Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäiskö mun päästää lapsi syyslomalla matkalle isovanhemman kanssa?

Vierailija
27.08.2018 |

Tunteet on aika ristiriitaiset.
Ulkomaille siis olisivat menossa. Meillä oli suuret suunnitelmat kesäloman loppuun, jotka menivät kuitenkin mönkään meistä riippumattomien asioiden takia. Siksi olisin nyt odottanut kovasti, että syyslomalla voidaan tehdä enemmän jotain kivaa perheenä. Isovanhempi nyt kysyi kuitenkin ulkomaanmatkalle, mikä olisi tietenkin lapselle kiva kokemus. Tiedän, että olen itsekäs, mutta olen myös suunnitellut meille sitten taas joululomaan matkaa ulkomaille ja olin toivonut, että ensimmäinen kunnon matkakokemus on meidän yhteinen. Ollaan käyty kerran ulkomailla lapsen ollessa n. kolme, mutta siitä ei tietenkään kamalasti muista.
Mitä ihmettä tehdä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhemmat maksavat matkan, anna mennä. Meidän lapset ovat vuorovuosina isovanhempien kanssa reissussa ja nauttivat kovasti.

Vierailija
2/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä lapsi on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä lapsi on?

en ole varma, mutta tykkäisi luultavasti -ap

Vierailija
4/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan ne omat tunteesi sivuun. Voi olla että jo ain päivänä isovanhempi ei ole pyytämässä lasta enää reissuun.

Vierailija
5/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
6/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin. Lapsi nauttii reissusta eikä siitä ole haittaa, vaikka tekisitte oman reissun myöhemmin. Matkustaminen on varmaan myös ihan erilainen kokemus isovanhempien kanssa. Eikö kyse ole kuitenkin enemmön siitä, että lapsi pääsee kokemaan asioita, eikä se, että ehditkö äitinä ensimmäiseksi kaikkiin kokemuksiin mukaan. Laittaisin lapsen etusijalle.

Vierailija
7/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin päästäisin kun syyt on kerran vain tuollaiset. Sitä paitsi mikä eka reissu se olisi jos olette jo reissanneetkin? Tuleeko teille eka joulukin vasta 8 vanhana, että lapsi muistaisi siitä edes jotain?

Vierailija
8/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästäisin. Lapsi nauttii reissusta eikä siitä ole haittaa, vaikka tekisitte oman reissun myöhemmin. Matkustaminen on varmaan myös ihan erilainen kokemus isovanhempien kanssa. Eikö kyse ole kuitenkin enemmön siitä, että lapsi pääsee kokemaan asioita, eikä se, että ehditkö äitinä ensimmäiseksi kaikkiin kokemuksiin mukaan. Laittaisin lapsen etusijalle.

Näin se kai on, toisaalta meillä vähän eri tilanne koska mulla huonompi terveys kuin äidilläni. Kaikki tilaisuudet tuntuu kenties viimeiseltä mahdollisuudelta tehdä jotain (jos menen huonompaan kuntoon ja en pysty enää matkustaan esim.) Mutta, ehkä mä teen lapsen kans jonkun kivan syysretken ennen syyslomaa, ja annan lähteä matkalle, kun hän varmasti siitä tykkäisi.

Vierailija
9/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinä / koko perhe voi lähteä mukaan, jos teilläkin on loma?

Me ollaan usein reissattu ulkomailla isovanhempien kanssa.

Vierailija
10/14 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin jos isovanhemmat maksavat matkan. Omalla porukalla sitten myöhemmin oma reissu.

Vierailija
11/14 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä! Sinä olet vanhempi- siis lapsen äiti tai isä. Lapsen omat vanhemmat päättävät lapsen matkustelusta - eivät suinkaan isovanhemmat. Koulujen lomien kuten syysloman pitäisi olla perheen yhteistä aikaa. En päästäisi lapsia isovanhempien kanssa matkalle. Isovanhemmat ovat iäkkäitä ja heillä on sairauksia. En luota heihin lastenhoitajina. Isovanhemmat eivät osaa, jaksa ja ymmärrä valvoa lapsia riittävästi eivätkä he jaksa lasten tahdissa kuten vanhemmat. Pelkään lapsille myös sattuvan tapaturmia isovanhempien seurassa. Isovanhemmille on sattunut kotitapaturmia yms. ja ensiavussakin ovat käyneet monta kertaa. En luota, että he selviäisivät lastenhoidosta kun eivät tahdo pärjätä kahdestaankaan! Lapsen turvallisuus on etusijalla! Voittehan kyläillä perheenä mummolassa, mutta isovanhemmat matkustavat matkalle kahdestaan.

