunnon kipulääkitys! Jos et saa, yksityisesti esim. Ortoniin. Hyvä lääkitys ja riittävä liikunta auttavat kyllä hiukan ainakin itsellä. Laihduin näin 2.5 vuoden sisällä yli 40 kg ja vielä voisi vähän pudottaa. Olen edelleen usein kovissa kivuissa, mutta pahempaakin on ollut - voin siis suositella edes näitä ensialkuun. Lisäksi D-vitamiinia reippaasti (ainakin 80 mikroa/vrk), magnesiumia, inkivääriä (tuoreena), valkosipulia, kurkumaa, chiliä, tomaattia (mm. lykopeenin takia) ja porkkanaa. :)
Valoisampia päiviä sinulle! Tarv. voin vaikka privata?
Jos vaikka alkaisit syödä kunnon ravintoa. Se olisi eka askel. Turha viestittää mitään tekosyitä, ettet voisi näin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miten jomotus voi olla miellyttävää? :DD
Se on sellainen " olen treenannut enkä vain istunut ja näprännyt kännykkää"-jomotus, ei pääse istumaan kun vatalihaksiin sattuu ja köpöttelee kuin muumio koska reidet kipeinä, mutta kuitenkin loistofiilis . Hyvää kipua .
Miten jomotus voi olla miellyttävää? :DD