IBS keliakia ym ruokarajoitteiset
Ymmärtääkö ihmiset teidän ruokavaliota? Mun tutuilla ei näy millään menevän jakeluun etten vaan voi syödä joitain juttuja kun tulen kipeäksi. 6 vuotta ollu jo tämä ja edelleen olen nirso, laihdutan tms kun en syö pullaa. Joskus taas kysellään että etkö muka tämän kerran voi syödä. Ymmärtäisin sen jos vanhat ihmiset ei tajuais, mutta nää ihan normaalit täydellä järjellä varustetut aikuiset ärsyttää. Oon myöskin sanonut ettei mua varten tarvi mitään kahvileipää hankkia kun glut. pullat yms on niin kalliita, mutta ei se silti tarkoita että voisin tavallista syödä sen sijasta.
Kommentit (24)
Tervetuloa kylään, mutta tuo omat eväät kun ei me sulle mitään ostata ostaa. Keliakia joten ei luulisi kovin vaikeaa olevan. Ymmärtäisin jos olisi rahasta kiinni mut vaan osaamisesta. En sitten mennyt ollenkaan
Keliakia on edelleen sen verran harvinainen, että enemmän kiinnostusta herättää kuin nyreyttä.
Moni jo tottunut myös siihen, etten koske tarjottaviin vaikka olisi kuinka gluteenitonta, muutamasta vahingosta viisastuneena.
Kun itse teen ruokaa tarjolle, niin se myös herättää yllättävän paljon kiinnostusta. "Tääkö on nyt sitä keliaakikoille sopivaa ruokaa? Ihmeen hyvää!". Reseptiäkin välillä pyydetty 👍
Itsellä IBS ja kyllä saa selittää. Kyllästyttää nämä voit kai nyt edes vähän ottaa. Juu periaatteessa voi, kun ei se tee mitään vahinkoa varsinaisesti (vrt keliakia), mutta voi perhana sitä monen päivän tuskaa mikä tulee. Ei kiitos. Mun takia ei tarvii vaivautua. Otan omat eväät tai olen ilman.
Täällä IBS kanssa. Toki vähän enemmän tunnepuoleinen, sillä vähän kun lisää stressiä niin ei kärsis mitään syödä😬 monesti saa selitellä ja lähteä pois tapaamisista yms kun vatsa päättää kiukutella. Tälläkin hetkellä istun vessass vaikka tunti sitten piti lähteä ystäväporukan kanssa kahville ja taas sai selitellä: ”Mulla on tää maha vähän kipee mut tuun mahd pian” jep..
Musta paras oli tää: Ai et voi syödä vehnää, no ota tuosta lakua 😁
Yksi pullaa tyrkyttävä sukulainen ei oikein ymmärrä mikä keliakia on. "Ei näissä paljoa jauhoja ole!"
Yks mummo sanoi kerran että jos olis sota-aika niin loppuisi tämmöiset ruokavalio höpötykset, ne on kuulema vaan nykyajan keksintöjä, ei mitään oikeita sairauksia
Tuo "ei minua varten tarvitse hankkia mitään" on huono vastaus. Yleensä kohtelias emäntä tai isäntä haluaa tuoda kahvipöytään jotain kaikille sopivaa. Jos vieras ei sitten suostu kertomaan, mikä hänelle sopisi, aiheuttaa hän vaivaa paljon enemmän kuin vieras, joka ehdottaa paria helppotekoista tai helposti hankittavaa vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Musta paras oli tää: Ai et voi syödä vehnää, no ota tuosta lakua 😁
Minusta on taas outoa kuvitella, että olisi yleisesti tiedossa, että lakritsi sisältää vehnää. Minä tiedän, koska minulla on keliaakikko-sukulainen, mutta en todellakaan kuvittele kaikkien tietävän sitä.
Myös käsite "vilja" on useille hyvin hyvin hankala. Se, etten voi syödä leipää, on vielä suht helppo. Mutta sitten... "no ota pizzaa / pastaa / puuroa / lasagnea / kakkua" jne jne... Useimmille on myös mahdoton ymmärtää että ei, se gluteenitonkaan leivos ei käy.
Juu, uskon, että on ärsyttävää, mutta aikuinen ihminen voi päättää itse. Lapsellani on IBS ja kouluruokailun takia tarvitsee hankkia lääkärintodistusta ym. Ei ole aina ihan simppeliä.