Vierailija
12/14 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja isä päättävät kirjoitti:

Ei pidä! Sinä olet vanhempi- siis lapsen äiti tai isä. Lapsen omat vanhemmat päättävät lapsen matkustelusta - eivät suinkaan isovanhemmat. Koulujen lomien kuten syysloman pitäisi olla perheen yhteistä aikaa. En päästäisi lapsia isovanhempien kanssa matkalle. Isovanhemmat ovat iäkkäitä ja heillä on sairauksia. En luota heihin lastenhoitajina. Isovanhemmat eivät osaa, jaksa ja ymmärrä valvoa lapsia riittävästi eivätkä he jaksa lasten tahdissa kuten vanhemmat. Pelkään lapsille myös sattuvan tapaturmia isovanhempien seurassa. Isovanhemmille on sattunut kotitapaturmia yms. ja ensiavussakin ovat käyneet monta kertaa. En luota, että he selviäisivät lastenhoidosta kun eivät tahdo pärjätä kahdestaankaan! Lapsen turvallisuus on etusijalla! Voittehan kyläillä perheenä mummolassa, mutta isovanhemmat matkustavat matkalle kahdestaan.

Se että sun lapsilla on vanhat ja huonossa kunnossa olevat isovanhemmat ei tarkoita sitä että kaikkien isovanhemmat olis semmosia. Mun lapsen toiset isovanhemmat on vasta vähän päälle 50-vuotiaita ja vaikka toiset onkin ”jo” yli 60 melkein 70, hyvässä kunnossa nekin on. Kaikkien isovanhempien kanssa voisin hyvin päästää lapsen reissuun ja luottaa siihen että lapsesta huolehditaan.

Vierailija
13/14 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja isä päättävät kirjoitti:

No ei kai tollaset sun kuvaamat isovanhemmat enää mihinkään matkoille ole lähdössäkään.

Minä olen matkustellut lapsenlasteni kanssa useaankin kertaan, olen tullut nuorena isovanhemmaksi ja minuun on kyllä voinut luottaa.  Voisin lähteä vieläkin lasten kanssa reissuun, mutta kun ovat pahalaiset jo aikamiehiä.  

Anna ap lapsen lähteä matkalle isovanhemman kanssa.  Nuo heitot, että "jos isovanhempi maksaa matkan, muuten ei" on taas tätä isovanhempien epäarvostamista.  Lapsen ja isovanhemman välinen yhteyskin liitetään rahaan, isovanhempi kelpaa vain jos antaa rahaa tai tekee jotain rahan arvoista.   Tässä ap:n tapauksessa tämä asia on heidän välisensä, eikä kuulu tähän varsinaiseen asiaan.

Eikö ole ihana asia, että isovanhempi haluaa lähteä matkalle lapsenlapsen kanssa?  Täällähän on pilvin pimein haukuttu isovanhempia, jotka ei kuulemma nykyään enää hoida lapsenlapsia eivätkä heistä välitä, vaan mieluummin matkustelevat ja tekevät kaikkea vain itseään kiinnostavia ja miellyttäviä asioita. Nyt sitten tässä olisi isovanhempi, joka ottaisi lapsen mukaan matkalle, eikä itsekkäästi lähtisi sinne vain itsensä takia.

Anna ihmeessä lapsen lähteä matkalle isovanhemman kanssa!  Itse tietysti pystyt arvioimaan, onko isovanhempi sellainen, että häneen voi luottaa.  Siitähän ei tässä kysymyksessäsi ollut kysekään, eli sitä et ilmeisesti edes kyseenalaista.  Lapsi saa arvokkaita muistoja isovanhemmastaan juuri tällaisista asioista.  

Vierailija
14/14 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 70v vanhemmat lähtevät syyslomalla ulkomaille mun 8v lapsen kanssa.