Inhottaa, kun tytön hoikat kaverit syövät jatkuvasti karkkia ja ylipainoinen tyttäreni tietysti syö myös :(
Nämä kaverit eivät ymmärrä, että se mikä ei näy heissä näkyy välittömästi lapsessani. Tytär on nyt neljännellä luokalla, pituutta 146 cm ja painoa 50 kg. Suurin osa vatsassa, näyttää kuin tytär olisi raskaana, sekä leuan alla.
Kommentit (20)
No eihän se niiden kavereiden vastuulla ole pitää tyttösi painosta huolta.
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa kun muut käydään syömään pöytään niin myös ylipainoinen aviomieheni ottaa ruokaa lautaselle ja änkeää mukaan. Olen yrittänyt paristaa tuota otusta paastokuurille mutta ei se millään voi olla syömäti.
Heh, olipas hauskaa. Luuletko, että lapsi katsoo vain sivusta, kun kaverit syövät sipsejä ja karkkia?
Ylipainoinen aikuinen voi hillitä itsensä, lapsi ei ! Etenkään kun lapsi ei tiedä olevansa lihava, sillä asiasta ei ole tehty mörköä.
ap
Anna lapsellesi kunnon ruokaa, ei tarvii napostella.
Mistä lapsi saa herkut? Ostaako ite vai kavereiltaanko saa? Kyllä voit ap tytön kanssa keskustella jatkuvasta herkkujen syönnistä miten se vaikuttaa kehoon ja terveyteen yleisesti.
Emme ole puhuneet laihduttamisesta, olemme koettaneet puuttua asiaan hellävaroin ruokatottumuuksia muuttamalla ja pitämällä rajaa herkuttelusta. Mutta mitä se auttaa, jos kaverit tarjoaa! Nytkin tuolla pihalla kiertää näköjään sipsipussi..
Ap
Tekee mieli mennä huutamaan ikkunasta " ETTE NYT ANNA SINILLE SIPSEJÄ KUN SINI ON MUUTENKIN LIHAVA!" En ikinä tekisi tuota, mutta ärsyttää kun nuo laiheliinit eivät tajua että vaikka herkut pari kertaa viikossa eivät heidän maailmaansa kaada, niin meidän maailmamme kaataa !
Ne pari sipsiä/ se yksi pätkis/ pillimehu kun näkyvät nopeasti tyttäressäni ja minä olen sitten se, joka saa terveydenhuollosta lokaa niskaan .(
ap
Tuo on muuten hankalaa. Vaikka kuinka syötäisiin kotona terveellisesti ja vältettäis herkkuja, meidänkin tyttö saa päivittäin herkkuja kaverinsa luona. Kaverin äiti käy niitä heille ostamassa tai ajavat ostamaan itse kaverin rahoilla. Mä olen tosi huolissani, vaikka oma lapsi ei ylipainoinen olekaan.
Nyt vähennät huomattavasti lapsen hengailua kavereidensa kanssa, koulusta suoraan kotiin ja 10 kilometrin juoksu lenkille äipän kanssa. Viikonloppuisin 5-7 tuntia vaellusta vaikeassa maastossa niin kyllä siitä kunnollinen ihminen tulee!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten hankalaa. Vaikka kuinka syötäisiin kotona terveellisesti ja vältettäis herkkuja, meidänkin tyttö saa päivittäin herkkuja kaverinsa luona. Kaverin äiti käy niitä heille ostamassa tai ajavat ostamaan itse kaverin rahoilla. Mä olen tosi huolissani, vaikka oma lapsi ei ylipainoinen olekaan.
Mikä pakko se lapsi on sinne päästää syömään niitä herkkuja??
Ota tytöltä rahat pois.
Jos kaverit sitten tarjoo herkkuja, niin säästyypähän rahat.
Jos hyvä tuuri käy, kaverit kyllästyvät siipeilijään ja tyttö jää ilman hoikkia kavereita JA herkkuja! Win win!
Älä huoli, kyllä se anoreksia sieltä tulee viimeistään teini-iässä.
Mä en ole ymmärtänyt tuota. Meillä lapsi helposti saattaa tarjota kavereille herkkuja. Esim jäätelöä pakasteesta.
En ole tullut ajatelleeksi, ettei se olisi ok, jos kaveri on hieman ei-niin-hoikka.
Voisin jatkossa kiinnittää hieman huomiota asiaan.
Ap, onko lapsi jatkuvasti kavereiden kanssa? Luulisi, että olisi aikoja, että olisi enemmän perheen kanssa ja söisi välillä terveellisesti. Ja herkkuja sitten joskus.
TT
P.s. liian tiukasti en suhtautuisi. En itse ole syömishäiriöinen, mutta syöminen on minulle kuitenkin herkkä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko se lapsi on sinne päästää syömään niitä herkkuja??
