Olen työtön mutta lääkäri oli sitä mieltä että tarvitsen pitkän loman
Sitän on lopen uupunut ja puhki. Kärsin kaiketi boreoutista. Lopen kyllästynyt ja tylsistynyt. Kuitenkin kun kysyin että maksaako arvon lääkäri sitten lomani, vastaus oli ei. Sanoi vain että loma on vain pelkkä suositus jolla pääsen hetkeksi irti arjesta ja lataamaan akkuja. Lääkäri erityisesti painotti omasta jaksamisesta ja terveydestä huolehtimisesta jotka siis pitäisi laittaa työn ja työnhaun edelle. Eli oli miten oli, niin minun tapauksessani harmaa kuluttava arki saa siis jatkua, eikä mitään lomia ole ole vielä pitkiin pitkiin aikoihin tiedossa. Eli te jotka marisette työttömistä voititte tämän erän, mutta saa nähdä kauanko enää jaksan tätä stressiä ja jatkuvaa epävarmuutta ennen kuin tilttaan tai luovutan lopullisesti.
Kommentit (39)
Seliseliseli. Kaikkea sitä keksitäänkin.
Työttömyyden kuvaukset kateudesta itseinhoon, stressiin ja jatkuvaan epävarmuuteen, ym,. ovat kuin suoraan elämästäni. Itken joka ikinen päivä. En todellakaan rentoudu hetkeksikään, enkä etenkään jossain metsässä. Tunnen siellä keskellä päivää kävellessäni suurta syyllisyyttä, syrjäyteisyyttä, ylimääräisen ihmisen tunnetta.
En voi hetkeksikään unohtaa, että juuri nytkin pitäisi olla lähettämässä työhakemuksia, CV:tä, etsiä ja miettiä, että mihin ihmeeseen aineenopettaja kelpaa. Olen jo pitkään ollut työtä vailla.
Nyt olen harkinnut henkilökohtaiseksi avustajaksi hakemista. Olkoon sitten niin, ei minua kukaan koulumaailmaan halua, menköön koulutus ja jonkinlainen osaaminen hukkaan. Voin tehdä kyllä mitä vain työtä, ei sillä.
Stressi tappaa. Olen sata kertaa miettinyt oman käden kautta lähtemistä, mutta vanha äitini ei sitä kestäisi. Ja minulla on kaksi teini-ikäistä lasta. Niin että ei sekään ole vaihtoehto.
Itkeminen joka päivä on vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
mää enkyllä tajua miten lomalla muka pitäis "rentoutua", en nauti ihon polttamisesta ja olen myös absolutisti, telttaretki metsään voisi tietysti olla ihan jännä idea, mutta siellä eiole kaapeli yhteyttä:D
pistä enemmän tietoa millanen ihminen olet niin keksitään sulle joku rentoutus menetelmä
Erillaiset ihmiset nauttivat erillaisista lomista. Loma on siis irtiotto arjesta eli voit heittäytyä vapaalle ja unohtaa kiireet ynnä muut juoksevat asiat. Sinulle varmaan paremmin sopisi jonkilaonen seikkailuhenkinen aktiiviloma kuin rannalla löhöily. Niin ainakin voisin olettaa. Itse kävin vähän aikaa sitten pyöräilemässä ja kiipeilemässä Ranskassa ja hauskaa oli. Nyt arjen pariin.
itse pitää kustantaa lomat ulkomaille, tee jotain tavallisuudesta poikkeavaa mitä et yleensä tee. Ryhdistäydy.
Vierailija kirjoitti:
Seliseliseli. Kaikkea sitä keksitäänkin.
Typerä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ystävällisesti kertoa että mihin ja miksi työtön tarvitsee lomaa ja siis mistä?
En ole ap, mutta: Tarvitsisin lomaa toimeentulohuolista ja työnhausta. Esimerkiksi palkkatyö kävisi tällaisesta lomasta.
Olen minä elämäni aikana töissäkin ollut, ja kyllä se on ollut kevyempää kuin työttömyys.
Kaikille työttömiä kadehtiville suosittelen työttömäksi jättäytymistä. Sehän on ihan vapaasti valittavissanne.