Olen samaa mieltä tuon viljajutun kanssa. Se vielä ymmärretään että pulla on tehty vehnäjauhoista mutta se että esim. Digestivet tai suurinosa ruisleivistä sisältää vehnää on ihan utopiaa. Samoin ihmisillä menee sekaisin hyla laktoositon ja maidoton
Vierailija kirjoitti:
Juu, uskon, että on ärsyttävää, mutta aikuinen ihminen voi päättää itse. Lapsellani on IBS ja kouluruokailun takia tarvitsee hankkia lääkärintodistusta ym. Ei ole aina ihan simppeliä.
Miten kouluruokailu järjestyy? Meillä koulussa keskuskeittiö ja suurinosa ruuista jotain valmisjuttuja. Itsellä ärsyttää vatsaa nuo ruuat vaikka olisi glut ja maidoton jotka siis mulla todettu. Kotona syön kaikkea muuta ja ihan ok olo. Satunnaisesti olen noita keskuskeittiö ruokia syönyt ja aina ollut sen jälkeen kipeä
Olen allerginen tomaatille kaikissa muodoissaan ja jopa ihan pienelle määrälle. En voi edes lainata sellaisen haarukkaa joka on syönyt salaattia jossa on tomaattia, on kokeiltu...
Joskus olin parin kaverin kanssa ravintolassa ja alkupalaksi tuotiin nachoja salsan kanssa, kuului hintaan. En voinut salsaa syödä joten mussutin nachoja paljaaltaan. Kaveri hihkaisee "No ota ketsuppia jos salsaa et voi syödä!"
Joo. Minäpä otan.
Hyvin ymmärtävät. Läheiset yleensä varaavat illanistujaisiin ja muihin minullekin syötävää, joskus tuon itse, riippuu minkä tyylinen tapahtuma on eessä. Sukulaiset tekee aina minulle sopivaa ruokaa joko kaikesta tai erikseen omaa, riippuen mitä syyään ja millanen tapahtuma.
En oikeastaan muista että kukaan olisi ainakaan aikuisiällä asiaa kyseenalaistanut. Minulla siis keliakia, alle kouluikäisenä sairastuin eli sukulaisille ja lähimmille asia on ollut tuttu jo parikymmentä vuotta. Ehkä se on auttanut, ei ne nyt tässä kohtaa ole sitä kyseenalastaneet. Mulla oireet oli lapsena niin vakavia ja näkyviä ennenkuin sairaus selvisi että ei sitä koskaan mummot tai muut ole vähätelleet. Enemmän tuntuu olleen etenkin sukulaisillani kunnia-asia että mullekin on jotain sopivaa ollut tarjolla.
Toki tulee tilanteita ettei kaikki ole varmoja oliko tämä tai tuo sopivaa tai miten se olikaan, saako syyä kauraa, ai mitä se puhas kaura nyt olikaan,... mutta ihan hyvässä hengessä nekin.
Vain virallisemmissa tapahtumissa kuten leirellä tai koulun järkkäämissä jutuissa olen joskus jäänyt ilman ruokaa kun tieto ei ole mennyt perille asti. Sekin on onneksi korjaantunut seuraavaan päivään mennessä, mutta muutamia kertoja muistan että leireillä tms olen saanut ekana päivänä vain salaattia tai vastaavaa syötäväkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kouluruokailu järjestyy? Meillä koulussa keskuskeittiö ja suurinosa ruuista jotain valmisjuttuja. Itsellä ärsyttää vatsaa nuo ruuat vaikka olisi glut ja maidoton jotka siis mulla todettu. Kotona syön kaikkea muuta ja ihan ok olo. Satunnaisesti olen noita keskuskeittiö ruokia syönyt ja aina ollut sen jälkeen kipeä
