Myooma estää raskauden?
Minulla on leikattu pari myooma jo kaksi kertaa ja nyt gynekologi löysi edelleen 3cm:n kokoisen myooman. Eli kaikkea ei vieläkään saatu leikkauksessa pois. Olen kohta 35 vuotias ja toiveena olisi raskaus, mutta gynekologi ei suositellut edes yrittämistä. Kuulemma riskit on liian suuret. Olen aivan surun murtamana. Joudun taas leikkausjonoon ja sitten kohdun täytyy taas toipua leikkauksesta. Saanko enää lasta ollenkaan? Tuntuu, että aika loppuu kesken :(. Onko jollain raskaus onnistunut myoomista huolimatta? Onko niistä ollut jotain haittaa raskauden aikana?
Kommentit (16)
35 ei ole vielä ikäloppu. Jos leikkausjono ei ole vuosien pituinen, kerkeät vielä saamaan lapsen. Pitääkö leikkauksesta olla vuosi raskautumatta?
Jos sinulla on rahaa niin käy pakastamassa munasolujasi yksityisellä, tosin sitten joudut käyttämään ne siellä yksityisellä kun julkisella ei pakastettuja munasoluja taideta siirtää, siellä käytetään pakastettuja alkioita.
Sain lapsen 39 vuotiaana luomusti, sitä ennen nega inseminaatiohoito, ja odotimme ivf jonossa, sekä yksi keskenmeno.
Olen pahoillani puolestasi. Minulla poistettiin myoomia sektion yhteydessä. En edes tiennyt että niitä kohdussa oli. Raskaus sujui ihan normaalisti, ikää juurikin 35v.
Ehkä voisit kysyä vielä toisen lääkärin mielipidettä?
Myoomathan usein kasvavat uudelleen takaisin tai sitten tulee toisia myoomia hieman eri kohtiin. Kokemusta on. Joitakuitahan ne eivät edes vaivaa lainkaan, jos ovat pieniä eikä kovin montaa.
Ja hei, nyt on tullut muutama tosi hyvä uusi hoitomuoto, mikäli myooman tyyppi ja sijainti ovat hoidolle sopivat! Kyselepä gyneltä MRI HIFU -hoidosta, tekevät sitä tällä hetkellä vain TYKSissä. Tulokset ovat olleet hyviä, kyseessä siis täysin noninvasiivinen eli kajoamaton hoitomuoto. Myooma kutistetaan kuumentamalla sitä kohdistetun ultraäänen avulla, ja hoitoa tarkkaillaan magneettikuvauksessa samanaikaisesti. Ja raskauksia on raportoitu hyvin onnistuneesti tämän hoidon jälkeen. Omalta gynekologiltasi pyydät lähetteen ja/tai joissain kaupungeissa menee sairaalan naistenklinikan kautta, sieltä tekevät lähetteen MRI-esikuvauksiin lähisairaalassasi ja tiedot lähetetään Turkuun arvioitaviksi.
