Vaikea ahdistus ja lapsi kotona
Mitenkä tällaisessa tilanteessa olevat muut pärjäävät? Minulla on diagnooseina keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö.
Peruslääkitys masennukseen ja impulsiivisuuteen on. Kovasti halutaan käyttää lääkkeettömiä hoitokeinoja.
Lapseni on kolmevuotias, isä kyllä hoitaa mutta ei aina ole tietenkään paikalla. Kun saan vaikean ahdistuneisuus/paniikkikohtauksen, siihen auttaa esim. Kävelylle lähtö kuulokkeet päässä, musiikkia ja kävelyä kilometritolkulla kunnes tuntuu että helpottaa. Tai pakonomainen siivous, kovalla tahdilla jota on vaikea keskeyttää.
Lääkärit kokevat nämä hyvänä keinona, mutta miten pärjätä kun olen yksin lapsen kanssa? En voi vain ottaa ja lähteä, eikä lapsen kanssa lähtö ole ratkaisu, lapsi kun vaatii myös tulla kuulluksi, ja kuka nyt rattaissa jaksaisi hiljaa kököttää tuntia/kahta.
Kun ahdistus ei helpota, se varmasti näkyy ulospäin ja myös vaikuttaa lapseen. Terapia varmasti auttaa pidemmällä tähtäimellä, mutta kun ongelma on NYT.
Mitä tässä voi tehdä? Päiväosastoa tarjottu, mutta sinne pitäisi mennä kahdella bussilla sekä junalla, JOKA PÄIVÄ, kun pelkkä lähikauppaan meno on välillä mahdotonta.
Juu juu miksi lisäännyt blaa, tiedetään. Elämää kun ei voi ennustaa.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Laita se lapsi päikkyyn.
Lasten kanssa olo on itselle se asia mikä auttaa mutta siihen on aikaa pari tuntia päivässä. Jos ahdistaa niin haen terän.
Lapsi on päiväkodissa 6h päivässä. Ikävä kyllä en voi valita että ahdistus tulisi juuri siihen aikaan. Ja terän jätin jo vuosia sitten!
Tuleeko se ahdistus yks kaks ilman varoitusta? Tarkoitan, että eikö tietyt asiat/ajatukset laukaise ahdistusta helpommin?
Voisitko kuitenkin yrittää saada varalle jotain rauhoittavaa? Ja otat sen vaan tilanteessa, jossa et pääse purkamaan ahdistusta muilla tavoin? Uskon, että pienikin määrä voisi riittää ja toisaalta tietoa helpotuksesta saattaa ehkäistä ahdistuksen syntymistä.
Mitenkö pärjäävät? Lääkityksellä ja vitutuksella pärjäsin ja nyt on onneksi kaikki hyvin. Mihinkään osastolle en todellakaan olisi lähtenyt. Lasten takia oli myös pakko jatkaa elämää mahdollisimman normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se lapsi päikkyyn.
Lasten kanssa olo on itselle se asia mikä auttaa mutta siihen on aikaa pari tuntia päivässä. Jos ahdistaa niin haen terän.
Lapsi on päiväkodissa 6h päivässä. Ikävä kyllä en voi valita että ahdistus tulisi juuri siihen aikaan. Ja terän jätin jo vuosia sitten!
No painu sit töihin niin et kerkee miettiä edes mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Laita se lapsi päikkyyn.
Sinä ja ap olette kyllä varsinaisia sekopäitä. Hyi hitto tietä terän hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko se ahdistus yks kaks ilman varoitusta? Tarkoitan, että eikö tietyt asiat/ajatukset laukaise ahdistusta helpommin?
Voisitko kuitenkin yrittää saada varalle jotain rauhoittavaa? Ja otat sen vaan tilanteessa, jossa et pääse purkamaan ahdistusta muilla tavoin? Uskon, että pienikin määrä voisi riittää ja toisaalta tietoa helpotuksesta saattaa ehkäistä ahdistuksen syntymistä.
