Apua lastenvaunujen runko-osan valintaan! Kääntyvät pyörät vai ei??
Itsellä ei ole kokemusta noista kääntyvistä etupyöristä, mutta täällä kaupungissa niitä kuitenkin aika paljon näkee. Esikoisella oli ihan tavalliset, mutta silloin asuttiinkin maalla. Nyt taas kaupungissa asuessa tullaan paljon käyttämään metroa ja ratikoita liikkumiseen. Mutta tykkään myös tehdä pitkiä kävelylenkkejä puistoissa ja hiekkateillä, joten tulisi kuitenkin toimia hyvin myös siinä. Miten nämä kääntyvät etupyörät käyttäytyy reippaalla kävelylenkillä vähän epätasaisemmassa maastossa? Onko parempi kuitenkin ottaa sellainen "tavallinen" runko-osa vaunuun vaikka se ehkä olisikin hieman hankalampi yleisissä kulkuvälineissä liikkuessa?
Vaunuosaksi on valikoitunut Emmaljungan Duo Edge, jos sillä on jotain merkitystä. Siihen voi kuitenkin valita useita eri runko-osia ja mielelläni kuulisin kokemuksia...
Kommentit (12)
Mulla on myös duo edge runko ja kääntymättömillä ilmakumirenkailla. Niillä menee korkeassakin lumihangessa ja myös kaupoilla, mutta kannattaa tosiaan miettiä että missä tulet eniten kulkemaan. Varmaan sulle olisi hyvät semmoiset kääntyvät etupyörät jotka saa myös lukittua. Pienet ilmakumirenkaat? Käy testailee vaunukaupoissa mitkä tuntuu miellyttäviltä. Meillä on halpis matkarattaat autossa aina ostoskeskus reissuja varten. Ja ei siis missään maalla asustella. :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös duo edge runko ja kääntymättömillä ilmakumirenkailla. Niillä menee korkeassakin lumihangessa ja myös kaupoilla, mutta kannattaa tosiaan miettiä että missä tulet eniten kulkemaan. Varmaan sulle olisi hyvät semmoiset kääntyvät etupyörät jotka saa myös lukittua. Pienet ilmakumirenkaat? Käy testailee vaunukaupoissa mitkä tuntuu miellyttäviltä. Meillä on halpis matkarattaat autossa aina ostoskeskus reissuja varten. Ja ei siis missään maalla asustella. :)
Anteeksi, olikin classic chrome runko.. Piti ihan tarkistaa vielä.
Minulla kokemusta molemmista ja sanoisin, että ehdottomasti kääntyvät pyörät. Menee myös mtsäpolulla ja kaikki kääntyvätetupyörät saa myös lukittua. Menee lumessa myös hyvin kuin kiinteät pyörät vaikka itse epäilinkin tätä aluksi.
Meillä oli kääntymättömät,mutta kun asumme lähellä keskustaa ja kuljemme paljon kävellen kaupoissa,busseissa jne.niin olihan ne kömpelöt ja hankalat. Jotkuthan hankkivat kaupunkirattaat erikseen,mutta me halusimme vain yhdet ja pistimme vaunut vaihtoon kun vauva oli 8kk.
Kääntyvät renkaat ehdottomasti. Meillä briot, nyk. Britax, olleet jo kolme vuotta, renkaat on lukittavat mutta koskaan en ole niitä edes lukinnut, ollaan kuljettu kaupungilla julkisilla, autolla, hiekkateillä ja poluilla. Hiekkarannalla joutui peruuttaen vetämään rattaita mutta muutoin ei ongelmia edes loskassa. Asutaan Helsingin yhdessä lähiöistä.
Kiitos kaikille vastauksista! Ehkä näiden perusteella uskallan harkita noita kääntyviä etupyöriä ihan tosissani. Mennään toki kokeilemaan myymäläänkin ennen lopullista valintaa, mutta niillä mallibaunuilla kun ei pääse testailemaan todellisiin olosuhteisiin niin toisten kolemukset ovat mielenkiintoista luettavaa.
Ap
Hanki sellaiset, joissa kääntyvät etupyörät jotka saa lukittua, esim. Bugaboo Donkey tai Buffalo. Noissa eturenkaat on myös hyvän kokoiset, ei ole ikinä ollut ongelmia lumessa/loskassa :) Kääntymättömät on ihan mahdottomat kaupunkikäyttöön.
Mä en tykännyt kääntyvistä etupyöristä. Tosi kiikkerät, jos pitää päästä bussiin tai muuten vain jonkun korokkeen tai kadunreunan yli. Samoin liukuportaissa ovat ihan holtittomat.
Noissa pitää muistaa lukita ne renkaat, etteivät käänny. Sohjossa ja lumessa kanssa ihan turhat.
Itse kaupunkilaisena tykkäsin kääntyvistä etupyöristä rattaissa. Mutta pyörät olisi hyvä olla lukittavat. Siten rattaat eivät pääse itsekseen kääntymään esim bussissa. Ja tosiaan kääntyvillä pyörillä pääset näppärästi ohittamaan esteet ja kääntyilemään tuossa tuokiossa. Ihmisvilinässä kun se meno ei aina niin suoraviivaista ole.
En tiedä, me ei käytetä rattaita.
Meillä pärjätty kolme vuotta isoilla ilmakumirenkailla, eivät käänny. Asumme Tampereen keskustassa ja kuljemme kaikkialle kävellen tai bussilla, hyvin on onnistunut. Enemmän meillä on maastossa menty kuin ostoskeskuksissa. Keskustassakaan ei rattailla pääse mihinkään putiikkiin, niin suosiolla sitä käykin vaan isoissa marketeissa jos lapsen kanssa menee.
Vaihdettiin joskus naapurin kanssa rattaita pariksi päiväksi, kokeilumielessä. Heillä siis oli vähän pienemmät ja kääntyvät renkaat. Kokeilun jälkeen oltiin kumpikin sitä mieltä, että ne isommat renkaat ovat kevyemmät työntää ja kääntää. Joskin vievät kääntyessään isomman tilan mutta ikinä se ei ole ollut etenemisen esteenä kuitenkaan. En muutenkaan pidä ajatuksesta, että vaunujen/rattaiden kanssa tarvitsisi ihmisvilinässä paahtaa täysillä eteenpäin hitaampia pujotellen, yleensä on ollut aikaa kulkea virran mukana.
Minun mielistäni parhaat ovat isot kääntymättömät renkaat. Pienet juuttuvat loskaan. Isoilla pääsee eteenpäin hankalemmissakin paikoissa.