Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö New Yorkin asunnoissa ole eteistä? Seinfeldissä ja Frendeissä vain yksi ohut, heppoinen ovi.

Vierailija
21.08.2018 |

Vastaako todellisuutta?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhdysvalloissa ovi aukeaa aina sisäänpäin?

Ainakin elokuvissa kun poliisit tulee porukalla niin joku poliiseista

potkaisee ulko-oven sisään ja karjaisee revolveri kourassa

- HANDS UP F*KING  AS*HOLE N*GGA!

Monissa muissakin maissa ovet aukeaa sisällepäin. Varsinkin ahtaissa wc-kopeissa tuo heidän tapansa on tosi epäkäytännöllinen.

Ruotsissa asuessani kerrostaloasunnon ulko-ovea ei saanut sisältä päin auki ilman avainta. Tämä oli mielestäni kätevä juttu ainakin siksi, että tuleepa varmasti otettua kotiavaimet mukaan, koska ilman niitä ei pysty poistumaan ulos.

Vierailija
22/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkään ei ihan kamalasti ole eteisiä, itsekin asunut täällä kolmessa asunnossa ja missään ei kyllä ole ollut varsinaista eteistä, ei edes väliovea. Varmaan johtuu vanhoista taloista.

Mahdatko nyt sekoittaa niihin esim. varsinkin Töölössä oleviin eteishalleihin? Ja jotka ovat kyllä todella hukkaneliöitä asian joka mielessä.

Eteiskomeroa tai kuraeteistä ei vanhoissa taloissa juurikaan ole mutta itse en ainakaan ole asunut tai käynyt yhdessäkään sellaisessa, missä ulko-ovesta tullaan suoraan olohuoneeseen. Osa vanhoista palvelijanasunnoista voi johtaa suoraan keittiöön, mutta muuten on kyllä yleensä joku eteinen. Onhan pienikin moinen silti eteinen.

Olen asunut Töölössä ja Punavuoressa kakskytluvulla rakennetuissa taloissa, ja molemmissa kunnon eteinen. Asun nyt Larussa 10 v vanhassa talossa Ja on iso eteinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni asuu Washington DC:n ulkopuolella omakotitalossa jossa ei ole minkäänlaista eteistä.

Rakennuttivat basementiin tilan koirien pesua varten. Sieltäkin johtaa ovi ulos.

Vierailija
24/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jotenkin turvallisempi olo kun kerrostaloasunnossa ovia on kaksi kappaletta. Paksumpi ja jämerämpi pääovi / ulko-ovi ja sen jälkeen vielä normaalinpaksuinen väliovi / tuulikaapinovi / eteisen ovi :)

Mäkin olen huomannut, että Jenkeissä on joskus ohuempi väliovi siinä pääoven ulkopuolella. Esim. sellainen ohut lasiovi tai kevyt tuuletusovi hyttysverkkoineen.

Tsekkaatko koskaan että olet varmasti sulkenut uloimman ulko-oven?

Ajattele jos unohdat oven yöksi auki rappukäytävään ja et huomaa sitä kun väliovi on kiinni...

Tottakai ulko-ovi suljetaan aina kun saavutaan sisälle. Ei sitä mielestäni voi kovin helposti unohtaa auki käytävään. Väliovea sulkiessa huomaisi kyllä, jos pääovi on auki.

Kyllä se voi jäädä auki. Kun muutin nykyiseen asuntooni, ensimmäisen kuukauden aikana ulommainen ovi jäi auki kaksi kertaa. Ei ollut kyse mistään unohduksesta tai siitä, ettei huomaa, vaan ulko-oven piti napsahtaa kaksi kertaa, että se oli oikeasti lukossa. Kun se napsahti vain kerran ja laittoi välioven kiinni, paine työnsi sen puoliksi lukossa olevan oven auki. Kerran naapuri soitti ovikelloa ja huomautti asiasta, toisella kerralla huomasin itse aamulla töihin lähtiessäni, että ulko-ovi on ollut koko yön auki. Näiden kertojen jälkeen olen aina tarkistanut neuroottisesti useamman kerran, että se ovi pysyy kiinni, vaikka sisäoven painaakin kiinni. Ja usein jätän sisemmän oven mieluummin vähän raolleen, enkä paina kokonaan kiinni. 