Minua on alkanut eniten stressata te toimisto. On jo ihan riittävän vaikeaa etsiä työtä, laittaa hakemuksia, elää epävarmuudessa ja köyhyydessä. Tämän lisäksi työttömiä syyllistetään ja painostetaan työkkäristä, joka ei todellakaan "palvele" millään lailla. Se on kuin ehdonalaistuomio, jota määräajoin tarkistetaan. Akateemisilla, korkeasti koulutetut laitetaan johonkin työkokeiluun - joka ei koskaan johda työsuhteeseen. Tilalle otetaan uusi harjoittelija. Kerrankin eräs työnantaja sanoi "saadaan ilmaista työvoimaa". Minulla on humanistin FM tutkinto....ja sillä ei ole mitään merkitystä tässä maassa.
Ihan samat sanat kuin 27:lla. Olen ollut monta kertaa työllistettynä ja työkokeilussa kuten nytkin. Opiskelin että saisin töitä. En ole saanut koskaan kunnon töitä enkä esim. vakituista työtä lähellekään. Tällä on tosi vaikea rakentaa tulevaisuutta tai yhtään mitään. Stressi, köyhyys ja häpeä kasvaa vuosien mittaan, olen kohta raunio. Lapset kärsii myös, joten suunta tulevaisuuteen on selvä-
t. se perheellinen, joka maksaa opintolainaa työmarkkinatuesta
Oletko tutustunut työleireihin? Niitä järjestetään myös Suomessa. Voisi toimia mainiona ympäristönvaihteluna.
Työ on paras lääke aivan kaikkiin vaivoihin. Hanki ap töitä, niin paranet etkä tarvitse mitään lomia. Mitä enemmän töitä sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hektinen kiireinen työ ja opiskelen nyt samalla lisää, kun on lopultakin varaa ja mahdollisuus. En hitossa vaihtaisi tätä työttömyyteen. Elämä on satakertaa helpompaa ollut sen jälkeen, kun sain töitä.
Lääkäri kyllä voi suositella lomaa sairauden takia, mutta ei sairaslomakaan ole mikään määräys. Sitäpaitsi halutessaan työnantajalla on oikeus kumota lääkärin antama suositus.
Ei pidä paikkaansa. Työnantaja ei voi kävellä sairausloman yli.
Sairausloma on aina lääkärin suositus, työnantajan ei tarvitse hyväksyä sitä, ainakaan palkallisena, Jotkut työnantajat eivät tosin ole tietoisia tästä, eräätkin tulleet lankoja pitkin.
terveyskeskuslääkäri
Kaikkea olen kuullut, mutta en mitään tälläistä. Saatoitko nyt ap ymmärtää lääkäriä väärin?
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt on ihmisen muisti. Työttömän arki on arjen keksimistä. Loma-aikana työtön ei koe työssäkäyvien elämyksiä, vaan käy pahimmillaan läpi laajan tunneskaalan kateudesta itseinhoon, kuvaa kokkolalainen työtön. Työllisten kuittaus on usein tyyliä "sinähän olet aina lomalla". https://yle.fi/uutiset/3-8169771
lol @ työssäkäyvien elämykset
Tein ilmiannon tästä harhaanjohtavasta ja vääriä tietoja jakavasta ketjusta ylläpidolle.
Mulle tuli burn out, kun töissä olevat valittelivat lomarahoistaan.
Mikä loma? Mikä raha? Lomaraha...
Voimia ap, työttömyys osaa olla hanurista. Itse opiskelin pitkän putken, opinnoista suoraan töihin ja parin vuoden jälkeen leikkausten takia pihalle. Koko pienen iän opinnot ja työ olivat rytmittäneet arkea ja yhtäkkiä ei ollutkaan mitään. Alussa tuntui ihan lomalta, mutta hiljalleen ote arjesta alkoi lipsua. Koko päivä yövaatteissa, unirytmi sekaisin, stressasin rahasta, stressasin töiden etsinnästä. Kaikki oli tasaisen harmaata ja ankeaa, koko ajan hidas ja pettynyt olo. Olisin itsekin kaivannut lomaa, ja lomalla tarkoitan ympäristön vaihdosta ja jotakin virikkeitä. Eipä ollut rahaa ja masennus tyhmensi sen verran etten jaksanut miettiä mistä ilmaisista jutuista tykkäisin. Onneksi pääsin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Voimia ap, työttömyys osaa olla hanurista. Itse opiskelin pitkän putken, opinnoista suoraan töihin ja parin vuoden jälkeen leikkausten takia pihalle. Koko pienen iän opinnot ja työ olivat rytmittäneet arkea ja yhtäkkiä ei ollutkaan mitään. Alussa tuntui ihan lomalta, mutta hiljalleen ote arjesta alkoi lipsua. Koko päivä yövaatteissa, unirytmi sekaisin, stressasin rahasta, stressasin töiden etsinnästä. Kaikki oli tasaisen harmaata ja ankeaa, koko ajan hidas ja pettynyt olo. Olisin itsekin kaivannut lomaa, ja lomalla tarkoitan ympäristön vaihdosta ja jotakin virikkeitä. Eipä ollut rahaa ja masennus tyhmensi sen verran etten jaksanut miettiä mistä ilmaisista jutuista tykkäisin. Onneksi pääsin töihin.
