Itkuinen vauva, miten helpottaa vauvan oloa? Vinkkejä?
Nuorin lapsemme on nyt 2kk ikäinen ja ihan alusta asti ollut hyvin itkuinen. Yöt itkee melkeinpä kokonaan, päivällä nukkuu noin 30min pätkiä aina välillä ja jossain kohtaa päivää jopa 4h putkeen. Tämä usein sillon, kun muut lapset hereillä, joten itse ei siinä kohtaa pysty nukkumaan.
On kokeiltu nukuttaa vieressä öisin, ei auta, huutaa vaan. Itku loppuu yleensä liikkeessä, mutta jos liike pysähtyy niin itku alkaa. Täysin makaavassa asennossa ei viihdy yhtään vaan aina oltava vähän pystyssä.
Oman jaksaminen takia vauva saa myös korviketta, joskaan pullosta ei suostu juomaan minulta, mutta kaikilta muilta kelpaa pullosta annettu maito, kunhan sitä ei ole lämmitetty vaan on huoneenlämpöistä.
Neuvolassa ja lääkärissä on toivotettu vaan voimia ja todettu, että on todennäköisesti koliikkia, jolle ei mitään voi.
Kommentit (13)
Ekana tulee mieleen maitoallergia. Meillä loppui itkut kun lakkasin käyttämästä maitotuotteita. Imetän siis...
Cuplatonia, pierujumppa, koliikkikeinu, hierontaa, korvatulpat.
Autoilu, meillä nukkui hyvin kun auto liikkui. Tuli ajeltua useampi kuukausi aina iltaisin ja öisin.
Sängyn pään ylös nostaminen, (tosin vauva valuu kyllä itsekseen pikkuhiljaa alaspäin). Silloin ruoka ei nouse ruokatorveen ja polta sitä. Me saimme lastenlääkäriltä refluksilääkettä, mutta kun vauva nukahti aina imetykseen, ei lääke auttanut, kun sen olisi pitänyt olla tulppanan ruokatorvessa.
Vauva on kipeä, ei hän tahallaan itke. Yrittäkää jaksaa.
Ota käsivarrelle vatsalleen, vähän niinkuin huolimattomasti ja siinä kanniskele.
Toinen hyvä keino on kunnon kapaloon kääriminen. Netistä löytyy ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi semmoinen automaattisesti keinuva sitteri?
Tätä on kokeiltu, mutta ei viihdy kun hetken, sitten haluaa takas syliin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ekana tulee mieleen maitoallergia. Meillä loppui itkut kun lakkasin käyttämästä maitotuotteita. Imetän siis...
Allergia ois kyllä mahdollinen, itse olen allerginen juurikin maidolle sekä mansikalle ja tomaatille. Tissimaidostanihan vauva ei maitoa saa, mutta korvikkeessa sitä kyllä on.
ap
Vierailija kirjoitti:
Autoilu, meillä nukkui hyvin kun auto liikkui. Tuli ajeltua useampi kuukausi aina iltaisin ja öisin.
Sängyn pään ylös nostaminen, (tosin vauva valuu kyllä itsekseen pikkuhiljaa alaspäin). Silloin ruoka ei nouse ruokatorveen ja polta sitä. Me saimme lastenlääkäriltä refluksilääkettä, mutta kun vauva nukahti aina imetykseen, ei lääke auttanut, kun sen olisi pitänyt olla tulppanan ruokatorvessa.
Vauva on kipeä, ei hän tahallaan itke. Yrittäkää jaksaa.
Meillä vauva jostain syystä huutaa autossa entistä enemmän, siltä ainakin tuntuu ja pidemmät matkat on ihan tuskaa. Lastenlääkärillä vois varmaankin kyllä käyttää vauvan, kun yleislääkäri ei ole muuta sanonut, kun että on koliikkia ja että aika auttaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos imetät, tarkista ruokavaliosi ja ala vetää maitohappobakteereita. Siirtyvät tissimaidossa vaivalle, kehittymätön suolistobakteerikanta aiheuttaa koliikki itkua.
Itse vedin jo raskausaikana maitohappobakteereita, eikä yksikään vauvani kärsinyt koliikista.
Pyydä hoitoapua, siskot, kummittelee, vanhemmat, ystävät. Vauva voi hyvin olla yön yli kylässä, maitopullo kelpaa varmasti kun nälkä on, vaikka olisi rintaruokinnalla.
Joskus vaan mitkään temput eivät tehoa, pidä huoli että saat itse levättyä edes välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos imetät, tarkista ruokavaliosi ja ala vetää maitohappobakteereita. Siirtyvät tissimaidossa vaivalle, kehittymätön suolistobakteerikanta aiheuttaa koliikki itkua.
Itse vedin jo raskausaikana maitohappobakteereita, eikä yksikään vauvani kärsinyt koliikista.
Mitä tarkoitat ruokavalion tarkistamisella, mitä pitäis välttää? Nyt ruokavaliostani on oman allergiani takia poissa maito, mansikka ja tomaatti. Vauva tosin juo myös korviketta (tissimaitoa ei juo pullosta) sillon, kun joku muu hoitaa vauvaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Pyydä hoitoapua, siskot, kummittelee, vanhemmat, ystävät. Vauva voi hyvin olla yön yli kylässä, maitopullo kelpaa varmasti kun nälkä on, vaikka olisi rintaruokinnalla.
Joskus vaan mitkään temput eivät tehoa, pidä huoli että saat itse levättyä edes välillä.
Hoitoapua on kyllä saatu läheisiltä kohtuullisen hyvin, ongelma vaan on välimatka, kun suurin osa sukulaisista asuu kauempana. Vauva siis juo kyllä pullosta, se ei ole ongelma, mutta maidon on oltava korviketta (tissimaitoa ei juo pullosta) ja minulta ei huoli pullomaitoa, muilta kyllä.
ap
Miten olisi semmoinen automaattisesti keinuva sitteri?