En ole ap, mutta tekisi mieli vastata, että mikä pakko lapsella on ystäviä olla, voihan se olla yksinkin..?! Oikeasti aikuisenkin on joskus tukalaa katsella mussuttavia ihmisiä ympärillään, jos itse vahtii tarkemmin syömisiään, saati sitten lapsen. Tosiaan on jännä tämä ajattelutapa, että vain lihava lapsi syö karkkia, hoikat kaverit vain punaposkisina juoksevat niityllä. Todellisuudessa hyvin moni lapsi, jonka käsi käy jatkuvasti sipsipussilla on ihan normaalipainoinen. Ehkä sen painon sijaan voitaisiinkin joskus miettiä sitä, mitä ne sipsit kuitenkin tekevät terveydelle. Esim. yksi sukulaistyttö oli murrosiän alussa pullea ja söi paljon herkkuja. No, hänpä keksi, että hän syö edelleen herkkuja, mutta vähentää tavallisen ruoan määrää ja tadaa, hän hoikistui. Terveyden perikuva? Mielestäni lasten jatkuvalle mussuttamiselle pitäisi tehdä stoppi. Nykyisin jokainen koulun tilaisuus, olisi vaikka urheilutapahtuma, sisältää pääasiassa syömistä. Ihan kuin ihminen ei voisi pelata jotain pihapeliä puolta tuntia eväinään pelkkä vesipullo, aina pitää olla mehut, makkarat ja mokkapalat.
Jessus mikä äiti. :o
Onneksi oma äitini ei kieltänyt minua olemasta kavereiden kanssa ja syömästä heidän kanssaan herkkuja, vaikka olinkin isokokoinen jo lapsena (vasta nyt olen tajunnut, että en ollut ylipainoinen vaan kasvoin kaikkia nopeammin, olin koko ala-asteen päätä pidempi jopa luokan poikia).
Varmaan olisin sairastunut syömishäiriöön, anoreksiaan tai luultavammin bulimiaan jos painostani ja syömisistäni olisi ruvettu huomauttelemaan kotioloissa. Oli tarpeeksi kurjaa kun kaikkein pisimpänä olin vuosien ajan aina ja kaikkialla viimeisenä, koska mentiin pituusjärjestyksessä.
Anna kasvavan tyttäresi olla rauhassa - hän on vasta lapsi. Muutaman vuoden kuluttua murrosiässä lapsenpyöreys saattaa kadota ihan itsestään.
Ei mikään ihme, että mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat lisääntyneet, kun tuollaisia vanhempia on olemassa. Kuka sitä lasta puolustaa, kuka on lapsen puolella tilanteesta riippumatta, jos oma äitikin kääntyy vastaan?
Minä olen myös ihmetellyt tuota alakoululaisten yletöntä herkkujen mussutusta. Meidän lapsilla on kerta viikkoon karkkipäivä, muina päivinä heillä ei ole rahaa käytettävissään. Lapsiporukka hengailee meidän pihan trampoliinilla ja joka ikinen päivä piha on täynnä tyhjiä karkki- ja sipsipusseja sekä suklaapatukan kääreitä. Yleensä kyseessä on aina samat lapset, jotka näitä päivittäin ostavat. Nämä lapset ovat hoikkia, joten painosta en ole huolissani, mutten tahtoisi opettaa lapsilleni jatkuvaa laiduntamista.
Penskat puhutteluun ilman omaa et noin ei toimita. Oman kanssa asiallinen keskustelu myös, ei syyllistävä, vaan infoava. On jo sen ikäinen et asiasta voi puhua!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös ihmetellyt tuota alakoululaisten yletöntä herkkujen mussutusta. Meidän lapsilla on kerta viikkoon karkkipäivä, muina päivinä heillä ei ole rahaa käytettävissään. Lapsiporukka hengailee meidän pihan trampoliinilla ja joka ikinen päivä piha on täynnä tyhjiä karkki- ja sipsipusseja sekä suklaapatukan kääreitä. Yleensä kyseessä on aina samat lapset, jotka näitä päivittäin ostavat. Nämä lapset ovat hoikkia, joten painosta en ole huolissani, mutten tahtoisi opettaa lapsilleni jatkuvaa laiduntamista.
Ruohoa ja heinääkö meinasit lapsillesi syöttää?
Vierailija kirjoitti:
Tekee mieli mennä huutamaan ikkunasta " ETTE NYT ANNA SINILLE SIPSEJÄ KUN SINI ON MUUTENKIN LIHAVA!" En ikinä tekisi tuota, mutta ärsyttää kun nuo laiheliinit eivät tajua että vaikka herkut pari kertaa viikossa eivät heidän maailmaansa kaada, niin meidän maailmamme kaataa !
Ne pari sipsiä/ se yksi pätkis/ pillimehu kun näkyvät nopeasti tyttäressäni ja minä olen sitten se, joka saa terveydenhuollosta lokaa niskaan .(
ap
Luuletko ettei tyttösi aisti tuota sun asennettasi?
Ihmiset tosiaan lihovat eri tavoin, jotkut keräävät painoa kuin tyhjästä. Uskon että lähitulevaisuudessa keksitään mistä tämä johtuu ja sitten kaikki voivat syödä mitä huvittaa pysyen silti hoikkana.
Inhottaa kun muut käydään syömään pöytään niin myös ylipainoinen aviomieheni ottaa ruokaa lautaselle ja änkeää mukaan. Olen yrittänyt paristaa tuota otusta paastokuurille mutta ei se millään voi olla syömäti.