Haluaisin toisen lapsen, mutta pelkään sairastuvani...
Raskauden jälkeiseen masennukseen taas. Ensimäisen lapsen kanssa olin aivan sekaisin ja mieheni piti käytännössä hoitaa kaikki. Hänen työpäivän ajan pystyin hoitamaan asiat, mutta muuten oli kaikki hänen kontollaan. Tunsin hirveitä tuntemuksia lastakin kohtaan ja vannoin, etten koskaan halua toista lasta. Pari vuotta tästä ylipäässeenä kaikki on toisin ja olenkin haaveillut nyt toisesta lapsesta, mutta tämä pelottaa. Myös raskausaika oli hankala ensimäisen kohdalla. Onko muita, jotka ovat käyneet läpi saman ja silti vielä toisen lapsen hankkinut? Oliko erilaista toisen kanssa? Mieskin haluaisi toisen lapsen, mutta pelkää, että masennun taas.
Kommentit (8)
En ehkä uskaltaisi ottaa riskiä. Ihan sen olemassakin olevan lapsen vuoksi :( Tätini teki toisenkin lapsen vaikka oli psykoosissa ekan lapsen jälkeen. Elämä meni persiilleen ja koko perhe kärsi.
Sijaislapsi ehkä?
En tekisi toista minäkään. Masennus uusii todella herkästi jos ekan lapsen jälkeen tuli. En ottaisi riskiä
Terveyskirjaston linkin mukaan on 40 prosentin todennäköisyys, että synnytyksen jälkeinen masennus uusiutuu. Sen perusteella voit itse miettiä, mikä on teidän perheen riskinottokyky.
Ehkä odottelisin ainakin jokusen vuoden, että esikoinen olisi jos nyt ei vielä kouluikäinen, niin ainakin lähelle sitä. En lähtisi tuossa tilanteessa tekemällä tekemään toista, jos ensimmäinenkin on vielä ihan riippuvainen vanhemmistaan.
Minulla on masennustausta. Masennus ei tosin liity lasten syntymään, vaikka tietysti se lisää kuormittuneisuutta. Vauva-aika on työlästä, mutta kahdesta lapsesta on myös toisilleen seuraa. Kotiin on mahdollista saada apua ja vanhemman lapsen käydä päivähoidossa sovittuna aikoina.
Toisen lapsen kohdalla se on helpompaa kuin ensimmäisen, että lapsen hoitamiseen on jo rutiinia. Mikäli masentuisit uudelleen, niin todennäköisesti saisit nopeasti apua neuvolan kautta, kun aiempi masennus on tiedossa.
Täydellistä hetkeä lapsen hankintaan tuskin tulee. Miettikää yhdessä puolison kanssa millaisia haaveita teillä tulevaisuuden suhteen on. Lapsen syntymä on niin iso mullistus koko perheelle, että sen tulisi olla yhteinen päätös.
Haluaako mies tuon kaiken jälkeen toisen? Meillä oli samanlainen vauva-aika ja mies ilmoitti jo silloin ettei halua enää koskaan lisää lapsia. Nyt lapsi on 3-vuotias ja miehen mieli ei ole muuttunut. Päinvastoin. Lasten hankinnasta ja vaimon muuttumisesta jäi kuulemma pysyvä kammo. Nyt kun olen taas tolpillani hän ei kuulemma halua ottaa sitä riskiä, että masennun taas ja olen pari vuotta pois pelistä. Vaikka itse olen eri mieltä, ymmärrän häntä täysin. Nyt olen alkanut näkemään yhden lapsen arjessa paljon hyviä puolia ja toisen lapsen kaipuu on vähitellen sammunut. Lapsi kaipaa sisarusta, mutta meidän tapauksessa suurinta rakkautta on olla antamatta sitä hänelle. Sisaruksen hintana voi hyvin todennäköisesti olla äidin lopullinen menetys ja se on liian iso hinta pikkusiskolle- tai veljelle.
Up