Sairaanhoitaja vai lähihoitaja?
Haaveissa työ sairaalassa. Kummaksi kannattaisi lähteä opiskelemaan? Ja mielellään perustelut myös 😊
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi
Tämä olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta luonnontieteet eivät olleet vahvuuksiani lukiossa! 😃 ap
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi opiskelee helposti (peruskoulupohjalta 3vuotta), sairaanhoitaja vaatii jo vähän enemmän.
1,5v riittää aikuisopiskelijalle.
Sairaala on tosi hierarkkinen paikka, ja lähihoitajatkin on "alaisia". He tekevät likaisen työn. Kuitenkin jos sinulla on hyvä itsetunto, jaksat nostaa potilaita ja esim vaihtaa vaippoja, lähihoitajan ammatissa ei ole vastuuta lääkkeistä.
Sairaanhoitajien pitää olla tarkkana lääkkeistä, ja on enemmän vastuuta.
Sairaanhoitaja, jos sairaalaan haluat päästä töihin. Siellä kun iv-luvat ovat niin merkittävässä roolissa, joita lähihoitajat eivät saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi opiskelee helposti (peruskoulupohjalta 3vuotta), sairaanhoitaja vaatii jo vähän enemmän.
Hei, ei riitä sairaanhoitajaksi 1,5 vuotta. Itselläni oli takana lähihoitajan tutkinto ja kun lähdin opiskelemaan ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi mitään ei luettu hyväksi. Opettajat sanoivat, että lähihoitaja ja sairaanhoitaja ovat kaksi ihan eri ammattia. Sen huomasin kyllä opintojen myötä, vaativuus on ihan eri luokkaa ja opinnot. Jos haluaa sitten esim. täydentää sairaanhoitaja (AMK) tutkintoa esim. terveydenhoitajaksi tai diakonissaksi, niin ne opinnot kestävät muuntokoulutuksessa 1,5 vuotta. Joutuu tosin hakemaan yhteisvalinnan kautta kuten muutkin mutta päästyään opiskelemaan suorittaa vaan ne täydentävät opinnot kun pohjalla on sairaanhoitajan tutkinto. Lähihoitajan tutkinnosta ei lueta hyväksi mitään sairaanhoitajakoulutuksessa koska se on alempi koulutus. Myöskään kurssit eivät etene niin, että voisi tiivimpään tahtiin opiskella 1,5 vuodessa vaikka olisi takana esim. jotain yliopistokursseja jotka voidaan lukea hyväksi sairaanhoitajatutkinnossa. Lähihoitajaksi voi sen sijaan aikuispuolella opiskella 2 vuodessa jos on takana muita opintoja ja työkokemusta joka voidaan lukea hyväksi ja laatia henkilökohtainen Hops (opintosuunnitelma).
Itse olen lähihoitaja, mutta olen lähdössä jatko-opiskelemaan. Suurimpia syitä ovat, että haluan monipuolisempia työtehtäviä ja lisää sitä vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lähihoitaja, mutta olen lähdössä jatko-opiskelemaan. Suurimpia syitä ovat, että haluan monipuolisempia työtehtäviä ja lisää sitä vastuuta.
Millä tavalla sairaanhoitajan ja lähihoitajan työtehtävät eroavat toisistaan? Oletko ollut sairaalassa töissä? 😊 ap
Terkkarin opinnot ovat 30op enemmän kuin sh, ei siihen mene 1,5 vuotta jos ne 30op rääpii kasaan. 30op on suoritettavaksi puolessa vuodessa.
Kyllähän ne toki eroavat. Helppo vetää mutkat suoriksi, että hoitajiahan me kaikki ollaan. Sitten huomaa eron kun on opiskellut molemmat tutkinnot, on kuten opettajat sanoivat, kaksi eri ammattia. Lähihoitajan tutkinnossa opiskeltiin paljon esim. sosiaalipuolta, sai hyvän pohjan sosiaalipuolelle jos haluaa jatkaa esim. sosionomiksi. Sairaanhoitajat opiskelevat mm. tehohoitoa ja ovat töissä jo harjoitteluaikana mm. leikkaussalissa ja opiskelevat kirurgista sairaanhoitoa. Osa meidänkin kurssilaisista lähti leikkaussalinhoitajiksi. Lähihoitajia ei leikkaussalissa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla sairaanhoitajan ja lähihoitajan työtehtävät eroavat toisistaan? Oletko ollut sairaalassa töissä? 😊 ap
En ole ollut sairaalassa töissä. Haluaisin kyllä, mutta täällä missä itse asun, ne harvat avoimet työpaikkailmoitukset (sairaalassa) ovat olleet ainoastaan sairaanhoitajille. Eli siis paremmat mahdollisuudet sairaanhoitajana päästä sairaalaympäristöön töihin kuin lähihoitajana. :) Toki esim. pääkaupunkiseudulla erilaiset mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ei riitä sairaanhoitajaksi 1,5 vuotta. Itselläni oli takana lähihoitajan tutkinto ja kun lähdin opiskelemaan ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi mitään ei luettu hyväksi. Opettajat sanoivat, että lähihoitaja ja sairaanhoitaja ovat kaksi ihan eri ammattia. Sen huomasin kyllä opintojen myötä, vaativuus on ihan eri luokkaa ja opinnot. Jos haluaa sitten esim. täydentää sairaanhoitaja (AMK) tutkintoa esim. terveydenhoitajaksi tai diakonissaksi, niin ne opinnot kestävät muuntokoulutuksessa 1,5 vuotta. Joutuu tosin hakemaan yhteisvalinnan kautta kuten muutkin mutta päästyään opiskelemaan suorittaa vaan ne täydentävät opinnot kun pohjalla on sairaanhoitajan tutkinto. Lähihoitajan tutkinnosta ei lueta hyväksi mitään sairaanhoitajakoulutuksessa koska se on alempi koulutus. Myöskään kurssit eivät etene niin, että voisi tiivimpään tahtiin opiskella 1,5 vuodessa vaikka olisi takana esim. jotain yliopistokursseja jotka voidaan lukea hyväksi sairaanhoitajatutkinnossa. Lähihoitajaksi voi sen sijaan aikuispuolella opiskella 2 vuodessa jos on takana muita opintoja ja työkokemusta joka voidaan lukea hyväksi ja laatia henkilökohtainen Hops (opintosuunnitelma).
