Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polyesteri on tämän hetken suosituin vaatemateriaali. Liukeneeko siitä mikromuovia?.?.?

Vierailija
08.08.2018 |

Kysyn minä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se sula ihoon kiinni, jos kärähtää?

Vierailija
2/12 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman asian - eikä vaikuta sekään, onko halpispulju tai ateljee, näkyy 100 % polyesteri olevan käytössä joka paikassa.

Siinäpähän yrittävät myyskennellä hiostuttavia muovivaatteitaan - harmittaa vaan, kun olisi saanut puoli-ilmaiseksi kauniita polyesterivaatteita, mutta kun ei voinut ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mihin aineeseen sen polyesterin laittaa. Muovit eivät liukene esim veteen.

Vierailija
4/12 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä polyesteri on joissakin vaatteissa oikein hyvä materiaali.  Mulla on Partioaitasta ostettu vaellukseen tarkoitettu mekko, jota käytän hellemekkona. Se on ihan paras, kevyt, vilpoisa, kuivuu nopeasti. Materiaali 100 % polyesteri. 

Vierailija
5/12 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mihin aineeseen sen polyesterin laittaa. Muovit eivät liukene esim veteen.

Sehän juuri on mikromuovien ongelma. Maailman meriin päätyy pienen pientä muovisilppua ajelehtimaan joka ei ikinä hajoa luonnossa. Sitten kaiken maailman kalat ja katkaravut on ihmeissään kun on suolenmutka täynnä muovipaskaa.

Vierailija
6/12 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ne vaatteet joita mitä oon ostellut ovat sisältäneet 100 % puuvillaa :)itse ostan vaan puuvillaisia ku jotain tarvitsen, tosin huppareita ilman polyesteriä ei enää löydy oikeen mistään  :/ Kelpaa mulle silti. 

Vierailija
7/12 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän juuri on mikromuovien ongelma. Maailman meriin päätyy pienen pientä muovisilppua ajelehtimaan joka ei ikinä hajoa luonnossa. Sitten kaiken maailman kalat ja katkaravut on ihmeissään kun on suolenmutka täynnä muovipaskaa.

Puutkaan eivät ikinä hajonneet luonnossa, kunnes hajosivat. Johan nyt on löydetty mikrobeja jotka osaavat hajottaa muovia eikä muovia ole ollut vielä luonnossa edes kovin kauaa. Tällä menolla suurempi uhka on muoveja syövien mikrobien yleistyminen kun vesiputket eivät kestä maassa ja rakennukset lahoavat pystyyn.

Vierailija
8/12 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukenee. Syttyy herkästi myös palamaan. Myydäänkö kuumiin maihin nykyisin viskoosia, joka on viileää, mutta haalistuu auringossa? Jonnekin kai se polyesterikin tahdotaan saada kaupaksi! Mutta hei, suosikaa puuvillaa, pellavaa, hamppua, silkkiä, villaa, alpakkaa, nahkaa! Syötte kuitenkin lihaa, tai osa syö, niin on ekologista käyttää jopa eläintuotteet loppuun, eikä synny mikromuovia.

Vierailija
10/12 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyester on ihan kamala materiaali, kaikki kivannäköiset vaatteet on tehty siitä ja päällä eivät sitten näytäkään hyvältä...

Vierailija
11/12 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on varmaan totta että polyesteri on melko suosittua halpisvaatteissa, vaikka kyllä minä ainakin olen nähnyt tosi paljon puuvillaa ja pellavaa, jopa silkkiä. En ollenkaan allekirjoita väitetta että kaikki kivannäköiset vaattet ovat polyesteria.

Itse ostan vain luonnonkuituisia vaatteita, ovat ehkä kalliimpia (joskus) mutta ostan sitten vähemmän ja harkitummin. (Tarkennan että minua ei haittaa jos joissain vaatteissa on hiukan polyesteria, elastaania tms mukana, se on siellä siksi että parantaa vaatteen kestavyyttä ja/tai joustavuutta. Mutta kuitenkin haluan etta vaate on melkein täysin luonnonkuitua). Neuleet ostan aina 100% merinovillaa, kasmiria tai jotain luonnonkuitujen sekoitusta. 

Vierailija
12/12 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liukenee. Syttyy herkästi myös palamaan. Myydäänkö kuumiin maihin nykyisin viskoosia, joka on viileää, mutta haalistuu auringossa? Jonnekin kai se polyesterikin tahdotaan saada kaupaksi! Mutta hei, suosikaa puuvillaa, pellavaa, hamppua, silkkiä, villaa, alpakkaa, nahkaa! Syötte kuitenkin lihaa, tai osa syö, niin on ekologista käyttää jopa eläintuotteet loppuun, eikä synny mikromuovia.

Ai haalistuuko viskoosi auringossa? En ole ainakaan täällä Suomessa huomannut ja suosinkin aika paljon viskoosivaatteita koska niitä saa aika hyvin suhteellisen laadukkaita suhteellisen halvalla. Ja sehän on ekologisempaakin kuin puuvilla. Polyesteriä välttelen nykyään, ärsyttää kun esim. suurin osa (juhla)mekoista tuntuu olevan sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi