Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidon vasu-arviot saavat kritiikkiä –"Ei ole tarpeen osoitella sormella, että mitä lapsi ei osaa" Helsingin uutiset

Vierailija
16.08.2018 |

Miten musta tuntuu, että tämä on jatkunut koko päiväkodin ajan. Pelkkää arvostelua kuka osaa mitäkin. Eikö ammattilaisilla ole tietoa, että jotkut osaa jotain ja toiset jotain muuta? Kaikki on sitten nelikympoisinä samoja tylsiä aikuisia.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinen laatiminen ja raportointi vie ihan turhaa aikaa varsinaiselta lasten hoidolta.

Vierailija
2/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välinen laatiminen ja raportointi vie ihan turhaa aikaa varsinaiselta lasten hoidolta.

Vasujen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyvasuihin enää kirjata lapsen "puutteita" vaan se, mitä aikuisten tulisi tehdä, että lapsi oppisi ko asiat.

Vierailija
4/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinällään arviointi vähän kurjaa, mut onhan siinä hyvätkin puolensa. Tietää miten siellä päikyssä menee ja mitä taitoja voidaan kotona harjoitella lisää. Lisäks on mun mielestä ihan hyvää miettiä yhessä onko lapsi valmis kouluun ym. Päikyssä lapsi voi kuitenkin ryhmässä olla erilainen kun kotona. Itse siis ainakin pidin aikoinaan omien lasteni vasukeskustelusta. Ei siinä hakiessa koskaan ollut aikaa enempiä jutella kun tädin piti vahtia muitakin.

Vierailija
5/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyvasuihin enää kirjata lapsen "puutteita" vaan se, mitä aikuisten tulisi tehdä, että lapsi oppisi ko asiat.

Tää mullekin tuli avauksesta mieleen.

Vierailija
6/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on jäänyt vasuista ihan hyvä fiilis. Toki siellä on käyty läpi lapsen kehityskohteita, kuin myös vahvuuksia, mutta kaikki ihan hyvässä hengessä.

Vierailija
7/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siellä käydään läpi myös lapsen vahvuuksia ja hyviä puolia. Itse olen ollut tyytyväinen vasu-keskusteluihin. Itse haluan tietää osaamisen lisäksi myös sen, missä lapsi tarvitsee harjoitusta ja ohjausta. Joskus se harjoittelun kohde on sellainen, mikä ei kotona tule esiin.

Vierailija
8/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hoitajat kyllä kertoo kaiken, mitä lapsi ei osaa. Lasten tulisi olla jotakin robotteja.

Sitten tuntuu, kun lapsi menee ekalla, että hänen tulisi olla jo lähes aikuinen.

Vierailija
9/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, kun eskarissa kerrottiin, kuinka lapsi ei tule toisten lasten kanssa toimeen, ei osaa sitä ja tätä. Ekaluokalle opettaja piti akateemisesti lahjakkaana, sosiaalisena yms.

Lapsella koulussa kavereita.

Vierailija
10/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas on äärimmäisen tärkeää puhua ääneen, että missä lapsella on vielä harjoittelemista / mitä pitäisi ikätasoon nähden lapselta jo odottaa. Hyvässä hengessä toki keskustelu aikuisten kesken, ja lisäksi myös kerrotaan, että missä lapsi on hyvä ja onnistunut.

Huonoon suuntaan mennään, jos ei voi avoimesti puhua myös niistä ”huonoista” asioista. Lapsen parhaaksihan siinä vaan yritetään toimia, jotta lapsi saisi mahdollisimman hyvät eväät elämään.

Ja että puututaan niihin tärkeisiin asioihin. Ei sillä ole niin merkitystä, jos lapsi ei osaa vielä vaikka piirtää niin hyvin. Mutta jos on puheenkehityksessä tai ryhmätyötaidoissa probleemaa, niin eikö se ole vain lapsen etu, jos näissä asioissa tuetaan alusta alkaen? Eikä hyssytellä.

Vierailija
11/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun eskarissa kerrottiin, kuinka lapsi ei tule toisten lasten kanssa toimeen, ei osaa sitä ja tätä. Ekaluokalle opettaja piti akateemisesti lahjakkaana, sosiaalisena yms.

Oppi sitten taitoja eskarissa?

Vierailija
12/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hyvä, että eskari on ”pakollinen” nykyään.

Vierailija
13/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppi sitten taitoja eskarissa?

Eikös eskarissa ainoastaan leikitä?

Vierailija
14/14 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, jos aloittaja ja muutama muukin tähän keskusteluun osallistuja on ottanut arvosteluna vasukeskustelun. Minulle äitinä on ollut hyvin tärkeää saada vahvistusta omille havainnoilleni.

Lapseni oli hienomotorisesti hieman kömpelö omasta mielestäni ja tuntui hyvältä, kun sain kuulla, että päiväkodissakin oli huomattu se - etten ollutkaan vain kuvitellut asiaa. Siitä sitten rupesimme miettimään yhdessä, miten hienomotoriikkaa voisi kehittää. 

Myöhemmin selvisi, että tämä hienomotorinen kömpelöys liittyy erääseen isompaan asiaan, jossa lapseni tarvitsee tukea.

Jos näitä vasukeskusteluja ei voi käydä rehellisin mielin, moni lapsen kehityshäiriö saattaa jäädä havaitsematta ja hoitamatta. Kaikilla vanhemmillahan ei ole asiantuntemusta tunnistaa lapsensa kehityksessä olevia mahdollisia poikkeamia, joten annetaan ammattilaisten hoitaa tehtävänsä kunnolla. Olisi ikävää ennen kaikkea lapsen itsensä kannalta, ettei hän saisi tarvitsemaansa apua ajoissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi