Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin voi kertoa harrastavansa jotain?

Asian harrastaja
09.08.2018 |

Voiko sanoa harrastavansa matkailua, jos käy kerran vuodessa Tallinnassa vai vaatiiko se useamia kaukomatkoja vuodessa?
Entä urheilu? Jos käy kerran talvessa laskettelemassa, laskisitko sen harrastukseksi vai pitääkö käydä vähintään joka talvinen viikonloppu?
Mitenkäs ruuanlaiton kanssa? Jos tekee joka päivä kotiruokaa, harrastaako silloin kokkausta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harrastajat, miten on?

Vierailija
2/9 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani saa sanoa milloin tahtoo. Mikä minä olen toisen harrastuksen aitoudelle kriteerejä asettamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä matkailun harrastaminen vaatii vähän useamman kuin yhden kohteen ja yli kerran vuodessa reissaamisen - mielestäni huomattavastikin yli. Itse käyn kerran vuodessa jossain kauempana pitemmällä reissulla ja sitten joinain vuosina lisäksi kaverin luona Tallinnassa tai pitkällä viikonloppureissulla tyttöjen kanssa esim. Budapestissä tai Tukholmassa kerran tai kahdesti, ja muutamassa kotimaan kohteessa. En todellakaan katso harrastavani matkailua.

Sama urheilussa - jonkun lajin tai edes yleisellä tasolla urheilun harrastaminen vaatii säännöllisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Eli useamman kerran viikossa säännöllisesti tekemistä.

Ruoanlaiton harrastaminen vaatii mielestäni myös enemmän panostusta kuin pakollisten ruokien kokkailu ilman tavoitteita. Harrastaminen on jotain, mitä teet sen arjen ohessa pelkästään siitä tekemisen ilosta.

Mielestäni myöskään oopperaa, teatteria, taidetta, musiikkia tai vastaavaa ei oikein voi väittää harrastavansa, jos käy kerran vuodessa näytöksessä, näyttelyssä tai konsertissa. Eli kyllä jonkin asian harrastaminen vaatii sen, että siihen panostaa selvästi enemmän aikaa kuin keskiverto kaduntallaaja, sitä tekee säännöllisesti ja pitkäjänteisesti ja todellakin sen tekemisen ilosta eikä siksi, että sitä nyt on tehtävä arjessa, jotta elämä sujuisi.

Vierailija
4/9 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä sano harrastavani mitään. En tiedä, miksi pitäisikään sanoa erikseen, että harrastaa jotain. Kyllä jutustellessa tulee esiin, että olen käynyt joskus jossain matkalla tai museossa, tai jos vaikkapa lenkkeilisin säännöllisesti, niin kai sekin jotenkin puheeksi tulisi, ja noista puheista voisi sitten kuulija päätellä, että onko ihan harrastukseksi asti.

Vierailija
5/9 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani saa sanoa milloin tahtoo. Mikä minä olen toisen harrastuksen aitoudelle kriteerejä asettamaan?

Ajatukseni lähti toisesta ketjusta, jossa joku oli deitti-ilmoituksessa olevansa urheilullinen, vaikka todellisuudessa oli sohvaperuna. Muutenkin olen kuullut ihmisten kertovan harrastuksistaan, vaikka tekeminen on jäänyt lähinnä ajatuksen tasolle. 

Vierailija
6/9 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun lukee aiheesta. Harrastaminen tarkoittaa sitä, että on kiinnostunut jostain ja hankkii ainakin tietoa, jos ei ole juuri sillä hetkellä mahdollisuutta viedä harrastusta käytännön tasolle.

Vierailija
7/9 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää kun lukee aiheesta. Harrastaminen tarkoittaa sitä, että on kiinnostunut jostain ja hankkii ainakin tietoa, jos ei ole juuri sillä hetkellä mahdollisuutta viedä harrastusta käytännön tasolle.

Jos olen kiinnostunut avaruusmatkailusta, voinko kertoa harrastani sitä? Minusta vähän harhaanjohtavaa.

Vierailija
8/9 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn pari-kolme kertaa ulkomailla vuodessa (kävisin enemmän mutta ei ole varaa), enkä sanoisi harrastavani matkustelua. Joku Annika-O ym bloggaajat voisivat sanoa harrastavansa matkustelua kun tuntuvat koko ajan huitelevan jossain. T: Kateellinen joka haluaisi myös reissata koko ajan

Vierailija
9/9 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräässä seurassa sanoin harrastavani uintia. Olin juuri muuttanut maalta kaupunkiin, ja onnellisena  kävin vähän väliä uimahallissa uimassa, kun kerrankin pääsin sinne nopeasti ja kätevästi. Seurueessa oli eräs, joka ohjatusti harrasti kilpauintia joukkueessa. Hänen ivaansa ja ylenkatsetta en unohda. Yhtäkkiä aloin hävetä sitä, että tykkään käydä uimassa ja olin väärinkäsittänyt HARRASTAVANI uintia. Luulin osaavani uida. No en todellakaan, en ole käynyt edes uimakoulua.

En maalla asuneena (minua eikä muita lapsia todellakaan tuolloin kuljetettu ohjattuihin harrastuksiin, urheiluseuroihin, jne.) edes tiennyt, että on harrastamisella ja harrastuksilla oli jokin ero: ainoastaan ohjattu, tavoitteellinen harrastus oli oikea virallinen harrastus.

Tervetuloa nykynuorten elämään.  Kaikella kilpaillaan, varusteilla, vanhempien ammateilla, autoilla, jne. mutta myös sillä, mitä ja missä kukin harrastaa! Vain (kallis) ohjattu harrastus esim. urheilussa on Oikea Harrastus. Harkat tekevät lapsen/nuoren tärkeäksi ja vähän paremmaksi kuin sen lapsen/nuoren, jolla ei ole harrastusta - tai käy vain huvikseen uimassa tai luistelemassa.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme