Onko joku saanut lasta ollessaan työsuhteessa ulkomailla?
Miten on sujunut? Saako mitään sosiaaliturvaa Suomesta? Synnytitkö Suomessa vai ulkomailla? Piditkö minkä pituisen äitiysloman? Kuka vauvaa hoiti pienenä?
Haluaisin lapsen mutta ehkä ulkomaille pariksi vuodeksi töihin. Kokemuksia kaipailen :)
Kommentit (14)
Äitiysloma yksi kuukausi. Vauvaa hoiti palkattu nanny.
Olimme pohjois-irlannissa. Synnytys sairaala oli ilmainen, kätilö tuli kotiin ensimmäiset kaksi viikkoa joka arkipäivä eli ei tarvinnut lähteä vauvan kanssa neuvolaan. Äitiyspäivärahan sain suomesta.
Riippuu siitä, mihin maahan ajattelit muuttaa. Mä oon töissä Sveitsissä -> kuulun Sveitsin systeemiin, enkä Suomen sosiaaliturvaan. Näin ollen en saa etuuksia Suomesta (nyyh, hyvästi äitiyspakkaus). Sveitsissä sairasvakuutus korvaa raskauden aikaiset kulut 100-prosenttisesti (toki pitää huomioida, että sitä vakuutusta maksetaan joka kuukausi). Lapsilisän saa omalta kunnalta. Äitiysloma 3 kk, isyysloma 0 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mihin maahan ajattelit muuttaa. Mä oon töissä Sveitsissä -> kuulun Sveitsin systeemiin, enkä Suomen sosiaaliturvaan. Näin ollen en saa etuuksia Suomesta (nyyh, hyvästi äitiyspakkaus). Sveitsissä sairasvakuutus korvaa raskauden aikaiset kulut 100-prosenttisesti (toki pitää huomioida, että sitä vakuutusta maksetaan joka kuukausi). Lapsilisän saa omalta kunnalta. Äitiysloma 3 kk, isyysloma 0 päivää.
Kuka lastasi hoiti 3 kk ->? Keski-Euroopan maata harkitsen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka vauvaa hoiti pienenä?
öö, oisko vanhemmat??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jäin puoleksitoista vuodeksi kotiäidiksi. Päiväkotiin voi laittaa 6kk alkaen, mutta ne ovat kalliita (n. 2000 chf kuussa). Kyllähän tämä on aika Hausfrau-yhteiskunta edelleen... Osa saa järjesteltyä työkuvionsa lomien ja palkattoman vapaan tai isovanhempian avulla ja näiden jälkeen siirtyy tekemään osa-aikatyötä. Plussaa siitä, että osaikatyö on yleisempää kuin Suomessa. Yleinen malli tämäkin.
Toki sitten vaikkapa Saksassa juttu on ihan eri, siellä vapaat taitavat olla Suomen luokkaa. Sveitsissä toimii aktiivinen suomensveitsiläisten Facebook-ryhmä. Olisiko kohdemaassasi samanlaista? Sieltä saisi käytännönkokemuksia ja vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuka lasta nyt äitiysloman jälkeen hoitaa, hoitaja? Mitä jos lykkäät vauvahaaveita parilla vuodella eteenpäin, en näe mitään järkeä suunnitelmissasi.
Jos aloittaisit nyt ensimmäisenä vaikka suomen kielen kurssista.. Hirveä otsikko..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuka lasta nyt äitiysloman jälkeen hoitaa, hoitaja? Mitä jos lykkäät vauvahaaveita parilla vuodella eteenpäin, en näe mitään järkeä suunnitelmissasi.
Ollaan siis pidempään toivottu lasta ja nyt avautumassa olisi tällainen tilanne. Enkä usko että 35 vuotiaana se lapsen yrittäminen olisi yhtään sen helpompaa.
Varmaan jos lapsen saisimme, mies jäisi koti-isäksi sen n. 3 kk jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaisit nyt ensimmäisenä vaikka suomen kielen kurssista.. Hirveä otsikko..
En näe tuossa kielioppivirheitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa huutaisit mielummin kadulla:
Vai
Onko joku saanut lapsen ollessaan työsuhteessa ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa huutaisit mielummin kadulla:
Vai
Onko joku saanut lapsen ollessaan työsuhteessa ulkomailla?
Ok, myönnän. Ei ollutkaan hyvä :D ehkä luin liikaa noita muita ketjuja...
Äitiysloman pituus ym. seikat riippuvat tosi paljon siitä, missä maassa työskentelee, kuinka kauan on ko. maassa asunut, onko työsuhde local-shopparilla vai kenties expat-komennus, onko oikeutettu saamaan Suomen Kelasta minkäänlaisia etuuksia jne.
https://www.kela.fi/suomesta-ulkomaille-pikaopas
Tuossa Kelan infopaketti etuuksista.