Jos ei oikein mitenkään pysty valitsemaan koirarotua, kannattaako unohtaa koko koira?
Miten valita kymmenistä ja kymmenistä roduista? Tuntuu olevan ihan toivoton tehtävä. Kun tuntuu löytyvän se oikea, kohta jo alan empiä, selata nettiä, koirakirjoja ja lopullinen valinta tuntuu hirveän vaikealta.
Vai onko se kaikille vaikeaa?
Kommentit (27)
Mulla on usein ollut monta rotua mielessä yhtä aikaa, olen sitten ottanut pennun siitä rodusta, missä on ollut sopivaan aikaan tarjolla. Toki jos haluamasi rodut on kovin erilaisia niin kannattaa pohtia, mitä oikein haluaa.
Monikin koirarotu voi olla sopiva, mutta kaikkia ihania koiria ei vaan voi kotiinsa hankkia. Elämä on valintoja. Pitää myös muistaa, että koirat ovat yksilöitä, eivätkä suinkaan aina rotumääritelmän mukaisia.
Tee koiranostajan testejä netissä. Niissä kysytään esim paljonko sinulla on aikaa koiralle, pidätkö turkinhoidosta ym.
Käy näyttelyissä katsomassa koiria ja juttele omistajille.
Ota hoitokoira.
Vierailija kirjoitti:
Tee koiranostajan testejä netissä. Niissä kysytään esim paljonko sinulla on aikaa koiralle, pidätkö turkinhoidosta ym.
Ota hoitokoira.
Yöök. Et kyllä mene koiranäyttelyyn. Sairaanpaa juttua saa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota hoitokoira.
Näyttelyssä näkee eri rotujen edustajia - kannattaa mennä katsomaan, se voi auttaa valinnassa.
Koirarotua miettiessä itselläkin ollut joitakin vaihtoehtoja. Sitten olen käynyt katsomassa rodun tilaisuuksissa, koiranäyttelyissä ja kasvattajilla. Aika nopeasti sieltä on karsiutunut osa roduista pois. Käytännössä näkee ja pääsee paremmin tutustumaan rotuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota hoitokoira.
Näyttelyssä näkee eri rotujen edustajia - kannattaa mennä katsomaan, se voi auttaa valinnassa.
Oksensin.
Sekarotuiselle täältäkin peukku. Itse olen saanut parhaimmillaan viisi rotua samassa paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Sekarotuiselle täältäkin peukku. Itse olen saanut parhaimmillaan viisi rotua samassa paketissa.
Se voi olla liikaa.
No mieti ensin millaiseen käyttötarkoitukseen koiraa haluat? Lenkille? Sylikoiraksi? Metsälle? Näyttelyyn? Vahdiksi? Haluatko pienen vai ison...
Eikö se ole niin, että jos sekarituinen on hyvin erilaisten koirien sekoitus tyyliin chihuahua-pitbull, koiran luonne voi olla liian ristiriitainen, eikä ns pää kestä. Koirassa olevien rotujen pitää sopia yhteen.
Vierailija kirjoitti:
No mieti ensin millaiseen käyttötarkoitukseen koiraa haluat? Lenkille? Sylikoiraksi? Metsälle? Näyttelyyn? Vahdiksi? Haluatko pienen vai ison...
No mieti ensiksi haluatko terveen eläimen vai johonkin tarkoitukseen jalostetun elämän irvikuvan.
Kannattaa käydä tutustumassa niihin kenneleihin, josta pennun voisi ottaa. Me käytiin viiden kasvattajan luona, kaikki eri rotuja ja lopulta se yksi rotu vaan tuntui just oikealta. Käytiin samojedi, islanninlammaskoira, japaninpystykorva, suomenlapinkoira ja lapinporokoira kasvattajilla ja lopulta meille tuli pentu siitä lapinkoirapentueesta. Siellä se yksi pentu oli niin hyvä luontoinen, tunki itse mun syliin ja pisti siihen nukkumaan ja olin niin sulaa vahaa sen edessä, että päädyttiin siihen koko porukalla, että tämä on minun. Hyvä kasvattaja päästää mielellään käymään ja katsomassa koiria, koska ei halua koiraa perheeseen, johon se ei sovi.
Selvitä kaikkien kiinnostavien rotujen ominaisuudet ja karsi heti pois ne jotka eivät käy elämäntilanteeseesi.
Selvitä kaikkien kiinnostavien rotujen taudit. Opeta koira pienestä hampaiden pesuun.
Sekarotuinen voi olla hyvä vaihtoehto, muttei rotukoiraa parempi. Joskus tunsin metsästys- ja paimenkoiran sekoituksen joka oli muuten ihana olento, mutta viettisekoitus oli hankala. Sekarotuinen ei myöskään ole rotukoiraa terveempi. Siinä voi olla kaikkien rotujen pahimmat ominaisuudet ja taudit.
Toivon, että löydät koiran, jonka teet onnelliseksi. Mitä muuta teet vuonna 2033 koirasi hautaamisen lisäksi? Koiran hankinta sitoo parhaimmillaan viidentoista vuoden ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole niin, että jos sekarituinen on hyvin erilaisten koirien sekoitus tyyliin chihuahua-pitbull, koiran luonne voi olla liian ristiriitainen, eikä ns pää kestä. Koirassa olevien rotujen pitää sopia yhteen.
No ei ole niin.
15. Usein koira valitsee ihmisensä. Itsellekin on tällainen onni käynyt.
Täällä oli sama tilanne kunnes otin kynän ja paperin ja listasin kunkin rodun hyvät ja huonot puolet. Nyt meillä on 5kk ikäinen walesinsprinkku :)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä tutustumassa niihin kenneleihin, josta pennun voisi ottaa. Me käytiin viiden kasvattajan luona, kaikki eri rotuja ja lopulta se yksi rotu vaan tuntui just oikealta. Käytiin samojedi, islanninlammaskoira, japaninpystykorva, suomenlapinkoira ja lapinporokoira kasvattajilla ja lopulta meille tuli pentu siitä lapinkoirapentueesta. Siellä se yksi pentu oli niin hyvä luontoinen, tunki itse mun syliin ja pisti siihen nukkumaan ja olin niin sulaa vahaa sen edessä, että päädyttiin siihen koko porukalla, että tämä on minun. Hyvä kasvattaja päästää mielellään käymään ja katsomassa koiria, koska ei halua koiraa perheeseen, johon se ei sovi.
Oksettavaa. Jalostettu söpökoira joka ei osaa mitään muuta kuin nukkua. Eikä halua mitään muuta.
Kannattaa ottaa sekarotuinen, joka on ainoa oikea koira. Muut ovat jalostettuja leluja.