Mitä muistoja sinulla on mummolastasi?
Kommentit (7)
Mummu leipoi aina rieskoja kanssani, ja lettuja usein paistoi. Hänen pihallaan oli pieni kasvimaa, josta kesällä syötiin herneitä ja porkkanoita suoraan pellosta. Nam!
Talossa oli keittiön lattiassa luukku pieneen kellariin/kylmähuoneeseen, joka oli mielestäni pelottava. Varsinkin kun isäni kertoi joutuneensa sinne joskus lapsena jos oli ollut tuhma. Tiedä sitten oliko totta, vai pelotteliko vain.
Joimme kahvia ja pelasimme korttia.
Ei minkäänlaista. Molemmat mummot poistuivat keskuudestamme ennenkuin sain mitään muistoja muisteltavaksi.
Vaikka mitä, menin mummolaan aina koulun jälkeen ala-asteella.
Karjalanpiirakoiden leipominen, katselin lumoutuneena kun mummoni pyöräytteli pulikkaa ja rypytti piirakoita kuin kone. Kertoi myös tarinoita rajan takasesta Karjalasta, jossa kaikki oli kaunista ja parempaa.
Mummon kanssa tein ihan kaikenlaista, oli tärkeä osa perhettäni ja ikävöin vieläkin. Mummolla oli 22 lastenlasta, minua kutsui mummon tytöksi ja rutisti aina lujaa, taisin olla läheisin serkkuni lisäksi joka lapsesta asti asui mummolassa, oli minua kymmenen vuotta vanhempi. Joten mummolassa kuulin myös ensi kertaa rokin räminää, serkun huoneen oven läpi ja luin serkun jänniä lehtiä, kuten alibia ja jotain kummituslehteä. Niin ja katsoin myös salaa sitä sarjaa, orkiedeoista, en muista nyt nimeä, ne oli jotain ihmissyöjäorkideoita...
Jos lauantaisin olin mummolassa kateltiin aina Napakymppia ja mummo huokaili ja sanoi "höh" aina niiden ihmisten vastauksille.
Mummollani oli melkein aina kutimet kädessä, lapsenlapsille riitti sukkien ja lapasten tekoa.
Mummo ♥
?