Suunnittelen uutta keittiötä ja tarvitsisin ideoita. Mikä on SINULLE keittiössä olennaista?
Tila on pieni ja hankalan mallinen, mutta suuriin muutostöihin ei ole varaa. Jostakin on siis tingittävä.
Olisi kivaa kuulla, mitä mieltä te muut olette. Mitkä asiat ovat keittiössä (jopa turhaa) luksusta? Mitkä taas pakollisia asioita?
Näitä lähinnä mietin:
- onko kaksiosainen pesuallas tarpeellinen? Pitääkö molempien altaiden olla suuret vai riittääkö yksi iso ja yksi pieni? En juurikaan tiskaa käsin.
- onko kuivauskaappi ns. pakollinen? Jos laittaa ruokaa n. 5 krt viikossa ja tiskaa vain paistinpannun käsin, onko edes järkeä hankkia kuivauskaappi?
- kuinka suuri tila pesualtaan ja lieden välissä on oltava? Voisin kuvitella, että siinä silputaan sipulit ja tomaatit ja leikataan liha, joten kai sille pitää varata tilaa...
- onko astiasäilytyksen oltava lähellä tiskikonetta? Onko oikeasti arjessa merkittävä vaiva ottaa joitakin askelia astiat kädessä pesukoneen ja astiakaapin välillä?
- paljonko tilaa astiat oikeasti tarvitsevat? Riittääkö neljän hengen talouden lautasille kaksi 60x60 cm hyllyä?
Minulla on kyllä nyt keittiö, mutta se on tarpeettoman iso, jopa suhteettoman iso. Monta kaappia on ihan tyhjillään. Minulla on valtavia hahmotusongelmia nyt, kun siirryn pienempään.
Ihan kaikki ajatukset keittiöistä ovat tervetulleita.
Kommentit (25)
Olin vastaamassa otsikkoon, että minulle on tärkeää, että on riittävästi tasometrejä. Mutta sinä lyttäsit tuon asian jo ensimmäisessä lauseessa, joten en jaksanut lukea pidemmälle. Mutta vastaan otsikkoon silti noin. Minä suunnittelin keittiöni niin, että tasoa on 8 metriä.
Yläkaappeja ei kannata asentaa liian korkealle, vähän alemmaksi kuin ohjemitta, jos et ole kaksi metriä pitkä. Hyvät työvalot pitää olla. Huippuimuri katolle.
Minulla on ruuanlaittotilaa tiskialtaan ja hellan välissä ruhtinaalliset 60 cm eli tiskikoneen leveyden verran. Todellakin kaipaisin siihen lisätilaa, mutta ei onnistu. Minulla on koko tiskipöytä terästä ja se on helppohoitoinen vaikkei oikein nätti. Yhdelläkin altaalla pärjää, mutta olen itse ihmetellyt kuvissa yhtä pyöreää allasta. Eihän siinä mahdu pesemään edes uunipeltejä.
Riittävästi pöytätilaa! Pöydillä kuitenkin todennäköisesti lojuu aina kaikenlaista, esim. kahvinkeitin, vedenkeitin, mikro, leivänpaahdin yms., ja niiden lisäksi pitäisi olla tilaa kokata.
Yksi allas voi riittää, mutta sen olisi hyvä olla iso. Meillä on sellainen normaalikokoinen allas ja sen vieressä ihan miniallas, ja koen ne todella hankaliksi. Tahtoisin joko kaksi normaalikokoista allasta tai yhden ison.
Meillä ei ole astianpesukone ihan astiakaapin vieressä. Tämä ei itseäni haittaa lainkaan.
Jos nyt remontoisin keittiömme, ottaisin yläkaapit pois. Inhoan kurotella niistä tavaroita, ja osa niistä on tyhjillään juuri sen vuoksi, että ne ovat epäkätevät. Tekisin seinästä värikkään.
Mulle tärkeintä keittiössä on ruokaa tekevä mies.
Avaruuus ja tilaantuntu asunnnossa on tärkeäää muutoii se on tunkkaiista ja ahdastaa ja ahdistavaaa. Eii keitttiön tarvitsee ollla mikäään kiinteä osa asuntoaa se voi ollla avara ja osa huuushollia kaikkkine yätarpeelisine tykötarpeiineen.
Isot leveät laatikot ruoka-aineille ja astioille-
Ihan must! Meillä laatikot ovat metrin levyiset. Yläkaapit kyllä on, mutta niissä säilytetään vain harvoin käytettäviä astioita. Pärjättäisiin ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Avaruuus ja tilaantuntu asunnnossa on tärkeäää muutoii se on tunkkaiista ja ahdastaa ja ahdistavaaa. Eii keitttiön tarvitsee ollla mikäään kiinteä osa asuntoaa se voi ollla avara ja osa huuushollia kaikkkine yätarpeelisine tykötarpeiineen.