On tilanteita jotka ahdistavat jo etukäteen, lääkärikäynnit yms. Sovitut menot. Muuten ne vain tulevat ihan puskista.
Rauhoittavia ei saa, beetasalpaajia on kokeiltu pariakin merkkiä, ei apua ikävä kyllä. Joskus muinoin ollut rauhoittavia, mutta nykyään linjaukset taitavat olla sitä luokkaa että ei tule eikä tipu. Kukahan kumma niitä saa kun riittää kaduille myytäväksi asti mutta ei tarvitseville.
Joten muunlaista tilanteen helpottavaa pitäisi yrittää löytää.
Ap
Mikä ihmeen ahdistus? Miksi sinun pitää ahdistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se lapsi päikkyyn.
No painu sit töihin niin et kerkee miettiä edes mitään muuta.
Kiitos, tämäpä auttoi. Tuliko mieleesi että ihmisillä voi olla muitakin syitä olla poissa työelämästä? Ja missä edes sanoin etten ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se lapsi päikkyyn.
Tiedän sen itsekin. Muu ei nyt auta. Päivässä vapaata aikaa se pari tuntia, ei ole aikaa hankkia apua itselle. Ap:lle olen kateellinen, lapsi päiväkodissa, mies osallistuu eikä töihinkään tarvitse mennä.
Miten rauhoittavia ei saa oikeaan tarpeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se lapsi päikkyyn.
Tiedän sen itsekin. Muu ei nyt auta. Päivässä vapaata aikaa se pari tuntia, ei ole aikaa hankkia apua itselle. Ap:lle olen kateellinen, lapsi päiväkodissa, mies osallistuu eikä töihinkään tarvitse mennä.
Olen todella pahoillani että sulla on noin kurjaa. On mulla moni asia hyvinkin, mutta voin kertoa ettei tämä tosiaan ole sellaista että kade tarvitsee olla. En tässä julkisesti viitsi enempää avata, kun noita huutelijoita ja arvostelijoita riittää. Missäpäin asut?
Ja sekopääksi haukkuja on varmaan itse täydellinen ja valmis heittämään ensimmäisen kiven? Miksi lyödä lyötyä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se lapsi päikkyyn.
Olen todella pahoillani että sulla on noin kurjaa. On mulla moni asia hyvinkin, mutta voin kertoa ettei tämä tosiaan ole sellaista että kade tarvitsee olla. En tässä julkisesti viitsi enempää avata, kun noita huutelijoita ja arvostelijoita riittää. Missäpäin asut?
Ja sekopääksi haukkuja on varmaan itse täydellinen ja valmis heittämään ensimmäisen kiven? Miksi lyödä lyötyä?
Ap
Niin eipä tätä itselleen suunnitellut.
Vierailija kirjoitti:
Uudet käypähoito säädökset. Ei niitä ”uusille” enää juurikaan määrätä, julkisella puolella ainakaan. Ketipinoria vaan vauvasta vaariin, mikä ei aiheuta haittoja tai riippuvuutta.
Eikö? (P_skanmarjat) Aivan järjetöntä, on todella vahva Neurolepti.
Itselläni on niin alhainen verenpaine, että illalla otettuna aiheuttaa yöllä vessaan mennessä pyörtymisen, vielä aamullakin.
Ap
Ap miten pääsit viiltelystä eroon? Entä käytätkö alkoholia? Itse en voi käyttää ollenkaan koska se vain pahentaa. Tai aluksi on kyllä hyvä olo mutta muutaman annoksen jälkeen alkaa joko itku tai raivo, ja sitten itsetuho.