Vierailija
25/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jotenkin turvallisempi olo kun kerrostaloasunnossa ovia on kaksi kappaletta. Paksumpi ja jämerämpi pääovi / ulko-ovi ja sen jälkeen vielä normaalinpaksuinen väliovi / tuulikaapinovi / eteisen ovi :)

Mäkin olen huomannut, että Jenkeissä on joskus ohuempi väliovi siinä pääoven ulkopuolella. Esim. sellainen ohut lasiovi tai kevyt tuuletusovi hyttysverkkoineen.

Ajattele jos unohdat oven yöksi auki rappukäytävään ja et huomaa sitä kun väliovi on kiinni...

Tottakai ulko-ovi suljetaan aina kun saavutaan sisälle. Ei sitä mielestäni voi kovin helposti unohtaa auki käytävään. Väliovea sulkiessa huomaisi kyllä, jos pääovi on auki.

Mulla on ulko-ovessa aina varmuusketju päällä, siis päivälläkin. Avain roikkuu ketjun nupissa, jotta muistan ottaa mukaan. Sitten on tuulikaappi, väliovi ja eteinen johon mahtuu pöytä ja tuoli.

Vierailija
26/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorkin "heppoiset" ovet ovat yleensä metallia vaikka näyttävät maalattuina puulta:)

Vierailija
27/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on pahin

Pulmuset

Ei eteistä.

Vierailija
28/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa muissakin maissa ovet aukeaa sisällepäin. Varsinkin ahtaissa wc-kopeissa tuo heidän tapansa on tosi epäkäytännöllinen.

Ruotsissa asuessani kerrostaloasunnon ulko-ovea ei saanut sisältä päin auki ilman avainta. Tämä oli mielestäni kätevä juttu ainakin siksi, että tuleepa varmasti otettua kotiavaimet mukaan, koska ilman niitä ei pysty poistumaan ulos.

Kätevää joo. Etsiä avainta, kun kämppä on tulessa.

Vierailija
29/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa pohjoisessa osavaltiossa ei saisi ovea auki lumimyrskyn jalkeen jos se aukeaisi ulospain.

Samoin pelastajat paasevat sisalle jos ei itse pysty avaamaan ovea.

P.S. ei poliisit kayta tuollaista kielta.

Vierailija
30/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi jäädä auki. Kun muutin nykyiseen asuntooni, ensimmäisen kuukauden aikana ulommainen ovi jäi auki kaksi kertaa. Ei ollut kyse mistään unohduksesta tai siitä, ettei huomaa, vaan ulko-oven piti napsahtaa kaksi kertaa, että se oli oikeasti lukossa. Kun se napsahti vain kerran ja laittoi välioven kiinni, paine työnsi sen puoliksi lukossa olevan oven auki. Kerran naapuri soitti ovikelloa ja huomautti asiasta, toisella kerralla huomasin itse aamulla töihin lähtiessäni, että ulko-ovi on ollut koko yön auki. Näiden kertojen jälkeen olen aina tarkistanut neuroottisesti useamman kerran, että se ovi pysyy kiinni, vaikka sisäoven painaakin kiinni. Ja usein jätän sisemmän oven mieluummin vähän raolleen, enkä paina kokonaan kiinni. 

Harvemmin kuitenkin sattuu omalle kohdalle sellainen asunto, jossa oven sulkeminen vaatisi kikkailua tai suurta huolellisuutta (kaksi napsahdusta). Yleensä ulko-ovi lukkiutuu ihan jo siitä yhdestä napsahduksesta.

Vierailija
31/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaanaukeavassa ovessa saranat ovat sisalla, varkaat eivat pysty nostamaan ovea paikoiltaan.

Vierailija
32/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe on pahin

Pulmuset

Ei eteistä.

Lavasteita!

Vierailija
33/34 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätevää joo. Etsiä avainta, kun kämppä on tulessa.

Todennäköisyys tulipaloon on hyvin pieni, avaimet sen sijaan jäänyt sisälle elämäni aikana nelisen kertaa (50e oven avaus). Avainta ei tarvinut Ruotsin kämpässä etsiä kun se oli aina samassa paikassa ihan oven vieressä.

Vierailija
34/34 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaako todellisuutta?

juutalainen ovi