Onko säiden puolesta ihan hölmö ajatus lähteä maaliskuussa Italiaan?
En tietty mitään helle-ja uimakelejä odotakaan, mutta onko ne kelit tuolloin ihan harmautta ja vesisadetta?
Ajattelin siis lentoa Roomaan ja siitä kiertelemään jonnekin Napoli, Amalfi, Positano, Sorrento suunnille.
Onko siellä luukut kiinni ravintoloissa ja harmittaako vaan, kun olisi kaunista, terasseja ja uimapaikkoja, mutta elementissään vasta kesällä? Tavallaan turstikauden ulkopuolella reissaaminen houkuttelisi ja talvilomani on juuri maaliskuun puolivälissä.
Onko kellään kokemusta maaliskuun Italian matkailusta?
Kommentit (11)
Olin kerran viikon maaliskuussa. Aurinko paistoi, lämmintä noin 15. En huomannut, että terasseja olisi ollut sulki, tosin osa istui sisällä.
Minä olen monesti ollut jo rannalla maaliskuussa liguriassa, uimaan ei kyllä tarkene mutta aurinkoa voi ottaa. Rooma on noin 400km. etelämpänä.
Harmautta ja vesisadetta? No kai silloin voi vettäkin sataa, mutta pääasiassa on vihreää ja keväistä :) Keski-Euroopassa on kevät kaksi kuukautta Suomea edellä ja Napoli alkaa jo olla aika etelässäkin. Terassit ovat auki ympäri vuoden, siitä en olisi huolissani ;)
Olen käynyt Firenzessä huhtikuun ihan alkupäivinä. Sinne sattui juuri silloin älytön helleaalto, lähes 30 astetta! Oli jotenkin koomista, kun paikalliset pukeutuivat kuin talvella, nahkatakkeihin ja bootseihin, kun taas me olimme hihattomissa hellepaidoissa ja olimme kärventyä helteessä :D
Sanoisin, että sellaista suomalaista toukokuun keliä olisi odotettavissa - ellei parempaakin :)
Ulkosuomalainen Belgiasta
Roomassa just hyvä olla tuohon aikaan. Olen ollut siellä keväällä ja syksyllä marraskuun lopulla.
Missään ei ole samanlaista turistipaljoutta kuin kesällä, mukava kävellä ja välillä istahtaa terassille ja katsella ohikulkijoita.
Maaliskuu voi olla juuri paras aika matkustaa Etelä-Italiaan, missä on silloin jo ihan kesäistä näin suomalaisittain ajateltuna. Sesongin ulkopuolella hinnatkin ovat halvempia eikä ole ruuhkia missään.
Aiotteko vuokrata auton?
Vierailija kirjoitti:
Roomassa just hyvä olla tuohon aikaan.
Etkö osaa lukea? Ei ap sinne Roomaan ollut jäämässä vaan jatkamassa lentonsa jälkeen jotain 300 km etelämmäksi.
Entäs joulu-tammikuu? Onko Rooma tunnelmallinen? Luulisi ettei turisteja ainakaan olisi joka paikassa?
Kreikassa huhtikuu oli aivan ihana: vehreyttä, kukkia, linnunlaulua! Jotain ihan toista kun loppukesän kulottunut ja väritön maisema. Italiassa lienee kevät yhtä ihanaa aikaa.
Olemme olleet tuona aikana Firenzessä ja Pisalla sekä Toscanan maaseudulla. Kaduin kyllä; Firenze ei ole hieno, ellei aurinko paista. Pisa oli kyllä kiva, mutta sinne sattuikin aurinkoiset päivät.
Varmaan riippuu myös, mikä on varasuunnitelma, jos sataa ja on kylmää. Tuohon aikaan on 50/50 mahdollisuus, että ilmat ovat kurjat.
Roomassa on aina terassit auki, juuri tuohon aikaan parempikin mennä kuin kesällä huippusesonkina, jolloin on aivan liikaa turisteja ja kaikki aika menee jonottamiseen ja tungoksessa pyörimiseen.
Etelämmässä voi olla hyvinkin lämmintä jo tuolloin.
Kuten joku jo mainitsikin, menisin kyllä ennemmin Kreetalle tai Kyprokselle. Mutta jos säällä ei ole väliä, niin oiken hyvä aika kierrellä museoissa ja tuurilla ainakin osa ajasta on hyvää säätä.
Huonoimmillaan voi olla vesisadetta, mutta parhaimmillaan Suomen (ei tämän) kesäkelit. Avoimia kahviloita ja terasseja löytyy kyllä aina.