Minkä ikäisen lapsen voi jättää hetkeksi yksin?
Olen yksinhuoltaja. Lapsen isä on kuollut joten joudun tekemään kaikki kotihommat jne... Yksin.
Tähän asti lapsi on kulkenut aina mukana, mutta nyt 5v haluaisi välillä jäädä kotiin yksin.
Kyse siis pikku hetkistä pyykkituvassa, ja kellarissa käynti. Roskien vienti, postin haku jne....
Luotan lapseen, mutta jos minulle sattuu jotain?
Miten te toimisitte?
Kommentit (9)
Av mammojen mukaan 18 vuotiaana. Omasta mielestäni, jos lapsesi sitä itse haluaa, voit ihan vapaasti käydä pyykkituvalla.
Siis riippuu paljon lapsesta. Jos on joku höyrypää tai kehitysvammainen, sitten miettisin kyllä kaksi kertaa.
No todellakin voit jättää 5v postien haun ajaksi yms. Jos nyt siis puhutaan terveestä lapsesta.
Me tehtiin niin, että kun käytin koiraa ulkona ja lapsi oli sisällä niin jos lapsella tuli hätä, ei halunnut enää olla yksin tms niin alkoi heiluttaa verhoa sievästi, näin sen ulos ja lapsi näki, että aloin tulla sisälle.
Olin siis lapsen näkökentässä koko ajan, että lapsi tiesi, etten ole kaukana.
Naapurissa asuu eräs "mummo" joka hoitaa lasta joskus iltavuoron aikaan ja tuntee meidät hyvin. Lapsi osaa soittaa puhelimella, soittelee joskus minun puhelimella mummolaan ja osaisi varmaan soittaa sinne jos kotona ollessa minulle sattuisi jotain.
Lapsella ei ole omaa puhelinta pitää varmaan ostaa joku halpa.
Tiedän olevani jonkun verran ylisuojeleva, mutta johtuu ehkä siitä että ollaan niin paljon kahdestaan.
Tosi outo ajatus ettei voisi roskia viedä... Minä olen vienyt niitä pienemmänkin lapsen ollessa kotona. Jos minulle sattuu jotain, niin apua saa todennäköisesti nopeammin kuin jos minulle kotona neljän seinän sisällä sattuisi jotain.
Ok. Olen ilmeisesti ollut aika arka. Täytynee aloittaa tämä yksinolon harjoittelu puhelimen ostolla ensi viikolla.
Kyllä meidän 4v on jo yksin sen aikaa kun vien roskat tai käy pikaisesti vaikka viemässä pyykit kuivumaan, eikä todellakaan osaa edes puhelinta käyttää. Ohjeita olen antanut, että ovea ei saa avata, käyttää hellaa yms. ihan perus jutut mitä lapsi ei noin pienenä vielä voi yksin tehdä... Välillä on ollut itku kun on vaikka yksin ollessaan pelännyt pimeää yms. Sitten ollaan puhuttu, olen kertonut että koti on turvallinen paikka eikä siellä ole mitään pelättävää, vaan mielikuvitus tekee temppuja ja Jokainen ihminen pelkää joskus, eikä siinä ole mitään väärää.. Kyllä ihan lapsesta riippuu miten luotettava on ja siitä että hän itse tahtoo kokeilla yksin oloa, eikä sitä häneltä vaadita.
No juuri tuollaisia pikku aikoja voi jättää jos lapsi siis itse haluaa. Meillä saattoi toisen lapsen jättää jo eskarilaisena vaikka puolen tunnin kauppareissun ajaksi, istui ja luki eikä ollut millänsäkään. Esikoinen ei uskaltanut kuin vasta ekaluokan keväällä jäädä yksin. Pelokasta lasta en jättäisi mutta jos ei pelkää niin sitten ok. Ethän voi aina ajatella että jos sinulle sattuu jotain, silloinhan et uskalla lähteä mihinkään koskaan.
Lapsi osaa käyttää puhelinta? Mennä naapuriin? Joku läheinen johon saa yhteyden. Jos pyörryt pyykkitupaan niin varmasti sinut joku naapuri sieltä löytää ja tietää lapsen asuvan kanssasi. Miten toimitte jos sinulle sattuu jotain kotona? Osaako lapsi hakea apua vaikka naapurista?