Nyt vasta huomasin et olin saanut vastauksia tänne :). Kiitokset niistä. Muutama kuukausi vierähtänyt ja tilanne on yhä sama. Magneettikuvauksissa tuli ilmi, että suurempi myoma on 4 cm ja toinen 2 cm. Raskaus ei kuulemma onnistuisi ja jos onnistuisi, niin saisin aika varmasti keskenmenon. Tämä jo toisen gynekologin arvio. Eniten tässä harmittaa, että viimeinen leikkaus tehtiin huhtikuussa ja silloin lääkäri väitti, että kaikki saatiin pois ja seuranta-aikaa ei kuulemma tarvittu ollenkaan. Mitään ei kuitenkaan saatu pois, koska ennen leikkausta ne oli 2 cm:n ja 3 cm:n kokoiset eli toinen kasvanut. Tunsin noin kuukausi leikkauksen jälkeen itse möykyn mahassa ja kun oireita oli kuukausienkin jälkeen yhä, niin pyysin työterveyslääkäriltä lähetteen gynelle. Siellä ne myomat todettiin ultralla. Eli tämä aika käytännössä mennyt hukkaan, koska lääkärin mukaan kaikki saatiin pois. En voi mitenkään uskoo, että kuukaudessa myoma olisi kasvanut 4 cm. No koko rumba alkoi nyt täysin alusta eli odotetaan lähetteitä, tutkimuksia, vastauksia ja lääkärisoittoja. Olen pyytänyt lähetettä MRI HIFU hoitoon, jota tekee Suomessa vain yksi lääkäri eli tässä odotetaan tuloksia, että sovellunko edes hoitoon. Alkaa toivo loppua. Oli ehkä virhe pyytää kyseistä hoitoa, koska leikkaukseen oisin päässyt nopeammin. En tiedä kuinka kauan vielä odottelen ja mitä odottelen. Mulla on lisäksi endometrioosi, niin kai mä voin vain hautaa vauvahaaveen täysin. Mentiin miehen kanssa naimisiin elokuussa ja kuviteltiin, että voidaan yrittää lasta häiden jälkeen ja näin ei nyt sit onnistunutkaan. Tämä on aihettanut meille molemmille kovasti surua ja toivottomuutta. Lisäksi mulle tulee hurjista kuukautisista jatkuvaa anemiaa, vaikka saan aika-ajoin rautahoitoja suoraan suoneen. Lääkkeistä vatsa menee sekaisin, joten niitä en voi syödä. Kärsin refluksista, joka tuntuu pahenevan aina anemiasta ja rautaa vatsa ei kestä ollenkaan. Toi kierre on aivan kamala ja aiheuttaa jo jonkin tyyppistä masennusta. Turhauttaa, että joku muu päättää puolestamme, koska voimme yrittää lasta ja koska minä voin elää normaalia elämää ilman anemiaa ja ilman kuukautisia jotka vie elämänhalun parina päivänä kuukaudesta. Tunnen, että vuodan silloin kuiviin ja säryt on lamaannuttavat. Haluaisin vain elää normaalia elämää. Olen jopa ajoittain miettinyt kohdunpoistoa, koska tilanne tuntuu sen verran hankaloittavan normaalia elämää jo useamman vuoden ajan. Olen pitänyt kohdun vain, koska haluaisin edes yhden lapsen.
Minulla poistettiin myoma ja tulin sen jälkeen pian raskaaksi, tosin koeputkihedelmöityksellä,
Minulla valitettavasti molemmat leikkaukset epäonnistuivat ja en osaa sanoa miksi näin on käynyt. Onnistuisiko edes kolmas leikkaus, niin sekin on epävarmaa. Tuntuu todella epäreilulta tilanteelta. Onko muilla ollut noin hankalia myomia? Olen kuullut, että tehdään yllättävän paljon kohdunpoistoja myomien takia.
Hei, mites tuo Esmya-hoito? Itse syönyt muutaman kuurin, olisikohan peräti 9kk yhteensä puolentoista vuoden sisällä. Viimeisestä kolmen kuukauden kuurista miltei vuosi kulunut ja myoomaoireet pysyneet aisoissa eli kuukautisoireet kohtuulliset, eikä anemia ole vaivannut.
Minulta on 5 vuotta sitten leikattu isoja myoomia avoleikkauksella. Sen jälkeen niitä kuitenkin jälleen ilmestyi. Kohdusta en vielä tuolloin halunnut luopua, enkä vieläkään, vaikka ikää yli 40. Aijon ehkä syödä vielä tuollaisen kuurin, mikäli oireet palaavat, koska selkeästi oma kroppani on lääkkeestä hyötynyt.
Ultraäänihoito kuulostaa tosin aika hienolta. Toivottavasti pääsisit siihen! Tsemppiä sinulle!
