Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joku asiallisen näk. ihminen pyytäisi sulta puhelinta lainaksi kadulla yhtä puhelua varten ja maksais käytöstä 5 euroa, antaisitko soittaa?

Vierailija
10.08.2018 |

Mulla ois nyt sellainen tilanne. Kaverini on hävittänyt tai hajottanut puhelimensa. Hänen piti tulla tänään käymään. O vieraassa kaupungissa. Mietin että pitääkö mun vaan odottaa kämpillä koska summeri soi vai lähtisinkö omille asioilleni? Kaverinihan voisi tarvittaessa, jos yrittäisi mennä kämpilleni kun en ole kotona, lainata joltain tuntemattomalta puhelinta soittaakseen mulle ja voitaisiin sopia ajasta, mut annetaanko nykyään enää puhelinta lainaksi vai pelätäänkö että pyytäjä onkin varas ja vie luurin? On asiallinen ihminen, ujo eikä välttämättä helpolla kehtaa pyytää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen antanut käyttää ilmaiseksikin. Se ei ole minulle iso menetys, mutta voi pelastaa pyytäjän päivän.

Vierailija
2/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku nykyään mitään puhelinnumeroita ulkoa?

No, itse en ihan tuntemattoman antaisi lainata, mutta en olekkaan kaikkein luottavaisimmasta päästä. Vuosia sitten kaverini tosin antoi hyvin epäilyttävännäköisen henkilön lainata Lidlin pihalla puhelintaan. Sai kiitokseksi jonkun mysteeripillerin minigrip-pussissa :D Mutta tämä huumeidenkäyttäjä oli siis silti rehellinen ja asiallinen ja antoi vielä itselleen melko kallisarvoista valuuttaa. Että ehkä vika on vain minussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sellaisessa tilanteessa vaatia, että saat itse näppäillä numeron ja kuunnella kun vastataan. Ja sekin kannattaa muistaa, että menestyvimmät huijarit ja varkaat ovat nimenomaan asiallisen ja tavallisen näköisiä ja oloisia.

Vierailija
4/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaisi. Pyynnöstä voisin näpytellä itse numeron, antaa luurin toiselle ja kuunnella vieressä. Vuosia sitten kuulin, että lainaamalla puhelinta pystyy tekemään niin, että jatkossa puheluita voi soittaa lainaajan piikkiin. Eikä ulkonäkö kerro kaikkea, voihan sitä lainapuhelimella sopia vaikka ryöstökeikkoja tai huumekauppoja.

Vierailija
5/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feikkitilanne, mutta en lainaisi, koska soittaja voi soittaa itse avaamaansa maksulliseen numeroon johon soittaminen maksaa 50 euroa. Nykyään ei voi luottaa kehenkään.

Vierailija
6/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
7/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaisi puhelintani. Mutta voisin itse soittaa toisen puolesta.

Vierailija
8/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli antaa mun näppäillä numeron, puhelin on kokoajan mun kädessä ja kaiutin päällä ettei pyytäjä edes koske puhelimeen niin siinä tapauksessa kyllä.

Vierailija
9/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä anna puhelintani vieraan ihmisen käteen. Eikä mua se soittaminen pelottaisi vaan se, saanko puhelimeni takaisin.

Monesti on ollut tilanteita, kun keskustassa turistit kysyy reittiä johonkin apteekkiin tms ja kun auttaakseni katson puhelimestani karttaa, en hetkeksikään luovuta sitä omasta kädestä. Eikä tämä ole epäluottamuslause turisteja kohtaan, vaan ihan kaikkia tuntemattomia. Mulla ei ole tosta vaan varaa ostaa uutta puhelinta, jos joku tämän kanssa lähtee juoksemaan...

Vierailija
10/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen antanut joskus, jos pyytäjä on selvin päin ja asiallisen näköinen ihminen. Mutta nyt kun on tuo kalllis uusi iPhone X niin aika tarkkaan miettisin kenen käsiin uskallan antaa, sekä varkauksien että esim. kömpelyyksissään pudottamisen pelossa.

Vierailija
11/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi. En edes satasesta. Jos on akuutti hengenlähtö lähellä tms niin voin itse soittaa.

Vierailija
12/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän oli kerran tehty "tutkimus" hesarin tai muun lehden toimesta, että kuinka tavallinen suomalainen lainaa puhelinta apua tarvitseville "heimolaisille". Yllätys yllätys kaikki eivät lainanneet. Minä en lainaisi edes Sauli Niinistön koiralle, koska puhelimen ottaja voi tehdä vaikka mitä temppuja siinä muka soittaessaan. Ainoa tapa on pyytää numero ja soittaa itse.

13/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tarjoutuisin itse soittamaan pyytäjän puolesta tai ehdottaisin, että pitelen puhelinta ja hän puhuu kaiuttimen kautta.

Minulla ei olisi varaa tuosta vain kävellä kauppaan ja ostaa uutta puhelinta, joten olisi minulle (kaiken lisäksi yksin asuvana) pienoinen katastrofi, jos puhelimeni varastettaisiin. Tämän huomioisin riskin ottamista punnitessani. Asiallinen ulkonäköhän ei takaa sitä, ettei hän varastaisi.

Vierailija
14/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luovuttaisi puhelintani kenenkään tuntemattoman käteen vaikka maksaisi 10 euroa. Aina on vaara, että puhelin saa jalat alle.

Vierailija
15/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan anna vieraan käsiin. Kännykällä on kuvia, sähköpostit....

Vierailija
16/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... antaisin ilmaiseksi. Ja pari kertaa tällainen tilanne on ollutkin. Vielä on ihmisiä, jotka muistavat esim. puolisonsa tai lastensa numerot ulkoa. 

Mutta pakko sanoa, että katson kyllä tämän "asiallisuuden" tarkkaan. 

Vierailija
17/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa pöllittiin viime keväänä iPhone noin. Nuorehko, asiallisen näköinen mies, vähän hippimäinen tyyli mutta selvästikin selvin päin, erittäin kohtelias, hyvä syy tarvita soittaa yksi puhelu. Joten annoin lainata puhelimen. Mies alkoi soittaa, seisoin kärppänä ihan vieressä mutta se selvästi häiritsi häntä, joten annoin ensin kääntyä minusta poispäin, ja mennä muutaman askeleen kauemmas. Yhtäkkiä lähti juoksemaan puhelimeni kanssa, enkä kannettavasalkun kanssa ja korkeissa avokkaissa lähtenyt perään, ei olisi ollut toivoa saada kiinni. Työkavereille kun kerroin tapauksesta niin moni tiesi että juuri sen näköinen äijä roikkuu aina siellä asemalla ja kerjää yleensä rahaa milloin milläkin säälittävällä tarinalla.

Vierailija
18/18 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkööt jonnekin liikkeeseen soittelemaan. Vai metsässäkö tulisi pyytämään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän