Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyläkoulu vai iso koulu?

Vierailija
16.08.2018 |

No kumpi on parempi? Miten pienessä kyläkoulussa ala-asteen suorittaneet ovat ottaneet isoolle yläasteelle/lukioon/amikseen menon?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistyttö joutui kyläkoulussa kolmen tytön luokkaan. Kun muut olivat maalaistalosta ja hän ei, voitte arvata, kuka oli se, jota kiusattiin. Kun muutti kirkonkylälle keskisuureen kouluun, sai kavereita. Myös kaverillani samantapaisia kokemuksia ollut.

Missä meillä on tällainen koulu? Maatiloilla syntyy vuosittain lapsia alle 2000 kpl ja on aika epätodennäköistä, että lapsen luokalla iso osa olisi maatiloilta. Meidänkin kyläkoulussamme on vähän yli 200 oppilasta, joista 18 vanhemmilla on maatila.

No sellaisella alueella, missä maanviljely on pääelinkeino ja sinne kirkonkylälle ts. lähimpään isompaan paikkaan 60 km. Sangen vähän siellä asuu tavallisia työssäkäyviä. 200 oppilasta ei kyllä ole enää mikään kyläkoulu, ainakaan perinteinen ja tuota tuskin voi verrata ap:n tarkoittamaan kyläkouluun. Mun pojan koulussa keskellä kaupunkia oli vähän alle 200 oppilasta. Miten tunnet nuo kaikki? Mä en tiennyt koskaan edes poikieni luokkakavereiden ammateista kuin ne, jotka itse tunsin ja poikani kavereiden. Saati sitten muilta luokilta.

Tuskin poikien luokkakavereilla vielä mitään ammatteja oli?

Vierailija
22/24 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokmusta molemmista lasteni ja lastenlasteni kautta ja kummassakin on omat hyvät puolensa.

Isossa koulussa ei esim. vallanhaluinen rehtori voi painostaa muita opettajia täysin omaan muottiinsa ja olemaan joku helvetin diktaattori.

Pienessä koulussa taas saattaa olla hyvät kaverisuhteet tai sitten ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläkouluissa kiusataan.

Isoissa kouluissa kiusataan.

Vierailija
24/24 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kouluissa kiusaamiseen ei puututa, sitä ei ole. On oppilastukiryhmää, kuraattoria, psykologia, terveydenhoitajaa jne., mutta kiusattu jäteetään yksin.

Kyläkouluissa ei saa kavereita, jos on ilkeä, pahansuopa ja tekee kaikkensa saadakseen muut pahoittamaan mielensä.

Tutkitusti maaseutukouluissa on eniten kiusaamista.

Ja tuo viimeinen lauseesi ei pidä paikkaansa. Kyläkoulussa voi helposti jäädä ilman kavereita kun lapsia on niin vähän. Meidän koulussa luokalla oli yleensä 2-3 oppilasta, joskus vain 1.

Itse olin arka ja ujo tyttö. Monta vuotta olin koko koulun ainoa tyttö. Aika vaikeaa siinä oli kavereita saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi