Isot vai pienet ongelmat parisuhteessa?
Aiemmissa parisuhteissani on ollut jokin (tai useampi) iso ongelma, joka (tai jotka) on lopulta johtanut eroon. Esim. toinen haluaa lapsia, toinen ei. Tai miehellä päihdeongelma, jonka vuoksi lopetin suhteen. Jne. Nykyisessä parisuhteessa ei ole isoja ongelmia, mutta pieniä sitten riittääkin. Pienillä ongelmilla tarkoitan sitä, että mies ei koskaan voi laittaa kaikkia kaapinovia jäljiltään kiinni, vaan minun täytyy niitä käydä sulkemassa, ja pari vuotta jatkuttuaan asia on alkanut ärsyttää jo ihan liikaa. Tai mies jättää aina jonkun jutun pöydälle laitettuaan välipalaa, joko maidon tai voin tai leipäpaketin auki kuivumaan, ja sitten se menee pilalle. Tai aamuisin kun minä lähden yleensä 5 min miehen jälkeen töihin (minkä mies tietää), niin juuri ennen lähtöään mies kiertää avaamassa kaikki kaksikerroksisen asuntomme ikkunat auki, ja minun on pakko lähtökiireessä käydä ne sitten sulkemassa kaikki (koska molemmat ollaan sitä mieltä, että niitä ei saa jättää päiväksi auki). Tämä viimeisin ärsyttää minua todella, koska mies tietää että minulla on kiire lähteä eikä ne ikkunat ehdi kuitenkaan olla auki kuin minuutin, kun joudun heti hänen jälkeensä ne sulkemaan. Asiasta olen sanonut monta kertaa, mutta aina hän käy ne kaikki juuri ennen lähtöään avaamassa. Minusta jo tuntuu, että tekee sen kiusatakseen ja hankaloittaakseen töihinlähtöäni, mutta hän ei varmaan oikeasti tarkoita sitä niin. Tällaisia pieniä "ongelmia" (eli ärsytyksen aiheita) on monia. Noissa aiemmissa suhteissani, joissa oli jokin iso ongelma, ei ollut tällaisia pieniä ongelmia oikeastaan ollenkaan. Nykyisessä siis taas päinvastoin. Onko siis mahdoton toive, että olisi ongelmaton suhde? Ja olenko vain typerä, kun ärsyynnyn siitä, että leipäpaketit jätetään aina auki kuivumaan (ja pilaantumaan) ja siitä, että ne ikkunat pitää aina avata siten että ne jää minun kiireessä suljettavaksi???
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, että miten hän perustelee käytöstään, esim tuota epärationaalista ikkunoiden availua? Kai hän tajuaa ettei hänen toiminnassaan ole mieltä?
Perustelee niin, että hän haluaa tuulettaa asuntoa ja siksi avaa ikkunat, ja koska minä lähden viimeisenä niin minun pitää ne sulkea, jotta ne ehtii olla mahdollisimman kauan auki. Eli kai tuossa joku logiikka on. Mutta minua taas ärsyttää aivan suunnattomasti, että minulla on todella kiire lähteä aamulla töihin (etten myöhästy bussista) ja sitten joudun toisen jälkiä korjailemaan siinä lähtökiireessä (kulkemaan toisen perässä sulkemassa ikkunoita). Ap.
Mä jätän kaapin ovet auki.
Mun mies sitte lyö pään niihin.
Kertaakaa ei oo suuttunu vaikka niitä joutuukin perässäni sulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä jätän kaapin ovet auki.
Mun mies sitte lyö pään niihin.
Kertaakaa ei oo suuttunu vaikka niitä joutuukin perässäni sulkemaan.
Eli olen typerä kun ärsyynnyn? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, että miten hän perustelee käytöstään, esim tuota epärationaalista ikkunoiden availua? Kai hän tajuaa ettei hänen toiminnassaan ole mieltä?
Perustelee niin, että hän haluaa tuulettaa asuntoa ja siksi avaa ikkunat, ja koska minä lähden viimeisenä niin minun pitää ne sulkea, jotta ne ehtii olla mahdollisimman kauan auki. Eli kai tuossa joku logiikka on. Mutta minua taas ärsyttää aivan suunnattomasti, että minulla on todella kiire lähteä aamulla töihin (etten myöhästy bussista) ja sitten joudun toisen jälkiä korjailemaan siinä lähtökiireessä (kulkemaan toisen perässä sulkemassa ikkunoita). Ap.