Myyris kiitos vastauksesta. Pääsen noin kahden viikon kuluttua MRI-HIFU hoitoon Turkuun. Olen iloinen asiasta, mutta samalla tosi rikki. Olen joutunut jatkuvasti vaatimaan hoitoja ja välissä taas odottamaan hoitoon pääsyä. Tämä on vienyt, niin paljon voimia ja tehnyt tästä odottamisesta, niin tukalan. Tänäänkin jouduin taas vaatimaan ja taistelemaan, että saisin ennen kyseistä hoitoa rautainfuusion, koska hemoglobiini on 95 ja varastorauta 7. Nyt on suuri luotto hoitoon, mutta saa nähdä miten toimii minulla.
On todella pitkä aika vierähtänyt sairastamalla. Tänään mä sen sitten vihdoin tajusin, että mä en pysty nyt miettimäänkään raskautta, vaikka se paholainen saataisi hoidettua. Mun kroppa on, niin loppu fyysisesti ja henkisesti. Lääkäri sano tänään, että se on ollut stressitilassa koko tämän ajan, kun on ollut anemia päällä. Mutta stressiä on tullut, myös kivuista, hurjista vuodoista ja uusia kuukautisia odotellessa. En halunnut tätä myöntää itsellekään, että nyt en vain kykene kasvattamaan vauvaa masussa. Luulen, että mitä voin nyt itselleni tehdä on antaa kropan ensin palautua ja koittaa olla ajattelematta omaa ikää. Tämä tulee varmasti viemään aikaa, mutta mielestäni ei ole nyt fiksua rasittaa kroppaa lisää raskaudella. Vaikka ei se nyt mikään sairaus ole, mutta on se kuitenkin voimavaroja vaativa prosessi ja niitä mulla ei ole. Ei olisi vauvallekaan reilua, että äiti olisi heti kättelyssä imetty kuiviin. Eli jospa hoidon myötä palaisi ilo elämääni pitkästä aikaa.
Kuullostaa omituiselta että lääkäri on tehnyt myooma leikkauksen mutta myomat ovat sitten vielä kohdussa?!! Hoitovirhe kuullostaa mun korvaan!
Kyllä menee luotto gynekologeihin!
Stemppiä MRI mifu hoitoon. Itsellä sama rumba edessä ja kovat on kivut. Tuntuu ettei naisen värkkien kivuista kukaan ole kiinnostunut.
Mitkähän tekijät tuohon vaikuttavat että ei suositeltu silloin aikaisemmin edes yrittämään? Mitkä riskit olivat liian isot?
Itsellä on havaittu ihan samankokoiset myoomat. Ainoa mitä gyne sanoi oli että voivat vaikeuttaa raskautumista ja suositteli toimimaan mahdollisimman nopeasti ennen kuin kasvavat. Leikkauksesta ei ollut mitään puhetta.
Ja nyt siis raskaana lyhyellä yrityksellä.
Joka tapauksessa tsemppiä. Aikaa on vielä.
Mulla on ainakin helvetinmoiset kivut vaikka adenomyooma on 4cm kokoinen.
Minulta poistettiin yksi myooma tutkittavaksi. Muita ei poistettu kun eivät olleet vaivaksi. Kaksi lasta luomusti alulle,vaikka myoomia ja pco. Minulle sanottiin, että jos kohtu alkaa olla kuin perunapelto, niin kohtu poistetaan, mutta tilanne on rauhoittunut.
Onko naisella minkäänlaista itsemääräämis oikeutta kun lääkäri satuilee epikriisiin ettei ole kipuja enää vaikka on?
Minulla oli n. 4 cm myooma. Kaksi lasta sain ihan normaalisti, eikä myoomasta ollut mitöön haittaa raskauksien tai synnytysten kohdalla. Nelikymppisenä myoomia oli useampi ja suurin 11 cm, joten kohtu poistettiin. Paras ratkaisu ikinä.
Nykyään ei tarvitse poistaa kohtua vaan pystytään poistamaan myoomat ilman leikkausta ultraäänellä.
Raskaus onnistui minulla myooman poistamisen jälkeen.