Mitä koti-ikävälle voi tehdä?
Ne, jotka tietävät tunteen: auttaako koti-ikävään mikään?
Koti-ikävä on kaivertava, ikävä tunne. Ei ole hyvä olla siellä missä on. Joka hetki kaipaa takaisin kotiin, omalle paikkakunnalleen. Mistään ei pysty nauttimaan, ei iloitsemaan, ei näkemään mitään arvokasta siellä missä on, koska ei pääse irti ikävästä. Vierauden tunne on läsnä aamusta iltaan. Vain uni voi vapauttaa painajaisesta hetkeksi. Unessa voi olla siellä, missä sydän on.
Voiko koti-ikävää voittaa mitenkään? Vai pitääkö vain pakata pillit pussiin ja palata kotiin? Vai onko niin, että kaikkeen tottuu, kunhan aikaa kuluu tarpeeksi?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen tottuu mutta ei se silti kokonaan välttämättä katoa tai vie aikaa (itsellä vei n. 3v aikaa kotiutua Lappiin ja sen jälkeen tajusin että se on liian kauan ja muutin muualle).
Mistä muutit Lappiin ja minne sitten (suurin piirtein)?
Itsellä sama kokemus, paitsi etten kolmea vuotta yrittänyt.
Mutta muuallakin on sama kuoleman tunnelma, ei koske vain Lappia. En ymmärrä, miten ihmiset viihtyvät pienillä, hiljaisilla paikkakunnilla, joissa ei ole mitään. Ei yhtään mitään.
Jätit jotain entiseen kaupunkiin! Palaa hakemaan se ja mieti sen jälkeen muutatko vielä.
Itse ramppaan kotona Lapissa tuon tuosta, se helpottaa.
Ja selailen kotipaikkakunnan avoimia työpaikkoja ja haaveilen, millaisen talon rakennan sinne sitten, kun voitan lotossa.
Eipä siihen muu auta.
Itse olen asunut jo parikymmentä vuotta muualla, mutta koska tämä tunne ei meinaa millään mennä ohitse, niin kaipa sitä vanhemmalla iällä voisi sitten takaisin kotipaikkakunnalle muuttaa, eläkkeellä viimeistään.
Kaikkeen tottuu mutta ei se silti kokonaan välttämättä katoa tai vie aikaa (itsellä vei n. 3v aikaa kotiutua Lappiin ja sen jälkeen tajusin että se on liian kauan ja muutin muualle).