Kun kännykän lukitusnäytössä näkyy se ”hätäpuhelu”-kohta, yhdistääkö kännykkä heti hätäkeskukseen jos siitä painaa?
Joskus on tehny mieli kokeilla, mitä tapahtuu jos siitä painaa mutta en oo sitten uskaltanu jos se automaattisesti yhdistääkin johonkin hätäkeskukseen ja sitten tänne tulee hetken päästä ambulanssi pillit vilkkuen.
Voihan aitä joskuns vahingossakin osua siihen näppäimeen. Kiva sitten selitellä että ei ollut tarkoitus soittaa, oli vain vahinkonäppäys. 😳
Kommentit (16)
ps. jos puhelimesi mukana ei tullut käyttöohjetta sen löytää netistä.
Ei soita Voit rohkeasti painaa sitä. Joudut sen jälkeen vielä näppäilemäänkin sen 112.
Riippuen puhelimesta, voit valita siitä napista aukeamaan tietoa, esim. kenelle pelastuslaitos soittaa, jos löydyt loukkaantuneena
Vierailija kirjoitti:
Ei soita Voit rohkeasti painaa sitä. Joudut sen jälkeen vielä näppäilemäänkin sen 112.
Riippuen puhelimesta, voit valita siitä napista aukeamaan tietoa, esim. kenelle pelastuslaitos soittaa, jos löydyt loukkaantuneena
Lisään vielä. Esimerkiksi androidissa voit painaa "tiedot hätätilanteessa", johon voit laittaa tosiaan tuon yhteyshenkilön. Lisäksi on mahdollista laittaa muita tietoja, kuten veriryhmäsi, lääkityksestä, elinluovutustahdon, yms.
Minulla on käynyt noin ja nopeasti laitoin puhelimen kiinni. Mietin pari minuttia ja sitten soitin ihan omasta aloitteesta hätäkeskukseen ja pyysin anteeksi omaa mokaani eikä mitään hätää ole. Hätäkeskuspäivystäjä kiitti minua kun otin yhteyden ja selvitin asian.
Mulla oli joskus vuonna kuokka ja kirves sellainen näppäinpuhelin, jossa oli "hätäpuhelu"- näppäin joka toimi kun näppäimet laittoi lukkoon. Oli soitellut hätäpuheluja mun laukusta, mulle soitettiin häkestä takaisinpäin ja nolona tajusin silloin sen vasta...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käynyt noin ja nopeasti laitoin puhelimen kiinni. Mietin pari minuttia ja sitten soitin ihan omasta aloitteesta hätäkeskukseen ja pyysin anteeksi omaa mokaani eikä mitään hätää ole. Hätäkeskuspäivystäjä kiitti minua kun otin yhteyden ja selvitin asian.
Älä valehtele. Jokaisessa puhelimessa sen numeron joutuu näppäilemään erikseen. Ethän jenkkeihin matkustettaessakaan soita 112, vaan 911.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus vuonna kuokka ja kirves sellainen näppäinpuhelin, jossa oli "hätäpuhelu"- näppäin joka toimi kun näppäimet laittoi lukkoon. Oli soitellut hätäpuheluja mun laukusta, mulle soitettiin häkestä takaisinpäin ja nolona tajusin silloin sen vasta...
Älä valehtele. Ei sellaista hätäpuhelin nappia ole erikseen ollut. Ennen vanhaan oli mahdollista näppäillä vain 1 1 2 ja soita-nappia, vaikka näppäinlukko olisi ollut päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Jokaisessa puhelimessa sen numeron joutuu näppäilemään erikseen. Ethän jenkkeihin matkustettaessakaan soita 112, vaan 911.
Jaa Samsung android puhelimessa on hätänumero painike näytössä kun pin koodia ei ole annettu. Ja siitä lähtee soitto suoraan 112 numeroon. Niin euroopassa voit myös näppäillä tuon 911 numeron ja se menee siihen 112 numeroon. Kai se on amerikkalaisia varten sitä en tiedä mikä käytäntö Amerikan ihmemaassa on mitä siellä tapahtuu kun näppäilee 112.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa Samsung android puhelimessa on hätänumero painike näytössä kun pin koodia ei ole annettu. Ja siitä lähtee soitto suoraan 112 numeroon. Niin euroopassa voit myös näppäillä tuon 911 numeron ja se menee siihen 112 numeroon. Kai se on amerikkalaisia varten sitä en tiedä mikä käytäntö Amerikan ihmemaassa on mitä siellä tapahtuu kun näppäilee 112.
Totta kai se 911 kääntyy euroopassa soittaessa myös 112seen ihan hätäkeskuslaitoksen kautta. Mutta tämä esimerkkinä, kun niitä hätänumeroita on muitakin kuin vain 112 ja 911, mutta ne ovat tutuimmat.
Ja samsungissa ei niin tapahdu, sillä sen napin kautta on mahdollista saada ice-yhteystiedot. Muutenhan ne ei näkyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin lähtee jos vähäänkään uudempi Samppa. Kyseisen painikkeen taakse voi laittaa omat tärkeät tiedot kuten osoite, allergiat, sairaudet,omaisten yhteystiedot, lääkitys jne. Nämä tiedot saa näkyviin ilman että pelastaja tietäisi pin/kuviokoodia! Toki siitä voi myös soittaa mutta kuten sanottu ei se automaattisesti soita kun painaa "hätäpuhelu" painiketta.
Saako sen hätäpuhelu-napin jotenkin pois ja piiloon?
Vierailija kirjoitti:
Saako sen hätäpuhelu-napin jotenkin pois ja piiloon?
Ei ja onneksi ei saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Ei sellaista hätäpuhelin nappia ole erikseen ollut. Ennen vanhaan oli mahdollista näppäillä vain 1 1 2 ja soita-nappia, vaikka näppäinlukko olisi ollut päällä.
Kylläpäs sinä nyt hermostuit, ei minulla ole mitään syytä valehdella. Tiedoksi että "ennen vanhaankin" oli useita erilaisia puhelinmalleja erilaisilla ominaisuuksilla ja tuossa mallissa (muistaakseni merkki oli Samsung) oli tosiaan tuo valmiiksi ohjelmoitu hätäpuhelu. Kaverin Nokiassa taas oli kuvailemasi ominaisuus.
/\
||
====
| |
| |
====
XXXX
|\/|
|/\|
|\/|
|/\|
|\/|
|/\|
/____\
| |
| |
/ \
/ \
/ UNITED \
/ STATES \
/ \
----------------
|--------------|
| |
| |
| ____ |
| | _ |
| |___| |
| ____ |
| |__ |
| |___ |
| ___ |
| |__] |
| | \ |
| ___ |
| |__] |
| |__] |
| |
| I |
| I |
| I |
| |
| | |
| |___ |
| |
| |
| |
| _ |
| /| |
| | |
| __|__ |
| |
| __ |
/| || |\
/ | || | \
/ | || | \
/ | || | \
----- | HH | -----
| | | HH | | |
| | | HH | | |
| | | HH | | |
| | |______HH______| | |
--------/ HH \--------
Se ei soita ainakaan one plus nordilla automaattisesti hätäkeskukseen jos painaa sitä hätäpuhelunappia vaan ohjaa SOS modeen, joka ei vielä myöskään soita hätäpuhelua, mutta kun siellä on se hätäpelastus teksti SOS modessa niin mietin soittaako se hätänumeroon siitä automaattisesti. En ole uskaltanut kokeilla.
Sitä...... joskus.....