Mikä avuksi hampaiden yhteen puremiseen? Stressi ja ahdistus syynä
Miten voi päästä eroon hampaiden puremisesta yhteen? Teen sitä huomaamattani koko ajan hereillä ollessani. Ehkä yölläkin. Hampaani ovat kuluneet jostain kohdista. Olen jatkuvasti ahdistunut ja se on varmaan syynä. Kehoni on jännitystilassa koko ajan. Jännitän myös niskaa ja kävellessäkin olen kuin rautakanki.
Seurauksena on jatkuva pääkipu ym. vaivaa. Leukaperiä alkaa jomottaa ja suun avatessa leuka loksuu.
Onko kokemuksia? Mikä tuohon auttaisi?
Kommentit (10)
Mene hammaskääkärille ja pyydä tekemään sinulle purentakisko, se on ylähampaiden päälle yöksi laitettava pieni muoviläpykkä joka estää puremista. Nukutkin paljon paremmin ja heräät rentoutuneempana. Kannattaisi myös tuolle ahdistukselle tehdä jotain, varo ettet joudu burn outiin.
-Terapia, jolla pääsee käsiksi stressin perimmäisiin syihin. Tuo jännitys on merkki siitä ettei anna itselle vapautta reagoida kaikkiin tunteisiin.
-Hierojalla/osteopaatilla käynti. Usein jännitys vain jatkuu ketjureaktiona kun reagoi epämukaviin tuntemuksiin. Stressi hampaiden kulumisesta ei ainakaan helpota jännitystä. Lihaskäsittely sen sijaan hetkellisesti helpottaa fyysistä oloa ja hiukan rikkoo sitä jännityskierrettä. Sitten vain jatkossa yrittää esim. terapian avulla rikkoa sitä enemmän.
-Hammaskiskot ovat toki yksi apu mutta itse en ole siihen ryhtynyt sillä kun saan stressin laukeamaan niin leukaongelmat myös helpottavat.
T: Stressaaja
Vierailija kirjoitti:
Miten voi päästä eroon hampaiden puremisesta yhteen? Teen sitä huomaamattani koko ajan hereillä ollessani. Ehkä yölläkin. Hampaani ovat kuluneet jostain kohdista. Olen jatkuvasti ahdistunut ja se on varmaan syynä. Kehoni on jännitystilassa koko ajan. Jännitän myös niskaa ja kävellessäkin olen kuin rautakanki.
Seurauksena on jatkuva pääkipu ym. vaivaa. Leukaperiä alkaa jomottaa ja suun avatessa leuka loksuu.
Onko kokemuksia? Mikä tuohon auttaisi?
On kokemusta. Apua saat hammaslääkärin tekemästä purentakiskosta. Myös voice massage hieronta auttaa. Ja stressin lieventäminen mahd mukaan.
Mulla oli vuosikymmeniä ihan samat oireet, kävin muutaman kuukauden ajan voice massage-fyssarilla, keneltä sain kotijumppaohjeita ja hammaslääkärin kautta hankin purentakiskon yöksi. Molemmista oli valtava apu! Vuosi myöhemmin ei ole enää mitään oireita, paitsi jos en käytä kiskoa muutamaan yöhön niin sitten taas hampaita jomottaa.
Aloin purra leukoja/hampaita mittavan hammasremontin aiheuttaman stressin ja muuttuneen purennan aiheuttaman epämukavuuden takia.
Aloin ottaa iltaisin pienen annoksen (tabletin murun) rentouttavaa lääkettä ja muovasin itselleni pehmeän silikonisen hammassuojan (OzDenta, 20€).
Kun stressi alkoi hellittää, ja totuin uusiin hampaisiini, en enää tarvi purukiskoa.
Väliin puren päivälläkin hampaita, mutta olen tietoinen siitä ja pystyn lopettamaan saman tien. Olen oppinut stressaamaan muulla tavalla. ;-D
Auttaako hammaskisko oikeasti nukkumaan paremmin? Hammaslääkäri ehdotti myös mulle sitä, hampaat on vähän kuuluneet. Tunnen itseni usein väsyneeksi vaikka nukun paljon. Pohdin voisiko se auttaa syventämään unen rentouttavaa vaikutusta
Olen myös päivisin "kireä" mutta yrittänyt opetella tietoista rentoutumista ja kiinnitän huomiota siihen että olisi pieni väli hampaiden välissä
Purentakisko ehdottomasti , auttoi miehelläni. Hinta 5v. sitten 300 ekee.
Kiitos näistä vihjeistä. Tuo purentakisko voisi olla kokeilemisen arvoinen. En tiedä, purenko tai narskutanko hampaita yöllä, mutta joskus herään pääkipuun ja hampaani ovat kuluneet. Nukun muutenkin huonosti ja heräilen öisin. Päivisin huomaan purevani hampaita koko ajan. Taas äsken jouduin rentouttaa leukani, kun huomasin purevani.
Tämä stressi ja ahdistus on hankalampi juttu. Olen kai masentunutkin. En oikein tiedä, miten siitä selviäisi. Tuo hampaiden pureminen aiheuttaa jomotusta ja kipua ja sitten alan tarkkailla kehoani ja tuntemuksia entistä enemmän ja se taas lisää ahdistusta.
ap.
yöksi purentakisko... hammaslääkäri mitoittaa oikeanlaiset.