Lapsen nirso kaveri tulossa viikonlopuksi kylää, syö kuulemma vaan nakkeja tai kalapuikkoja
Niitä on nyt sitten hankittu, mutta enpä enää ihmettele 7-vuotiaan aneemista olemusta. Poika on langanlaiha ja valkoinen. Väsyy ihan pienestäkin liikkeestä esim. portaiden nousu. Saa huimauskohtauksia. Olisiko tässä jonkinnäköisen lasun paikka?
Kommentit (22)
No eihän tuo normaalia ole.Ehkä ensin juttelisin vanhempien kanssa,että oletteko huomanneet että lapsenne väsähtää helposti?Voi selvitä että ovat jo tutkimuksissa...jos ovat välin pitämättömiä,niin sitten soittaisin lastensuojeluun ja kertoisin huoleni.
No ei nyt ainakaan yhden viikonlopun aikana kannata aloittaa mitään nyhtis/avokado- kuuria pojalle kun kotiin palatessaan palaa kuitenkin kalapuikko/nakki-linjalle. Ainoa toimiva keino olisi puhua vanhemmille, mutta varaudu siihen että vetävät herneet nenään. Kukaan ei halua kuulla olevansa huono vanhempi tai vaikka tiedostamattaan vahingoittavansa lastaan.
Tarjoaisin sitä mitä meillä normaalisti syödään, tietysti mahdolliset allergiat huomioiden. Ei se koko viikonloppua jaksa syömättä olla jos ruokaa on nenän edessä.
Tekisin sitten kerran nakkeja tai kalapuikkoja ja vaikka lohkoperunoita ja salaattia lisäksi. Ja muina ruoka-aikoina sitten jotain muuta, mahdollisimman selkeässä muodossa, että lapsi tietää mitä syö.
Sulla on sentään helppoa ap kun on noin selkeät ruokavaihtoehdot. Mun pojan paras kaveri on kyläillyt meillä vuosia ja tasan kerran olen onnistunut tekemään ruokaa jota hän mielellään söi (makaronia ja jauhelihaa sekaisin ja ketsuppia päälle). Nakit esim. eivät maistuneet kun oli erimakuisia kuin kotona...
Helppo homma, tarjoat sitten nakkeja tai kalapuikkoja. Onneksesi et joudu kokkaamaan mitään gourmet - atrerioita.
Monet lapset ovat nirsoja jossain vaiheessa. Esim serkkuni söi muutaman vuoden lapsena lähes pelkästään spagettia ja herneitä, mutta kasvoi kuitenkin 185 cm pitkäksi ja toimii yliopiston proffana.
Täällä voitais hiukan rauhottua näiden lasujen kanssa niin sosiaalipuolelle jäisi paremmin aikaa keskittyä niihin oikeasti apua tarvitseviin. Ruokailuun liittyvät asiat menee koulun terveydenhuollon kautta.
Laita jotain marjoja ja marjaleivoksia pöytään niin ainakin vitamiinipuoli elpyy hiukan.
Kyseinen lapsi kyllä syö muutakin kuin vain nakkeja tai kalapuikkoja, joten unohda lasut.
Mun lapsi söi teini-ikäisenä kaks vuotta melkein pelkästään vehnänuudeleita. Ilman lisukkeita. Ja pelas nettipelejä kaiket yöt. Olin varma että peli on menetetty... Nyt raamikas 30v, urheilullinen Di. Ja terve. Eli huoli pois, kyllä niillä nakeillakin voi hyvin edetä:)
Esimerkiksi erityslapsille on normaalia että ruuassa on paljon rajoitteita mm. aistiyliherkyyksien takia, juttele ensin vanhempien kanssa mistä johtuu, voit neuvoa ottamaan yhteyttä ravitsemusterapeuttiin.
Ei se kyllä sinulle kuulu millään tavalla, mitä toisten lapset syövät. Kyse ei liene mistään nälkäkuoleman uhasta, joten ei myöskään lastensuojeluasia. Ei ole sinun asiasi mennä viisastelemaan toisten lasten vanhemmille heidän olemuksestaan ja ruokavaliostaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoaisin sitä mitä meillä normaalisti syödään, tietysti mahdolliset allergiat huomioiden. Ei se koko viikonloppua jaksa syömättä olla jos ruokaa on nenän edessä.
Mä en. Kaverin vanhemmat eivät oikein voi asiaa muuttaa, ja jos lapsi on kutsuttu vieraaksi, on ilkeää pitää häntä nälässä, kun asia on kuitenkin etukäteen tiedossa. Jos lapsen nirsous herättää halun simputtaa, on parasta unohtaa viikonloppukyläilyt.
Mä en usko että Suomesta löytyy lapsi joka syö vain nakkeja ja kalapuikkoja. Tosi niukkoja ruokavalioita on tullut vastaan, mutta en jaksa tuohon uskoa.
Oma lapseni oli pienenä supernirso, kouluikäisenä tosinirso ja nyt teininä nirso. Hän ei alle 13 v todellakaan syönyt hänelle epämieluisia ruokia. Todellakin oli syömättä jos ei ollut "omaa ruokaa". Päiväkodissa oli omat ruoat (ja ravitsemusterapeutin pitkät ohjeet mukana). Vasta 14 v alkoi syömään pakolla pieniä rippusia outoja ruokia (kuten palan nakkia).
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen lapsi kyllä syö muutakin kuin vain nakkeja tai kalapuikkoja, joten unohda lasut.
Mä ainakin kysyisin syökö ihan tosissaan vain noita, vai syökö esim. leipää, muroja tai hedelmiäkin. Olisi vähän enemmän tarjottavaa.
Muistakaahan hyvät ihmiset, että lapsissa on myös erityisherkkiä, joiden makuaisti toimii eri tavoin kuin esim. sinulla.
Voithan laittaa tarjolle porkkanatikkuja, kutrkkua ja dippiä, omenalohkoja tms. Jos innostuisi maistelemaan. Ruoaksi tarjoat kuitenkin mitä hän mielellään syö jottei nälässä tarvitse olla. Kyllä se kouluterkkari huomas jos jotain on pahasti vialla ja ohjaa vanhemmat ravitsemusterapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko että Suomesta löytyy lapsi joka syö vain nakkeja ja kalapuikkoja. Tosi niukkoja ruokavalioita on tullut vastaan, mutta en jaksa tuohon uskoa.
Oma lapseni oli pienenä supernirso, kouluikäisenä tosinirso ja nyt teininä nirso. Hän ei alle 13 v todellakaan syönyt hänelle epämieluisia ruokia. Todellakin oli syömättä jos ei ollut "omaa ruokaa". Päiväkodissa oli omat ruoat (ja ravitsemusterapeutin pitkät ohjeet mukana). Vasta 14 v alkoi syömään pakolla pieniä rippusia outoja ruokia (kuten palan nakkia).
Tunnen nuoren, joka syö vain ruisleipää ja geisha-suklaata. Ainoastaan.
On syömättä jos ei tarjottu ruoka kelpaa tai käsket äitiä laittamaan lapselleen eväät mukaan.
no mutta sittenhän pääset helpolla, lämäät nakkipaketin pojan eteen ja siinä kaikki, helpompaa ei voi enää olla.