Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväksyisitkö että päiväkoti kasvattaa lasta pelolla ja käyttää fyysisiä voimakeinoja lasta kohtaan?

Vierailija
13.08.2018 |

Me ollaan lapsen kanssa oltu pari päivää tutustumassa uuteen hoitopaikkaan, ja rupesin miettimään että siellä on oikeastaan aika outo meininki. Tädit hokevat lapsille vähän väliä että heitä pitää "totella" (ei siis olla kiltti muille tms vaan nimenomaan totella tätejä) ja jos lapsi ei tottele niin alkaa kurituksella pelottelu. Esim. tottelematon lapsi joutuu pois leikistä, häneltä viedään leluja/tavaroita (esim. usein väkisin kädestä, mitä lapset toisaalta eivät saa tehdä toisilleen), joutuu pitämään tätiä kädestä kiinni pihalla, joutuu tädin syliin, joutuu ruokapöydästä pois sivuun penkille istumaan jne. Lisäksi tädit ylipäätään tosi usein käyttävät fyysisiä voimakeinoja lasta kohtaan, esim. kantavat kainalossa tai taluttavat väkisin jonnekin käsipuolesta vetäen tai pitelevät pakolla paikallaan. Mietin vaan että onko tämä jotenkin yleistä meininkiä päiväkodeissa ja voisitteko te muut hyväksyä että lastanne kohdeltaisiin tuolla tavoin? Käsittääkseni tuollainen pelolla kasvattaminen ja voimakeinot eivät ole mitenkään suositeltuja nykyään (esim. mitä neuvolassa on sanottu ja muutenkin) ja itsekin olen aika kahden vaiheilla, että pitäisikö tuo ottaa puheeksi sitten kun lapsen varsinainen hoito alkaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikostasi luulin, että lapsia lyödään ja uhataan väkivallalla. Miten itse poistaisit muuta ryhmää häiritsevän lapsen, jos lapsi ei suostu itse poistumaan? Itse olen kantanut omia lapsia olalla tai kainalossa, jos he eivät ole suostuneet tulemaan esim. sisälle silloin, kun aikuinen käskee.

Vierailija
2/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikostasi luulin, että lapsia lyödään ja uhataan väkivallalla. Miten itse poistaisit muuta ryhmää häiritsevän lapsen, jos lapsi ei suostu itse poistumaan? Itse olen kantanut omia lapsia olalla tai kainalossa, jos he eivät ole suostuneet tulemaan esim. sisälle silloin, kun aikuinen käskee.

Eikö sitten lapsen kanssa voi jutella asiasta? Sanoo lapselle että nyt lasta harmittaa lopettaa leikit mutta että kuitenkin pitää mennä sisälle esim. koska on ruoka eikä voi jäädä yksin pihalle. Pienetkin ymmärtävät perusteluja ja puhe sitä paitsi opettaa lapselle asioita, pakottaminen ei opeta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa päiväkodissa on aika vanhakantaiset menetelmät käytössä. Vastuullisten työntekijöiden koulutus ja omien lapsien saanti ovat molemmat saattaneet olla joskus 80-luvulla ja sen ajan opeilla mennään. Asenteet istuvat ihmisissä tiukassa.

Vierailija
4/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ei se puhe lässytys toimi kaikilla lapsilla. Tuollaiset "voimakeinot" on normaaleja ihan perheissäkin.

Vierailija
5/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyn. Samoja keinoja käytetään perheissäkin. Ei se puhe aina ole toimiva ratkaisu

Vierailija
6/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kahdenkymmenen lapsen kanssako pitäisi neuvotella että saako töniä, heitellä kiviä, purra, potkia...

Vierailija
7/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyväksyn. Joskus on tarpeen esim. kantaa lapsi kokonaan pois tilanteesta.

Vierailija
8/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun lasta ei tarvitse uhkailla, pelotella eikä väkivalloin siirrellä sillä hän ymmärtää että on olemassa säännöt, ne kun on opetettu jo kotona vanhempien toimesta.

Vierailija
9/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitten lapsen kanssa voi jutella asiasta? Sanoo lapselle että nyt lasta harmittaa lopettaa leikit mutta että kuitenkin pitää mennä sisälle esim. koska on ruoka eikä voi jäädä yksin pihalle. Pienetkin ymmärtävät perusteluja ja puhe sitä paitsi opettaa lapselle asioita, pakottaminen ei opeta mitään.

Tosi hauska. Voihan sitä jutella, mutta ei lapsi useinkaan silti malta tehdä omien halujensa vastaisesti, olivat aikuisen perustelut millaiset tahansa.

Vierailija
10/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hauska. Voihan sitä jutella, mutta ei lapsi useinkaan silti malta tehdä omien halujensa vastaisesti, olivat aikuisen perustelut millaiset tahansa.

Oletko kokeillut sanoittaa lapsen tunteita? Lapsi ei useinkaan ymmärrä miksi hän toimii niin kuin toimii ja se pitää hänelle kertoa.

Vierailija
11/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa päiväkodissa on aika vanhakantaiset menetelmät käytössä. Vastuullisten työntekijöiden koulutus ja omien lapsien saanti ovat molemmat saattaneet olla joskus 80-luvulla ja sen ajan opeilla mennään. Asenteet istuvat ihmisissä tiukassa.

Selitäpä sitten miten vaikkapa vuonna 2018 lastentarhanopettajaksi valmistunut nuo tilanteet ratkaisee? Onko se vaan sitä, että kaikki selviää puhumalla?

Vierailija
12/12 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamukiire töihin. Piltti ei selitysten jälkeenkään halua pukea eikä lähteä. Jäätkö neuvottelemaan pariksi tunniksi vai koppaatko jälkikasvun kainaloon ja vaatteet toiseen ja kyydit päiväkotiin? Kun lapsen pikkukieli lakkaa kiukkuhuudon laantuessa lepattamasta, on aika puhua ja kertoa, miksi nyt toimittiin näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän