Voitteko kuvitella, että en edes muista, milloin viimeksi olen valmistanut päivän aterian?
Mieheni valmistaa joka päiväiset ruoat, jos ei mennä "ulos" syömään tai noudeta kotiin pitsat, kiinalaista mössöä tms.
En ikinä ole tykännyt ruoan valmistamisesta, mutta kun lapsemme olivat pieniä, niin mun oli pakko tehdä heitä varten monipuolista ruokaa, ja se oli todellakin vastenmielistä. Itselle ei sitten oikein maistuneetkaan itseni valmistamat ruokani. Minulla on kuitenkin tiettyjä ruokia, joita valmistan nykyäänkin, jos vaan haluan, mutta harvoin inspiraationi ilmentyy niiden tiettyjen ruokien suhteen.
Joskus olen ihan ihmetellyt, että miksi kuitenkin kouluaikainen kotitalous kouluarvosanani oli kiitettävä 9? Silloin oli myös pakko valmistaa ryhmätyönä aterioita, ja ilmeisesti olin kuitenkin silloin hyvä ruokatalouden osaaja.
Niin kysehän ei ole siitä kiinni, ettenkö osaisi laittaa sapuskoja, mutta kun mua ei vaan kiinnosta, enkä halua, ja eikä mun tarvitse, koska mieheni tekee ne puolestani. Syön kyllä mielelläni hyvää ja hyvin valmistettua minulle sopivaa ja maukasta ruokaa.
Leipominen on ollut aina mun juttuni, mutta sekin on jäänyt taka-alalle, koska lapset aikuistuneet ja muuttaneet ajat sitten omilleen, niin ja vaikka he käyvät tietenkin säännöllisesti silloin tällöin tässä kotona, mutta sittenkään en enää ole ollut vuosiin innokas leipomaan ja tekemään kakkuja tms. Kauppaliikkeissä on nykyisin melko hyvä saatavuus leipomusten suhteen, ja joissakin ruokamarketeissa on omat paistopisteensä, joten juuri paistettua piirakkaa saa ihan hyvin ostamalla, eikä tarvitse käsiään taikinaan survoa. Monta kertaa katselen kuvia ihanista herkullisista esim. piirakoista, ja sitten saatan hetken ajatella tekeväni itsekkin niitä ihanuuksia, mutta ajatus menee niin nopeasti ohitse, etten sitten ryhdykkään leipomaan. Monta kertaa puuttuu kaapeista aina jokin ainesosakin, jota tarvitsisi lähteä sitten kaupasta hakemaan, ja siihen se leivontainto sitten katoaakin. Onko muita samanlaisia kuin mä vai olenko kenties poikkeus? Olenhan sentään nainen, enkä mies. Pitäisikö mun ostaa jokin kiva keittiöessu, joka innostaisi minua ruoanlaittoon?