Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkopuolisuuden tunne jokapaikassa

Vierailija
19.08.2018 |

Onko kelleen muulle tuttua? Työpaikalla, harrastuksissa, opinnoissa. Kaikilla sama malli. Ensin ollaan samalla viivalla ja kaikki on kiinnostuneita toisista. Yritän olla aktiivinen, kiinnostunut, mennä mukaan. Jossakin vaiheessa ihmiset alkaa "pariutua" eli löytää sen ihmisen kenen kanssa käydä lounaalla tai joskus töitten jälkeen after workilla. Kukaan ei kysy mukaan ja en osaa tyrkyttäytyä jos toisilla on selvästi kiinteä kahden välinen suhde eikä he pyydä mukaan. Tämä on toistunut läpi elämän, aina jään kolmanneksi pyöräksi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna kun työpäivä ja lounastauko, kuulen ja näen työpisteellä kun lähtevät pienissä porukoissa syömään kuka minnekin päin. Voisi mennä mukaan jos olisi rohkeampi mutta ei. Ei ole helppo tupata kun ei tahdota mukaan. Joskus ennen olen sitäkin yrittänyt mutta jos toisilla on selvästikkin läheisempien ihmisten omat sisäpiirijutut oma ulkopuolisuus korostuu. AP

Vierailija
2/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Huono itsetunto, en kehtaa tuppautua seuraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene röyhkeästi mukaan tai yritä kaapata joku kaveri, viis siitä että se on joltakin toiselta pois. Näin se menee valitettavasti.

Vierailija
4/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa ulkopuolisuuden tunnelukko

Vierailija
5/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuota ulkopuolisuuden tunnelukkoa voi lähteä työstämään? Onko kellään hyväksi koettuja konkreettisia keinoja.

Vierailija
6/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Olisko vinkkejä tähän?

Vierailija
7/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu kansakoulun ens.luokalta alkaen. Koulussa, 2.asteella, armeijassa, lukiossa, yliopistossa, työssä.

Vierailija
8/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy pelkkää huuhaata.

Vierailija
9/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota ulkopuolisuuden tunnelukkoa voi lähteä työstämään? Onko kellään hyväksi koettuja konkreettisia keinoja.

Tunnelukko kirja antaa vinkkejä.

Vierailija
10/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ulkopuoliseksi itsensä tunteva täällä hei! Törmäsin erääseen youtube-videoon jossa pohdittiin mitä voisi tehdä jos esim. pitää itseään liian tylsänä ihmisenä ollakseen muille kiinnostava tai vakavastiotettava. Videossa muistutettiin että ihminen joka vaikuttaa tylsältä on useimmiten tunteittensa kanssa "kuorensa sisällä" suojassa. Kun kanssakäymisessä onnistuu heittämään vähän tunteitaan peliin ja kertomaan mielipiteitä ja kokemuksia, etäisyys toisiin vähenee. Voi myös kannattaa muistuttaa itseään siitä että meillä on ihmisinä enemmän yhteistä kuin eroavaisuuksia: meillä on samat perustarpeet jne.

Tunnelukoissa tuntuu olevan usein kyse juuri siitä että pitäisi opetella olemaan yhteydessä omiin aitoihin tunteisiin. Itse olen koittanut parantaa tilannetta yrittämällä edes jonkinlaista pikku jutustelua tilanteissa joissa en ole siihen kyennyt. Harjoittelussa ovat olleet mukana mm. kauppojen myyjät ja kassahenkilökunta, joita varsin usein tuntuu suorastaan vähän piristävän kun asiakas sanoo muutakin kuin kiittimoi. Samoin työkavereiden kanssa olen jutellut enemmän, jonkin tilanteen jakaminen luo yhteyttä.

Vierailija
11/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa välittämästä siitä ettet tykkää olla yksin ja opettele nauttimaan yksinolosta. Siinä on parhaimmat keinot tähän vaivaa. Muuta en oikein keksi.

Vierailija
12/12 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen ulkopuoliseksi itsensä tunteva täällä hei! Törmäsin erääseen youtube-videoon jossa pohdittiin mitä voisi tehdä jos esim. pitää itseään liian tylsänä ihmisenä ollakseen muille kiinnostava tai vakavastiotettava. Videossa muistutettiin että ihminen joka vaikuttaa tylsältä on useimmiten tunteittensa kanssa "kuorensa sisällä" suojassa. Kun kanssakäymisessä onnistuu heittämään vähän tunteitaan peliin ja kertomaan mielipiteitä ja kokemuksia, etäisyys toisiin vähenee. Voi myös kannattaa muistuttaa itseään siitä että meillä on ihmisinä enemmän yhteistä kuin eroavaisuuksia: meillä on samat perustarpeet jne.

Tunnelukoissa tuntuu olevan usein kyse juuri siitä että pitäisi opetella olemaan yhteydessä omiin aitoihin tunteisiin. Itse olen koittanut parantaa tilannetta yrittämällä edes jonkinlaista pikku jutustelua tilanteissa joissa en ole siihen kyennyt. Harjoittelussa ovat olleet mukana mm. kauppojen myyjät ja kassahenkilökunta, joita varsin usein tuntuu suorastaan vähän piristävän kun asiakas sanoo muutakin kuin kiittimoi. Samoin työkavereiden kanssa olen jutellut enemmän, jonkin tilanteen jakaminen luo yhteyttä.

Hyviä neuvoja. Muistatko mikä video oli?