Pitäisikö alkoholi nimetä lapselle huumeeksi?
Alkoholi on huumaava aine siinä kuin muutkin huumaavat aineet. Päihteeksi sitä nimitetään vain siksi, että se ei ole laiton.
Laillisuudesta huolimatta alkoholi on kemiallisena aineena erittäin haitallinen. Se paitsi aiheuttaa runsaasti lievempiä sosiaalisia ongelmia, niin myös rikkoo perheitä ja selittää väkivallan käytöstä 80 %. Poliisin tehtävien määräkin romahtaisi, jos viinaa ei ole. Lisäksi alkoholi murentaa fyysistä terveyttä.
Lapsi on ruvennut kyselemään alkoholista. En oikein tiedä, miten aiheesta pitäisi puhua. En tahtoisi pelotella viinan kiroilla, mutta en toisaalta luoda sellaistakaan mielikuvaa, että viina on ihan harmiton juttu, jota kaikki käyttävät.
Miten olette itse asian lapsen kanssa käsitelleet? Oletteko niputtaneet alkoholin samaan joukkoon kovien huumeiden kanssa vai käsitelleet sitä niistä erillisenä aineena?
Kommentit (11)
Ei tartte kun se ei ole läheskään kaikille ongelma. Ne joille se on ongelma niin taustalla on paljon muutakin. minä juon joka perjantai pullon, koska se rentouttaa ja sitten nukun lauantaina pitkään. Näin ontehty aina ja tullaan tekemään. Ihmiset haluavat sekoittaa päätään rentoutumistarkoituksessa ja sellainen tahto ei tule koskaan loppumaan, ennenkuin pystytään olemaan genettisesti tahdon voimalla humalassa kun keskitytään tarpeeksi, jolloin aivojen kemialliset yhdisteet menevät sekaisin.
Miksiköhän suomalaisilla on niin kompleksinen suhde alkoholiin? Miksi etelä-eurooppalaisilla ole, vaikka pikkulasten äidit juovat viiniä ruualla? Luuletko, että älynväläyksesi tekee lapsistasi ennemmin raittiita vai juoppoja?
M26v kirjoitti:
Alkomahooli on hyvä juttu! Itse olen juonut sitä viimeiset vuodet ihan joka päivä ja silti hyvin pyyhkii. Valmistunut olen yliopistosta ja vakityökin on tullut alkomaaholin juonnin ohella hankittua.
Paljonkos olet sitä juonut joka päivä? Et ehkä kuitenkaan känniin asti?
Tärkeä aihe. Itse en alkoholia käytä, mulla on siitä erittäin huonoja kokemuksia. Ainakaan en omalle tenavalle halua näyttää että sen tarvitsee kuulua millään lailla elämään.
Suomalaisilta on kielletty niin pitkään alkoholin nauttiminen että siitä on tehty piru.
Rinnastat sen muihin vapaan yhteiskunnan peruspilareihin eli aseisiin ja sananvapauteen.
Alkoholin fyysiset haitat tulevat näkyviin hitaasti. Paljon saa ryypätä ennen kuin ne rupeavat näkymään. Henkinen puoli on eri juttu. En ihmettele, että masennuslääkkeitä syödään niin paljon.
Minäkin lopetin viinan käytön nimenomaan siksi, että huomasin sen olevan voimakkaasti yhteydessä ahdistukseen ja masennukseen. Ei tarvinnut paljon ottaa, kun koko seuraava päivä meni henkisessä pudotuksessa.
alkoholi haitallisempaa kun kannabis
alkoholi laittomaksi ja kannabis lailliseksi
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on huumaava aine siinä kuin muutkin huumaavat aineet. Päihteeksi sitä nimitetään vain siksi, että se ei ole laiton.
Laillisuudesta huolimatta alkoholi on kemiallisena aineena erittäin haitallinen. Se paitsi aiheuttaa runsaasti lievempiä sosiaalisia ongelmia, niin myös rikkoo perheitä ja selittää väkivallan käytöstä 80 %. Poliisin tehtävien määräkin romahtaisi, jos viinaa ei ole. Lisäksi alkoholi murentaa fyysistä terveyttä.
Lapsi on ruvennut kyselemään alkoholista. En oikein tiedä, miten aiheesta pitäisi puhua. En tahtoisi pelotella viinan kiroilla, mutta en toisaalta luoda sellaistakaan mielikuvaa, että viina on ihan harmiton juttu, jota kaikki käyttävät.
Miten olette itse asian lapsen kanssa käsitelleet? Oletteko niputtaneet alkoholin samaan joukkoon kovien huumeiden kanssa vai käsitelleet sitä niistä erillisenä aineena?
No kyllä minä paheksun alkoholia aika tavalla! Vertaan ihan koviin huumeisiin ja puhun, että tuhoaa todella paljon aivoja runsas kerta käyttö. Tuhoaa etenkin nuoren aivoja.
LaillistaKannabis kirjoitti:
alkoholi haitallisempaa kun kannabis
alkoholi laittomaksi ja kannabis lailliseksi
Kannabiksessa on vain se vika että polttamalla sekin on haitallista. Osa saattais kans vetää sitä ihan jatkuvasti ja ihan varmasti on negatiivisia vaikutuksia aivoille ajan kanssa. Tunnen pari näitä jointti-jannua jotka ei mitään mutta tee ja vaikka ne ei ole mitenkään vaarallisia, niin puhe on hidasta ja vastaamisessa kestää.
Alkomahooli on hyvä juttu! Itse olen juonut sitä viimeiset vuodet ihan joka päivä ja silti hyvin pyyhkii. Valmistunut olen yliopistosta ja vakityökin on tullut alkomaaholin juonnin ohella hankittua.