Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA! Paniikkikohtaukset, uusi työpaikka ja pomo tulossa kahdeksi päiväksi!

Vierailija
15.08.2018 |

Olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa, mutta samoin tein alkoi kauhea ahdistus ja paniikkikohtaukset. Kyseessä on tosi pieni kauppa, jossa ollaan yksin töissä, ja ajatuskin pomon vahtaamisesta pikkutilassa meinaa jo saada hapen loppumaan! Asiakkaidenkin kanssa on välillä vaikeaa kun alkaa kädet tutisemaan, pyörryttää eikä pysty puhumaan. Olen kerran saanut niin pahan kohtauksen (ei töissä), että jalat lähti alta ja tutisin vaan, luulin että kuolen! Ei ole rauhoittavia enkä niitä haluaisi. Olisiko jotain muuta, mikä helpottaa? Tosin en edes tiedä, ehdinkö mitenkään lääkäriin ennen pomon saapumista. Pliis auttakaa, kaikki ideat ovat tervetulleita!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Mikä auttaa? Apua olen oikeasti nyt jo ihan paniikissa ja kohta pitäisi töihin lähteä...

Vierailija
2/10 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitystekniikka auttaa minua. Keskittyy hengittämään niin, että uloshengitys on pidempi esim.  nenänkautta neljään laskiessa sisään ja ulos kuuteen laskiessa.

Mulla on tämmöinen höperö juttu myös: minua rauhoittaa kun laitan suuhun pari voimakasta kurkkupastillia. Tuntuu, että happi kulkee paremmin.

Tässä vielä netistä kaivettua, jota ajattelin joskus myös kokeilla.

Ranteen puristaminen

Akupisteitä painamalla rauhoittuminen

Tartu ranteeseesi toisella kädellä ja purista kevyesti. Hengitä rauhallisesti syvään sisään nenän kautta ja hitaasti ulos suun kautta. Uloshengityksen yhteydessä sano ”rauha”. Irrota ote ranteestasi. Ranteessa on useita akupisteitä ja sen puristaminen helpottaa ahdistusta ja paniikkia rauhoittamalla mieltä sekä tasaamalla sydämen rytmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan ihan oikeassa ammatissa?

Vierailija
4/10 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi viimeksi paniikkikohtauksessa (eli ei testattu vielä rutiiniksi) se, että yritin rauhoittaa itseni tietoisesti tunteen noustessa ja aloin mielessäni käydä läpi sitä, mitä oikeasti voi pahimmillaan tapahtua. En kuole enkä katoa maailmasta. Voin nolata itseni totaalisesti. Voin kolaroida auton toheloidessani. Minulla on mahdollisuus poistua kadulle ja jättää auto parkkiin ja hakea se joskus myöhemmin. 

Pahimmillaan sinäkin "vain" menetät työpaikkasi ja teet itsestäsi pellen yhden ihmisen edessä, mutta so what. Elämässä tapahtuu kaikenlaista. (Ja tuokin on äärimmäinen skenaario.)

Vierailija
5/10 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole oikea ammatti, vaikka aiemmin olen vuosia ollut asiakaspalvelussa ja kaupoissa, mutta tämä oli ennen aikaa kun olen onnistunut ilmeisesti kehittämään itselleni jonkun sosiaalisten tilanteiden kammon!

Kiitos vinkeistä! Miulla vaan menee se niin, että huomaan jonkun pienen jutun (hengästyttää vähän, pulssi on nopea tai kädet hikoaa tms.) ja alan pelätä että no ei pliis se kai nyt tule (siis sen yhden pahan jälkeen) ja sit tietysti tulee jo paniikki... Ajatuskin asiasta saa ahdistumaan!

-ap

Vierailija
6/10 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis nyt ollut pari vuotta lasten kanssa kotosalla ja ennen sitä tein jonkun aikaa konttorirotan hommia, niin tää on nyt melko uus asia... En ole ikinä erityisesti huomiosta välittänyt tai ittiäni sosiaalisiin tilanteisiin tunkenut, mutta tää on nyt lähteny ihan lapasesta.

-ap

Vierailija
7/10 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vinkkejä? :/

Vierailija
8/10 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta apteekista/luontaistuotekaupasta L-teaniinia. Helpottaa ahdistukseen. 

Vierailija
9/10 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, kuulostaa todella inhottavalta <3

Itse olin myös epämiellyttävässä ja todella stressaavassa työssä ja loppuaikoina aloin saada paniikkikohtauksia. Sitä ennen en ollut aiemmin niitä saanut, enkä niistä mitään edes oikeastaan tiennyt. Kroppa ja mieli olivat vaan niiin stressaanuneessa tilassa, että paniikkikohtaukset ottivat vallan. Etenkin yövuorot (yksin vastuussa) olivat helvetillisiä! Kauhulla muistelen niitä aikoja :(

Sitten päätin, että hemmetti, ei tää oo ihmisen hommaa olla näin p*skana työn takia. Varasin ajan työterveydestä, sain kunnolla sairaslomaa ja keskusteluapua. Sairasloman aikana tein päätöksen irtisanoutua - vieläpä ihan tyhjän päälle - ja sitä päätöstä en ole katunut hetkeäkään. Samalla hiipuivat paniikkikohtaukset ja lopulta ne loppuivat.

Aina paniikkikohtauksille ei mahtanut mitään, vaikka kuinka yritti hengitellä ja ajatella, että ei tähän kuole, niin silti se otti vallan. Välillä taas hengittely ja ajatusten pitäminen kiireisenä auttoi. Raikkaan ilman hengittely oli itselleni paras apu, mutta töissä tosin sekin oli yleensä täysin mahdotonta. Veden juominen ja pikkupurtava myös pienenä apuna.

Vapaa-ajalla katsoin Youtubesta ihmisten omakohtaisia tarinoita paniikkikohtauksista ja sellainen ”vertaistuki” ainakin itselläni auttoi jonkin verran. Oli helpottavaa kuulla, että muutkin kärsi samoista oireista, etten ole ainoa ja ne eivät ole vaarallisia. Lisäksi löytyy erilaisia rentoutumis- tai asmr-videoita, joista sain apua myös. (Asmr Sita Sofia esimerkiksi hyvä).

Mutta jos vaan suinkin mahdollista, niin vaihda työpaikkaa! Kaikkea hyvää ja tsemppiä <3

Vierailija
10/10 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Tosiaan testailin vinkkejä, kattelin illalla asmr-videoita, niin rauhotti illaksi jonkun verran. Eilen töissä kokeilin ranteiden puristelua ja hengittelyä, kun meinas alkaa ahdistamaan. Tänään aamulla ennen piinapenkkiä kävin hakemassa apteekista vahvimmat homeopaattiset nappulat. En yleensä usko mihinkään poppamiesten rohtoihin, mutta taisi napeilla ainakin joku plasebovaikutus olla, sillä selvisin päivästä kunnialla :) Toinen mokoma vielä, kiitos tsempistä ja ymmärryksestä!

-ap