Jaa myös se onn tietyssti tärkeää että ergonomiiaa ajatellen se on toiimiva ympäristö ja kaikkki on hektisen ihmisen taroeiiden mukaisesti fiksuusti ja loogisestii sommiteltuna siinä helpoosti läsnä arjeen assskareita silmälllä pitäen hyvin hollillla.
Kaksiovinen iso jääkaappipakastin, kaksi kiertoilmauunia, älykäs induktiotaso, vettäsäästävä hana, integroitu tiskikone, robotti-imuri ja aamiaiskaappi.
Ajattomuus. Ajatonta keittiötä ei tarvitse olla heti muuttamassa keittiötrendin vaihtuessa.
Tiskikone korkealla. Ei tarvitse kumartua kun täyttää tai tyhjentää. Laatikot kaikkeen säilytykseen. Ei alakaappeja lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Tiskikone korkealla. Ei tarvitse kumartua kun täyttää tai tyhjentää. Laatikot kaikkeen säilytykseen. Ei alakaappeja lainkaan
Lisään vielä yhden. Ei peiliovia vaan sileät ja umpipuiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä yhden. Ei peiliovia vaan sileät ja umpipuiset
Tai maitolasia. Itse pidän kaikki "piilotettavan" maitolasiovien takana, muuten on avohyllyt.
Mikä on aamiaiskaappi? Minulle on tärkeää keittiön pyhä kolmio, kaksi askelta jääkaapilta lieden ääreen ja saman verran tiskialtaalle. Kaasuliesi ja hyvä pyrolyysiuuni.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aamiaiskaappi? Minulle on tärkeää keittiön pyhä kolmio, kaksi askelta jääkaapilta lieden ääreen ja saman verran tiskialtaalle. Kaasuliesi ja hyvä pyrolyysiuuni.
Meidän aamiaskaappi on tuolta: http://www.topi-keittiot.fi/mallisto/topi-aamiaiskaappi-onnistuneiden-a…
Mutta tässä on joku hyvä blogi jossa kerrotaan miten kätevä ratkaisu kyseessä oikeasti on:
https://blogit.meillakotona.fi/pihkala/aamiaiskaappi-kaytossa/
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aamiaiskaappi https://www.aamulehti.fi/hyvaelama/sotku-piiloon-ovien-taakse-trendikas…
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaappi ehdottomasti.
https://www.rakentaja.fi/artikkelit/15281/aamiaiskaappi_tuli_jaadakseen…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän aamiaskaappi on tuolta: http://www.topi-keittiot.fi/mallisto/topi-aamiaiskaappi-onnistuneiden-a…
Mutta tässä on joku hyvä blogi jossa kerrotaan miten kätevä ratkaisu kyseessä oikeasti on:
https://blogit.meillakotona.fi/pihkala/aamiaiskaappi-kaytossa/
Aika kiva! :D Kiitos linkistä, en ollut kuullut koko hommasta aikaisemmin.
Yksi allas riittää jos tiskaat koneella.
Kuivauskaappi on kätevä (aina on jotakin mitä ei voi pestä koneessa ja nämä astiat voi kuivattaa ja säilyttää siellä kuivauskaapissa) mutta sen ei tarvitse olla iso.
Hyllyt ovat helpoiten täytettävissä jos ovat lähellä tiskikonetta.
Itse tykkään että astiat ovat yläkaapeissa, nii ei tarvitse kumarrella niitä ottaessaan.
Työtilaa kannataa olla sen verran runsaasti, että siihen mahduttaa kahvinkeittimen, leivänpaahtimen ja mitä kaikkea nyt yleensä käytät eniten. Tai sitten näille erikseen joku taso.
60x60cm on todella iso hylly johon varmasti astiasto mahtuu, mutta pitää myös miettiä paljon painoa voi yhdelle hyllylle laittaa.
onko kätevämpi että asiat ovat kapeammassa kaapissa, jolloin voit yhdelle hyllylle lajitella syvät lautaset, toisella matalat ja nii edelleen?
Alakaappeja voi yhdistää vaikka yhdeksi isoksi, yleensä kun pannut ja kattilat näissä säilyy.
Kannattaa kiertää ihan liikkeissä katsomassa niitä mallikeittiöitä, näistä saa hyvin ideoita.