Avaa ne viideksi minuutiksi?
Minkähän takia hän ei avaa niitä heti herättyään, ja sulje itse ennen töihin lähtöä? Silloin kämppä ehtisi tuulettuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen siis yrittänyt toimia niin, että lähdenkin töihin ennen miestä. Mutta kun hän näkee, että olen tekemässä lähtöä eli keräilemässä työläppäriä ym laukkuun ja alkamassa pukemaan vaatteita jne, niin hän kiireellä pistää itsensä valmiiksi ensin ja lähtee ensin (avattuaan ensin ne ikkunat). Hän pystyy lähtemään töihin suunnilleen minuutissa suoraan sängystä, minulla taas aamuisin kestää pidempään kun on meikattava ym ym. Ap.
Hoh hoijaa, pienet on elämässä ongelmat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia hän ei avaa niitä heti herättyään, ja sulje itse ennen töihin lähtöä? Silloin kämppä ehtisi tuulettuakin.
Jää herättyään makoilemaan sänkyyn eikä siis nouse heti. Ja kun nousee, niin käy vain vessassa, pesee hampaat, pukee farkut (ja avaa ne ikkunat) ja on viidessä minuutissa ulkona sängystä nousemisen jälkeen.
Välillä itse avaan ne ikkunat noustuani ja käyn ne sulkemassa 10 min ennen lähtöäni, jotta ei tarvitse nousta enää yläkertaan sulkemaan ikkunoita ihan lähtökiireessä. Mutta tämähän ei toimi, koska mies käy ne (uudelleen) avaamassa sekunti ennen kuin häippäsee ovesta ulos. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa, pienet on elämässä ongelmat!
Sehän se onkin tämän aloitukseni pointti. Että isoa ongelmaa parisuhteessamme ei ole, vaan pieniä vain, mutta ne ärsyttävät paljon. Että olenko typerä kun ärsyynnyn pikkuasioista (jotka ovat alkaneet tuntua suurilta). Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää herättyään makoilemaan sänkyyn eikä siis nouse heti. Ja kun nousee, niin käy vain vessassa, pesee hampaat, pukee farkut (ja avaa ne ikkunat) ja on viidessä minuutissa ulkona sängystä nousemisen jälkeen.
Välillä itse avaan ne ikkunat noustuani ja käyn ne sulkemassa 10 min ennen lähtöäni, jotta ei tarvitse nousta enää yläkertaan sulkemaan ikkunoita ihan lähtökiireessä. Mutta tämähän ei toimi, koska mies käy ne (uudelleen) avaamassa sekunti ennen kuin häippäsee ovesta ulos. Ap.
Okei, eli todellinen jästipää kyseessä. Ymmärrän ärsyttävyyden. Jättäisin ne sulkematta jatkossa ja kertoisin tietysti hänelle tämän. Hän päättäköön sitten haluaako että ikkunat pidetään auki koko päivän vai ei. Sulla on hyvät perusteet (kiire lähteä) ja hänellä ei. Keissi on aika selvä.
Harkitsisin muuttoa erilleen. Ei ole pakko asua yhdessä vaikka seurusteleekin.
Mikset sano siitä ikkunoiden avaamisesta silloin kun hän alkaa niitä availemaan? Tai kävele perässä sulkemassa ne heti kun on avannut.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sano siitä ikkunoiden avaamisesta silloin kun hän alkaa niitä availemaan? Tai kävele perässä sulkemassa ne heti kun on avannut.
Olen sanonut monta kertaa ja monta kertaa kulkenut perässä sulkemassa. Hän ärsyyntyy siitä kun suljen ne heti, koska "silloinhan asunto ei ehdi yhtään tuulettua!" . Hänen mielestä minä toimin typerästi, minun mielestä hän. Molemmat on varmaan tavallaan oikeassa. Mutta minä en aiheuta hänelle lisätekemistä lähtökiireeseen, hän aiheuttaa minulle. Meillä on oikeasti kestoriita noista ikkuista. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut monta kertaa ja monta kertaa kulkenut perässä sulkemassa. Hän ärsyyntyy siitä kun suljen ne heti, koska "silloinhan asunto ei ehdi yhtään tuulettua!" . Hänen mielestä minä toimin typerästi, minun mielestä hän. Molemmat on varmaan tavallaan oikeassa. Mutta minä en aiheuta hänelle lisätekemistä lähtökiireeseen, hän aiheuttaa minulle. Meillä on oikeasti kestoriita noista ikkuista. Ap.
Ratkaiskaa te kumpi on oikeassa tuossa ikkuna-asiassa, minä vai mies? Ap.
Ehdota että avaa vain kaksi ikkunaa, ei kaikkia.
Tai, ilmoita että ikkunat jäävät auki koko päiväksi koska sinulla ei ole aikaa sulkea niitä.
Pidä omat leivät jemmassa jossain ja anna hänen syödä omia kuivuneita leipiään. Älä anna hänelle omia leipiäsi vaikka hän kinuaisi.
Ilmoita että nämä ovat muuttuneet kynnyskysymyksiksi suhteenne jatkolle.
Jätä ne ikkunat auki, etkä sulje niitä. Kyllä se ukko oppii muutamasta kerrasta kun kämppä on kylmä ja sähkölaskut alkaa nousta.
Sellaista tilaa missä ei ole nukuttu yöllä ei tarvitse tuulettaa aamulla.
Nyt oli sun jutussa ap ristiriitaa.Sanoit,mies lähtee 5minuutissa ulos noustuaan sängystä.siis hän avaa ikkunat n 4: n minuutin kuluttua heräämisestään ja minuuttia ennen ,kun häippäsee.Olen satavarma ,että sinulla menee ainakin 20 min ( enemmänkin meillä naisilla ) ,ennenkuin lähdet. MOT ikkunat ehtivat olla auki n 15min .jolloin huusholli on osin tuulettunut.
Mitä taas tulee noihin kaapin oviin,on se tosi ärsyttävää,kun joku jättää ne auki.
Anna ne ruuat olla pöydällä yhden viikon ja katso mitä mies sanoo,kun syö räytynyttä levitettä ja pilaantunutta maitoa ( tee jekku ja ota itsellesi vaivihkaa omaa juotavaa ja levitettä ,jotka pidät jääkaapissa ja hän saa syödä pilaantunutta) - äläkä ole huomavinaankaan mitään.Katso miltä maistuu maito hänelle.
Samoin nuo kaapinovet-keksi joku vataava asia,joka ärsyttää miestä, joksikin aikaa ,mikä taatusti riepoo häntä ,ja ole ihan leppoisa,hyväntuulinen ,jos huomauttelee.
Sitten pidätte meetingin ,jos haluaa hän muuttaa tapojaan ,niin sinäkin teet samoin., sovitte näin ( mun mies ei sovi kyllä koskaan mitään)
Toimii tai ei toimi,katsotaan.
Kiitos tästä, ap. Olen nyt hyvin tyytyväinen sinkku. Minäkään en voisi sietää noin typerästi käyttäytyvää miestä.
Vi**n äijä kirjoitti:
Jätä ne ikkunat auki, etkä sulje niitä. Kyllä se ukko oppii muutamasta kerrasta kun kämppä on kylmä ja sähkölaskut alkaa nousta.
Ongelma on lähinnä se, että niistä sataa sisään ja lattia menee pilalle siitä sadevedestä. En halua että niin käy, koska ei meillä ole rahaa tehdä tänne uusia lattioita vain siksi, että "kouluttaisin" miestä sillä. Ap.
Voi hyvät hytyset. Aamullinen kilpailu kumpi ehtii nopeammin valmiiksi ja ehtii tehdä kiusaa toiselle. Mies johtaa. Naisella ei ole mitään mahdollisuuksia tässä kisassa koska hän meikkaa. Ratkaisu naiselle: nuku vaatteet päällä, nouse sängystä, ryysää ulos asunnosta ja meikkaa työmatkalla tai työpaikalla. Pesulla on käytävä illalla.