Korjasin alkuperäisen kirjoittajan viestistä sen että lähihoitajaksi opiskelee kolmessa vuodessa, en tarkoittanut sairaanhoitajaa. Kaikki varmasti ovat tietoisia että sairaanhoitajaksi ei voi opiskella 1,5 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan koulutuksessa saattaa saada osittain hyväksiluettua joitain osuuksia, mikäli on pohjalla lähihoitajan tutkinto. Riippuu varmaan kyllä koulusta, ja siitä, pystyykö todistamaan osaamisensa. Opiskelen itse terveydenhoitajaksi, ja huomaa kyllä meidän ryhmästä että lähihoitajataustaisilla on aika paljon käytännön tietoa ja kädentaitojakin verrattuna meihin vasta-alkajiin. Eri ammatteja ovat toki, mutta lähihoitajan pohjakoulutuksesta on minusta ehdottomasti etua kun opiskelee hoitoalaa ammattikorkeakoulussa.
Meillä ei luettu mitään hyväksi lähihoitajan koulutuksesta, minullakin on erittäin hyvät paperit lähihoitajan tutkinnosta ja työkokemusta. Piti aloittaa ihan alusta, jopa petaaminen opeteltiin mikä oli turhauttavaakin. Myös ensimmäinen työharjoittelujakso perushoitoa joutui suorittamaan, perusteena, että lähihoitajan on alempi tutkinto josta ei lueta hyväksi mitään. Jos olisi ollut jotain muita ammattikorkeakoulukursseja tai yliopistokursseja ne olisi voitu lukea hyväksi. Lähihoitaja on oma ammattinsa ja arvostan mutta ei siitä tutkinnosta ollut omassa opiskelussani mitään hyötyä opiskelujen pituuteen nähden, kaikki tehtiin mitä muutkin ja suoritettiin.
Ei kummaksikaan... Olen sekö lähi- että sairaanhoitaja.
Töitä ainaisessa kiireessä ja huonolla palkalla. Työtoverit sairastavat ja sijaisia ei saa...
Keksi jotain muuta, oikeasti🤨
Vierailija kirjoitti:
Sairaala on tosi hierarkkinen paikka, ja lähihoitajatkin on "alaisia". He tekevät likaisen työn. Kuitenkin jos sinulla on hyvä itsetunto, jaksat nostaa potilaita ja esim vaihtaa vaippoja, lähihoitajan ammatissa ei ole vastuuta lääkkeistä.
Sairaanhoitajien pitää olla tarkkana lääkkeistä, ja on enemmän vastuuta.
Siis lääkevastuu on rajattu, ei ole iv-lääkevastuuta. Omassa työpaikassani (sairaala) on mut lääkkeet ihan yhtälailla lähihoitajan vastuulla. Työ on yhtä likainen kuin sairaanhoitajan, sillä omapotilassysteemissä jokaisella on sama määrä potilaita jotka hoidetaan alusta loppuun. Niin lääkärinkierrot, kotiutukset kuin ne mahdolliset vaipatkin.
Sinun näkemyksesi on suurimmassa osassa sairaaloista jo vanhentunut noilta osin. Toki vuoron vastaava hoitaja on aina sh, mutta ne jotka eivät ole vastaavina siinä vuorossa, tekevät ihan samaa työtä kuin lähihoitajatkin.
Kyllähän lähihoitajatkin kuitenkin lääkkeitä jakaa ainakin pienimmissä vanhainkodeissa ja saattavat vielä myös "lajitella" ne valmiiksi seuraavalle. Itselle ainakin tämä on tuttua ja siinä mielessä vastuuta lääkkeistä on jonkin verran ihan lh:lla myös. Kysymykseen palatessa vastaan, etten itse kyllä haluaisi jatkaa kummassakaan ammatissa.
Tämä aloitus oli jotenkin herttainen ja vilpitön ja ap niin innostunut. Tulin hyvälle mielelle.
Tsemppiä, ap, mihin tahansa ryhdytkin!