Ihan eka juttu, mistä lapseni oireili 6-vuotiaana oli laktoosi. Kävimme silloin terveyskeskuslääkärillä, joka arveli oireiden johtuvan IBS:stä, kun testien mukaan ei ollut laktoosi-intoleranssia (keliakia testattiin samalla). Lapsi oli syönyt valtavan määrän antibioottikuureja, joten diagnoosi vaikutti ihan todennäköiseltä. Lääkäri lohdutti, että lapsi saattaa jonain päivänä parantuakin, kun lääkekuureista vain päästään eroon. No, päiväkodissa ja koulussa on vähälaktoosinen ruoka ja joka tapauksessa koulussakin riitti asiasta ihan vain oma ilmoitus terveydenhoitajalle. Seuraavaksi alkoi oireilla viljoista. Kävimme silloin ihan yksityisellä lastenlääkärillä. Se oli kyllä outo käynti, sillä pitkään selostukseen, jonka saimme mukaankin, hän oli kirjoittanut vilja-allergiaepäilyn, eikä sanaakaan IBS:stä. Suhtauduin epäillen, miten tuollainen allergia puhkeaisi yhtäkkiä kouluikäisenä, mutta sama se, sain todistuksen gluteenittomasta ruokavaliosta ja lähetin sen muistaakseni terveydenhoitajalle. Samalla ilmoitin, että myös päärynästä ja omenasta tulee oireita (em. itse asiassa tosi kovatkin), mutta en suoraan sanoen tiedä, näkyykö tätä missään virallisissa tiedoissa. Olen välillä kokeillut noita ei-sopivia ruoka-aineita (kuten lääkärit ovat suositelleet) ja viime viikolla lapsi oli juuri kaksi päivää pois koulusta syötyään omenaa :(
No, en oikein tiedä, miten vaivaa pitäisi hoitaa. Poistaa vain ne ruoka-aineet, jotka selvästi aiheuttavat oireita (tk-lääkärin ohje) vai olisiko parempi kokeilla ainakin jonkin aikaa tiukkaa FOD MAP -ruokavaliota. Mutta en todella tiedä, miten jälkimmäinen koulussa toteutettaisiin. Ilmeisesti pitäisi ensin käydä lääkärissä ja edetä siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "ei minua varten tarvitse hankkia mitään" on huono vastaus. Yleensä kohtelias emäntä tai isäntä haluaa tuoda kahvipöytään jotain kaikille sopivaa. Jos vieras ei sitten suostu kertomaan, mikä hänelle sopisi, aiheuttaa hän vaivaa paljon enemmän kuin vieras, joka ehdottaa paria helppotekoista tai helposti hankittavaa vaihtoehtoa.
Jos vaivaa sitten aiheutuu, niin eipä voi mitään. Kyllä pitää kyläpaikankin uskoa se, ettei tarvitse hankkia mitään, jos vieras itse niin sanoo. On nimittäin myös meitä, joilla on keliakian lisäksi myös monia allergioita, joten on usein jopa mahdotonta ehdottaa mitään helppotekoista tai helposti hankittavaa vaihtoehtoa. Esimerkkinä vaikkapa säilöntäaineille herkistyneet tai tietyille mausteille.
Ei se tee kyläpaikasta pahaa emäntää tai isäntää, jos nimenomaan vieraan pyynnöstä ei ole mitään hankittu, vaan päinvastoin, sinne on helppo mennä kylään, kun otetaan tosissaan ja uskotaan aikuisen sanaan eikä yritetä väkisin hankkia tai laittaa mitään, jos asiasta on jo sovittu.
Minulla on ollut keliakia jo 17 vuotta, eli he joiden kanssa olen säännöllisesti tekemisissä ymmärtävät jo hyvin. Kavereilla ja sukulaisilla on myös jos jonkinlaista rajoitetta, niin ei toisten ongelmia ihmetellä. Uusien tuttavuuksien kanssa on hankalaa, esim. selittää uudessa työpaikassa, miksi en ota pullaa. Anoppi ei myöskään alkuun ymmärtänyt ollenkaan. Oli kyllä innokas opettelemaan, mutta sitten kumminkin jauhotti kakkuvuoan tavallisella korppujauholla, leikkasi leipiä samalla veitsellä, otti jauhoja varten mitan vehnäjauhopussista ym.
On keliakia ja kasa allergioita.
Ymmärtävät. Äiti oli alkuun keliakian toteamisen jälkeen, että enkä voisi pientä palaa kakkua maistaa. Sanoin että en.
Eivät ihmettele, ikävä kyllä omassa ikäluokassani (n.30-vuotiaat) on sen verran paljon mahavaivaisia, että ymmärtävät oikein hyvin miksi joinakin päivinä en voi syödä edes kiinteää ruokaa.