Monet elää noin paitsi etteivät pääse. Kohta ei voi sitten muuta odottaakaan: ihminen itse eikä häneltä voi eikä pidä odottaa muuta ihan noin vain. Ilman muuta tosi moni olisi loman tarpeessa ja hyötyisi siitä niin, että se olisi kaikkien etu. Nykyisin työllistymistä edistetään työkokeiluin, olisi aika edistä myös lomakokeiluihin, koska työkokeiluihin ei kuulu normaalit edut kuten palkka, lomaraha, eläkkeen kertyminen, työterveyspalvelut, normaalit työkaverisuhteet ja loma!
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Työ tarjoaa kaipaamiasi virikkeitä ja työpaikka tarjoaa ympäristön vaihdoksen.
Minä elän työmarkkinatuella ja maksan siitä pois vanhaa opintolainaa (pakko). Olen siis tosi köyhä ja lisäksi välillä aktivoitunut työkokeiluilla ym. Se tuo hetken helpotusta, että saa edes vähän enemmän rahaa.
En todellakaan olisi sitä mieltä, että työtön lomailee jatkuvasti. Itse teen esim. töitä, aktiivisena siis ilmaiseksi. Kun se loppuu, olen kai lomalla?
Minun lomani: haen töitä (luonnollisesti hoidan kotini, pihani, lapseni, harrastan ym. niin kuin kaikki muutkin paitsi että ilman rahaa) ja olen kotona. On ihanaa, että saa olla kotona. Mieluummin toki tekisin töitä ja saisin palkkaa. Mutta se LOMA: työnhakua ilman rahaa paikkana koti.
Ei ole autoa, venettä, mökkiä eikä mitään mökkejä, joissa voisi edes käydä / vuokrailla, koska ei ole rahaa, ei voi matkustaa, ei voi käydä maksullisissa harrastuksissa / paikoissa / tapahtumissa. Nolottaa ja hävettää, kun ei kelpaa mihinkään. Olen yksinäinen, ei ole juuri ystäviä ja ne vähätkin ovat töissä.
Harrastan ilmaisia asioita, ja joihinkin varusteisiin olen sijoittanut rahaa, esim. 50 e vanhaan fillarinrämään ja ostin halvalla naapuri vanhat luistimet yms. En vain istu paikoillani todellakaan.
Mutta oikea loma olisi se, ettei tarvitsisi hakea töitä (mieluummin vaikka tehdä), saisi hetken hengähtää ilman häpeää ja rahahuolia. Tai että voisi joskus päästä jonnekin pois kaupungista ja kotinurkista ja tarjota jotain sellaista lapsillekin: joku matka, kylpylä, mökki, jotain. Meille jo bussimatkat ovat yleensä liikaa, tilanne on se, että mietitään, mistä saadaan syyskengät lapsille ja uskaltaako mennä lääkäriin tai esim. hammaslääkäriin. En näe silmälaseillani, mutta ei ole varaa näöntarkastukseen saati uusiin silmälaseihin, koska tarvitsisin monitehot. Lukisin vaikka kirjaston kirjoja, mutta en näe kunnolla! Loma, tosiaan. Jatkuva stressi ja köyhyys rasittavat todella paljon. Yksi tuttu sanoi joskus, että tulisi hulluksi, jos ei olisi vakituista työpaikkaa. Joopa joo...