Tosiaan kannattaa koittaa jotain kuntouttavaa työtä, se kun onnistuu itse jossain ja ylittää omat pelkonsa tuo itsevarmuutta ja on yksi paras tapa voittaa ahdistukset. Itselläni näitä kanssa ollut ihan lapsesta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Ap miten pääsit viiltelystä eroon? Entä käytätkö alkoholia? Itse en voi käyttää ollenkaan koska se vain pahentaa. Tai aluksi on kyllä hyvä olo mutta muutaman annoksen jälkeen alkaa joko itku tai raivo, ja sitten itsetuho.
En voi käyttää alkoholia, tuossa lapsen saannin jälkeen todettiin miehen kanssa että meidän perhe on tärkeämpi kuin juominen. Ei sovi mulle yhtään, olen agressiivinen ja lopulta itsetuhoinen. Jotenkin se huono olo puskee sieltä tosi pahasti kun juo.
Lopetin viiltelyn kun tulin raskaaksi, se aika menikin ihan hyvin. Kun lapsi oli noin 3kk, kävin lääkärissä koska vointini oli todella huono.
No, avun sijaan minulle todettiin että äidit nyt on vähän väsyneitä. Samana iltana poltin jalkaani, pahasti. Antibioottisidoksia jouduin käyttämään monta kuukautta.
Mies sitten tottakai vei näytille sairaalaan ja saatiin taas hoitokontakti psyk.puolelle.
Tahdonvoimalla sitä on pärjännyt, rakastan lastani niin paljon! Mutta se tahdonvoima ei poista pahaa oloa.
Ap
Ehdottomasti tuonne osastolle jos sellainen tarjottu, matkaan voi varautua ota kirja, kuulokkeet, kännykkä, jotain mihin voit suunnataan huomiosi, näihin asioihin tottuu kun tarpeeksi monesti yrittää, silloin voidaan löytää ne omat keinot selviytyä, hyvin olit jo itse näitä löytänyt niinkuin tuo siivous, lenkin tilalle voisi vaikka koittaa kuntopyörää kotiin, jolla pystyisi saamaan kunnolla hien pintaan kun ahdistaa. Lapselle kannataa vaan olla rehellinen näistä omista sairauksista, lapsi on yleensä todella suvaitsevainen ja ymmärtää jopa paremmin kuin aikuiset ihmiset. Lapselle voi sanoa kohtauksen tultua että katso vaikka YouTube a kännykästä, niin äiti lepäilee, siivoaa tai mitä nyt sitten tekeekin. Voit suoraan sanoa että äiti ei nyt jaksa leikkiä, siinä ei ole mitään väärää. Lapsi ei tarvitse muutenkaan joka sekuntti jotain aktiviteetiä, vaan myös rauhallista olemista on hyvä olla, ylikierroksilla käyvä lapsi on vaan kiukkuinen ja hankala. Päiväkoti tarjoaa paljon tekemistä, eikä noin pieni kaipaan vielä harrastuksia lisäksi. Lapselle riittää kun vaan ollaan yhdessä, käydään pihassa keinumassa, tehdään ruokaa, syödään, luetaan iltasatuja, ei todellakaan mitään ihmeellistä osallistumista kaikkeen mahdolliseen toimintaan tarvitse edes harkita , jos se ei omalta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudet käypähoito säädökset. Ei niitä ”uusille” enää juurikaan määrätä, julkisella puolella ainakaan. Ketipinoria vaan vauvasta vaariin, mikä ei aiheuta haittoja tai riippuvuutta.
Eikö? (P_skanmarjat) Aivan järjetöntä, on todella vahva Neurolepti.
Itselläni on niin alhainen verenpaine, että illalla otettuna aiheuttaa yöllä vessaan mennessä pyörtymisen, vielä aamullakin.Ap
Ketipinor ei ole mikään ahdistukseen sopiva läke, vaan joku ssri eli venlafaxin yms. Kannattaa pyytää edes kokeiluun. Tunnen monia jotka ovat vastustaneet vuosikausia näitä "hullu lääkkeitä", mutta nykyään näitä itse käyttävät ja ovat saaneet näistä apua.
Laita se lapsi päikkyyn.